Za trinásť rokov svet pokročil a technologické giganty po prvý raz odsunuli nápojovú ikonu z vyhriateho trónu. Pozíciu na výslní zaujal nový kráľ Apple, známy predovšetkým produkciou revolučných mobilných telefónov iPhone. Poradenská spoločnosť Interbrand, ktorá rebríček zostavuje, ocenila značku „nahryznutého jablka“ na 98,3 miliardy dolárov. Na ilustráciu, je to o kúsok viac než vlaňajší HDP Slovenska. Coca-Cola neprišla len o primát, ale spadla hneď o dve priečky. Predstihol ju aj internetový vyhľadávač Google.
Raketové technológie
Americký symbol globalizácie a konzumnej spoločnosti Coca-Cola bol zvyknutý vládnuť svetovým značkám. Aspoň podľa Interbrandu. Hodnota značky najstaršieho sponzora olympijského hnutia dlhodobo nepodlieha výrazným výkyvom a tento rok sa dokonca vyhupla na svoje maximum 79,2 miliardy dolárov. Na obhájenie líderstva to však nestačilo. Posledné roky Coca-Colu atakoval technologický koncern IBM a čo sa nepodarilo jemu, zvládli s prehľadom skokani Apple a Google.
Pozoruhodné je, že hoci Apple išiel hore nepretržite už desať rokov, raketovo vystrelil najmä po smrti jedného zo zakladateľov, fenomenálneho vizionára S. Jobsa. Aj napriek tomu, že firma neprišla na trh so zásadnou novinkou od roku 2010, keď predstavila tablet iPad. Ešte predvlani, keď S. Jobs skonal, podľa Interbrandu nieslo „jablko“ v sebe len dve tretiny hodnoty Googlu. Za trinásť rokov sa hodnota Applu vďaka unikátnym technologickým hračkám zvýšila viac ako pätnásťnásobne. Google ťahá za kratší koniec možno len zdanlivo. Jeho hodnota od roku 2005, keď sa premiérovo dostal do elitnej stovky rebríčka, stúpla jedenásťnásobne a na Apple v súčasnosti stráca „len“ päť miliárd dolárov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?