To, že samotné finančné domy ponúkajú ako svoju výhodu možnosť uzavrieť poistenie nehnuteľnosti na jednom mieste, ešte neznamená naozajstný benefit pre klienta. Narýchlo uzatvorená zmluva sa môže obrátiť proti nemu. Ak je poistná ochrana nedostatočná, pri zničení nehnuteľnosti, napríklad v dôsledku živelnej udalosti, nielenže nedostane náhradu od poisťovne, ale ďalej bude musieť splácať vysokú hypotéku. V porovnaní s výškou úverovej splátky je ročné poistné takmer zanedbateľné, no jeho výber by klienti zanedbať nemali.
Na prvom mieste v hodnotení odbornej poroty sa umiestnila slovenská pobočka britskej QBE. Aj keď medzi bežnými klientmi nepatrí k najznámejším, v odborných kruhoch má dobré meno. Pravidelne sa napríklad objavuje na popredných priečkach hodnotení kvality autopoistenia a poistenia podnikateľov a priemyslu. O výsledkoch oboch ankiet rozhodujú účastníci odbornej konferencie SIBAF – sú to prevažne sprostredkovatelia neživotného poistenia.
Detaily sú podstatné
Podrobnejší pohľad na bodové zisky pri jednotlivých kritériách naznačuje silné a slabé miesta konkrétnych produktov. Hoci QBE bodovo triumfovala v prípade transparentnosti podmienok, pomerne vysoké skóre dosiahla pri všetkých ostatných kategóriách, čo ju v sumárnom hodnotení posunulo na pomyselný vrchol. Najvariabilnejšie poistenie ponúkajú podľa porotcov v Unione a Uniqe. Najlepšia cena v pomere k rozsahu poistnej ochrany je doménou Wüstenrot poisťovne.
Odborníci dobre vedia, že diabol sa ukrýva v detailoch a v poistných podmienkach treba venovať náležitú pozornosť najmä výlukám, ktoré upozorňujú na situácie, keď sa klient poistného plnenia nedočká.
V tomto smere má pre svojich poistencov najmenej chytákov pripravená Allianz – Slovenská poisťovňa a jej silnou stránkou je aj transparentnosť a rýchlosť likvidácie. To však neznamená, že vyplatí aj nečestných klientov. Najväčšia slovenská poisťovňa patrí k lídrom v nových postupoch pri odhaľovaní poistných podvodov.
Rozhodoval aj mystery shopping
Okrem tradičných podkladov, ako sú sadzobníky a poistné podmienky, pracovala porota aj s výsledkami mystery shoppingu, v rámci ktorého mali poisťovne vypracovať ponuky pre dvoch rozdielnych klientov. Jeden žiadal v rámci zadania poistiť dom v Dunajskej Lužnej, ďalší trojizbový panelákový byt vo Zvolene. Obe požiadavky boli zaslané zo samostatných mailových adries na kontaktné centrá slovenských poisťovní. Zaujímavosťou je, že najrýchlejšia odpoveď prišla do pol hodiny, a to od poisťovní Axa a QBE, najdlhšie to trvalo ČSOB poisťovni, až šesť a pol dňa. Zaujímavosťou je, že QBE nielenže reagovala najrýchlejšie, čo samo osebe nie je kvalitatívny parameter, ale k zaslanej ponuke automaticky priložila aj poistné podmienky, a to ako jediná.
Takisto je zaujímavé, že tri poisťovne (ČSOB, Uniqa a Wüstenrot) reagovali len na jednu ponuku, druhý mail s požiadavkou od inej osoby bol bez reakcie – zrejme sa stratil. V stovkách mailov sa to môže stať – no nesvedčí to o najlepšom modeli organizácie predaja. Práve preto, že organizátori počítali aj s takouto alternatívou a nechceli diskriminovať poisťovňu za jedno individuálne zlyhanie, realizovali až dva od seba nezávislé „falošné nákupy“.
Poistenie nehnuteľnosti roka 2014
PRAMEŇ: hlasovanie poroty
Jedna poisťovňa, dva prístupy
Výsledky prieskumného nákupu poukázali, že z pohľadu klienta nie je jedno, kto v poisťovni jeho požiadavku vybavuje. Napríklad Komunálna poisťovňa zaslala v prvom prípade len mail s jednou vetou, kde vyčíslila cenu, no v inom prípade dostal druhý fiktívny nakupujúci prehľadne spracovaný dokument s vyčíslenou cenou a podrobne opísaným rozsahom poistnej ochrany.
Trocha podobná situácia nastala v prípade Aegonu, kde v prvom prípade prišli nacenené hneď dva balíky aj s informáciou o rozsahu krytia, no v druhom prípade len tabuľka s nacenením, ale bez podrobnejších informácií. Víťazná QBE poslala v oboch prípadoch rovnako kompletné materiály.