Darmo sa ekonomike ako celku darilo dobre, firmy viac áut tohto typu jednoducho nenakupovali. Lízingové firmy za prvých šesť mesiacov roka uzavreli nové zmluvy na nákladné vozy v objeme 248 miliónov eur. Objem lízingu klesol medziročne o deväť percent a znova sa vzdialil historickým maximám dosahovaným pred krízou. Nákladiaky zostali i tak pre lízingové spoločnosti stále pevnou nohou s pätinovou váhou na nových obchodoch.
Po rokoch odmäk
Podľa člena predstavenstva a obchodného riaditeľa ČSOB Leasingu Vladimíra Vajgela treba za poklesom obchodov s nákladnými vozmi hľadať viacero dôvodov. „V prvom rade majú firmy zúfalý nedostatok vodičov, ktorý sa každoročne zvýrazňuje tým, že silné ročníky, ktoré jazdili na kamiónoch ešte od revolúcie, sa dostávajú do dôchodkového veku.“ Nových šoférov je podstatne menej a zamestnávanie cudzincov na takýchto miestach je veľmi problematické.
Rásť je o to ťažšie, že v posledných rokoch už došlo k výraznému zvýšeniu počtu zaregistrovaných nákladných vozidiel, čomu pomohli aj regulatórne impulzy. Výpredaje ťahačov s normou Euro5 ťahali biznis do konca roku 2013 a veľké nákupy vozidiel s normou Euro6 zase od začiatku roka 2014. To sa podľa V. Vajgela podpisovalo pod vyššie nárasty predajov vozidiel ešte aj v uplynulých dvoch rokoch. „V súčasnosti takýto výraznejší impulz chýba, a tak je súčasná výška predajov iba na úrovni nutnej obnovy,“ vysvetľuje.
Na druhej strane, v kamiónovej doprave ani veľmi nevznikajú nové firmy, pretože je pre ne oveľa náročnejšie začať podnikať pre vyššie ceny vstupov. Ako V. Vajgel zhŕňa, nielenže kolíše cena pohonných hmôt, ale napríklad výrazne zdraželi poistky a často sú viac než dvojnásobné. Zvýšili sa aj obstarávacie ceny ťahačov a návesov – za posledný rok či dva až o štvrtinu. Nehovoriac o tom, že stúpajú i náklady na vodičov, ktorých je nedostatok. „Situáciu firmám nielenže komplikuje legislatíva, musia sa vyrovnať aj s veľkou zahraničnou konkurenciou dopravcov, ktorí fungujú s nižšími nákladmi,“ dodáva V. Vajgel.
Objem obchodov lízingových firiem v konečnom dôsledku len kopíruje
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?