Bežný život ľudí sa musel zo dňa na deň prispôsobiť novým okolnostiam. Pre koronavírus sa nákupné správanie, na ktoré sme boli zvyknutí, rýchlo zmenilo. Nákupy zákazníkov sa presunuli zo zatvorených kamenných prevádzok na internet a za krátky čas zažívali online predajcovia tržby blížiace sa k vrcholu z obdobia Vianoc. Môžeme v blízkej budúcnosti očakávať dramatický prepad a zatváranie kamenných obchodov?
Analytická a výskumná spoločnosť Nielsen definovala šesť kľúčových fáz správania spotrebiteľov, ktoré priamo súvisia s obavami týkajúcimi sa novej pandémie. V prvej fáze, keď sa o pandémii začalo len rozprávať, sa ľudia zásobovali prevažne liekmi. Druhá etapa, keď sa objavuje prvý prípad ochorenia v krajine, je v znamení nákupov produktov na obmedzenie šírenia nákazy. Sú to napríklad ochranné rúška, ktorých bol na Slovensku akútny nedostatok.
Prečo koronakríza najtvrdšie dopadá na generáciu mileniálov
V treťo štádiu si ľudia plnia špajzy trvanlivými potravinami, čo malo za následok, že zákazníci s preplnenými nákupnými košíkmi zaplnili predajne potravín. Vtedy sa objavujú prvé karanténne oblasti. Vo štvrtej a v piatej fáze prichádzajú reštrikcie a obmedzenia zo strany vlád. Obchody a reštaurácie sa zatvárajú a vírus sa v krajine ďalej šíri. V tomto období prekvitá online nakupovanie, pretože kamenné prevádzky ostávajú zavreté. V poslednej etape sa ľudia vracajú do bežného života, ale hygienické návyky spolu s online nakupovaním ostávajú.
Tržby skoro ako na Vianoce
Práve tretia a štvrtá fáza bola pre online predajcov v znamení raketového nárastu tržieb a pribúdajúcich nových zákazníkov. „Keď prišiel fyzický zákaz predaja a zatvorenie obchodov, naše čísla vyleteli násobne hore zo dňa na deň,“ tvrdí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Mall Group Igor Matejov.
S nárastom počtu objednávok a tržbmi približujúcimi sa obdobiu Vianoc museli pristúpiť k náboru nových pracovníkov. Podľa I. Matejova v priebehu siedmich dní prijali toľko ľudí, ako zvyčajne naberú pred vianočnou sezónou v priebehu šiestich týždňov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?