V článku nájdete:
- Rebríček najpredávanejších značiek osobných áut
- Rebríček najpredávanejších modelov osobných áut
Podľa najnovších policajných štatistík zverejnených Združením automobilového priemyslu SR tento rok by mohol byť pre automobilových dílerov ešte úrodnejší ako predchádzajúci – v histórii samostatnej SR rekordný. Za prvých osem mesiacov tohto roka bolo zaregistrovaných 57 686 nových osobných automobilov, čo predstavuje nárast oproti rovnakému obdobiu vlaňajšia o 13 percent.
Prajné prostredie
Pozoruhodný rast dopytu zaznamenali štatistiky hlavne v prvom polroku: január +19,7 %, február +26,9 %, marec +16,5 %, apríl +11,4 %, máj +25,8 a jún +12,1 %. V júli nastal mierny výkyv smerom nadol -3,6 %, v auguste sa už trh vrátil ku kladným číslam +1,8 %.
Za hlavné príčiny nebývalého záujmu o nové autá považujeme relatívne slušné tempo rastu ekonomiky, pretrvávajúce nízke ceny pohonných hmôt, nízku infláciu a s ňou previazané percentá úrokov z pôžičiek a hypoték. K rastu prispel tiež rast reexportov a vo volebnom roku aj viacero verejných obstarávaní.
Oživenie na trhu nových osobných automobilov na Slovensku zapadá do európskeho kontextu. Asociácia európskych automobilových výrobcov (ACEA) hlási, že za prvých osem mesiacov tohto roka vzrástol dopyt po nových autách v Európskej únii o 8,1 percenta.
Všetky veľké trhy tento trend sledujú. Spomedzi nich až dvojciferne vzrástol počet registrácií v Taliansku o 17,4 a v Španielsko o 11,3 percenta. Nasledujú Francúzsko (+6,1 %), Nemecko (+5,7 %) a Veľká Británia (+2,8 %). Dopyt rástol aj v susediacich štátoch – v Česku (+13 %), v Poľsku (+17 %), v Maďarsku (+24,9 %) aj v Rakúsku (+5,3 %).
Škoda a tí ostatní
Z aktuálneho slovenského automobilového boomu profituje drvivá väčšina značiek. Spomedzi tých, ktoré držia relevantné trhové podiely, len Ford, Nissan a Seat za prvých osem mesiacov zaknihovali nižšie predajné čísla ako v rovnakom období minulého roka. Pritom je zaujímavé, že stále neohrozene vedúca Škoda už nedokáže permanentne držať svoj trhový podiel nad dvadsiatimi percentami. Vlani na konci augusta jej ešte patrilo 21,6 percenta trhu.
V prvej desiatke za mladoboleslavskou značkou sa medziročne na prvých štyroch miestach nič nezmenilo: 2. VW, 3. Hyundai a 4. Kia si udržali svoje pozície. Piaty Peugeot však neudržal nápor Opla a z dvanástej pozície na siedmu vystrelilo Suzuki. Za seba odsunulo Daciu aj Renault. Z prvej desiatky vypadol Citroën aj Ford, okrem Suzuki sa do nej nanominovalo aj BMW.
Prekvapenie – Suzuki Vitara
V rebríčku najžiadanejších modelov nastalo zemetrasenie na samotnej špičke. Už neplatí, že stupne víťazov patria značke Škoda. Celému štartovnému poľu ukazuje chrbát malé SUV Suzuki Vitara (na úvodnej fotografii). V tomto roku zatiaľ zaknihovalo 1833 predajov, jasne vedie a svoj náskok postupne zvyšuje.
Už pred rokom sme zaznamenali, že SUV sa predávajú lepšie ako malé autá. Suzuki Vitara tento trend svojou absolútnou prevahou zaklincovalo. Pritom v prvej desiatke ešte figurujú aj ďalšie SUV
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?