Bratislavským letiskom prešlo v októbri 2 282 ton nákladu, o 22 percent viac než vlani. „Prinieslo ho aj päť letov obrovských antonovov An-124 Ruslan ruského dopravcu Volga-Dnepr Airlines,“ vysvetľuje hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková. Donedávna najväčšie civilné nákladné lietadlá na svete uvezú až 150 ton a využívajú sa najmä na nadrozmerné náklady. Tri z nich priviezli z juhokórejského Soulu takmer 200 ton antigénových testov na koronavírus a ďalšie dva vybavenie pre žilinskú automobilku Kia.
Keďže šlo o diaľkové charterové lety, dopravca sa snažil lietadlá aspoň čiastočne vyťažiť aj pri návrate, čo bolo zaujímavé logistické podujatie. Jedno z lietadiel letelo po testy do Soulu až z Brazílie, pričom prešlo niekoľkými európskymi letiskami a Čínou. Ďalšie zas z Aljašky cez Rusko a Čínu. Nie vždy je totiž vhodné lietadlo k dispozícii blízko. V novembri musel zasa iný ruslan ukrajinských Antonov Airlines letieť prázdny takmer osem hodín z kanadského Toronta do Bratislavy po energetické zariadenie smerujúce do Ghany v Afrike. Každý let je individuálny projekt. Najviac karga však tvorí export a import zásielok DHL pravidelnými linkami spoločnosti European Air Transport Leipzig. V pracovných dňoch ich prepravuje jedno až dve lietadlá za noc.
Iný náročný logistický program zažívalo na prelome augusta a septembra letisko v Poprade. Za 21 dní päť nákladných spoločností zo Spojeného kráľovstva, Švajčiarska, z Lotyšska, Poľska a Ukrajiny uskutočnilo až 53 letov. Do španielskej Girony a Pardubíc v Česku odviezli 123 ton komponentov pre tamojšie automobilky. Popri Bratislave to bol na Slovensku druhý najväčší tohtoročný počet letov s kargom. Po Bratislave a Sliači sa tak stal objemom nákladu v tomto roku Poprad tretím najväčším slovenským letiskom.
Lietadlá namiesto kamiónov
Prevoz dielcov bol neplánovanou záchrannou akciou. Požiar fabriky vo Veľkej Lomnici narušil výrobu a dvom automobilkám Volkswagen pre rozmermi malú a relatívne lacnú súčiastku hrozilo zastavenie montážnych liniek. V automobilkách nemožno skladovať veľké zásoby komponentov, od dodávateľov ich inak plynule dovážajú kamióny.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?