Saudskoarabské Aramco sa minulý týždeň stalo najhodnotnejšou firmou sveta. Nie je to náhoda. Kým vyššia inflácia a s ňou spojené očakávanie zvyšovania úrokových sadzieb znehodnotili akcie technologického gigantu Apple, vyššia cena ropy, ktorá za infláciou primárne stojí, vytiahla ropný a rafinérsky gigant až na piedestál. V časoch akútneho boja s klimatickou zmenou je to pomerne šokujúci úkaz, naznačujúci pokračujúcu dôležitosť ropy a ropných produktov vo svetovej ekonomike.
Na ropu a pohonné látky sa viaže viac nečakaných úkazov. Ceny benzínu a nafty vzrástli na najvyššiu úroveň v histórii, a to takmer vo všetkých západných krajinách. Stalo sa to napriek tomu, že cena ropy zaostáva o desiatky dolárov za rekordom z 11. júla 2008, keď zaznamenala hodnotu 147 dolárov za barel. V súčasnosti je stále nižšia takmer o 25 dolárov. Navyše v európskych krajinách, ako je napríklad Slovensko, kde bola nafta typicky lacnejšia než benzín, je zrazu drahšia. Môže tak nasledovať príklad Spojených štátov, kde sú ceny nafty trvalo vyššie. To ďalej predraží dopravu v európskych krajinách a prispeje k vyššej inflácii.
Dôvod všetkých týchto pohybov je jednoduchý – je to následok zníženého ruského exportu. Absencia ruských surovín ešte dávno pred tým, ako na ne západné krajiny uvalili sankcie, ukazuje na komplexnosť dodávateľskej siete a produkcie pohonných látok. Kým sa európski politici zameriavajú na postihovanie ruskej ropy a hľadanie jej alternatív, ukazuje sa, že to nebude také jednoduché. Spojené štáty sa stali príkladom toho, aké následky má odstrihnutie už aj malého množstva ruských surovín.
Nafta na prídel
Ceny benzínu a nafty v Spojených štátoch dosiahli historické maximum. Dôvodom sú najmä nízke zásoby pohonných látok, ktoré na celonárodnej úrovni klesli na najnižšiu úroveň za ostatné dve dekády. Najhoršia situácia je na východnom pobreží, kde padli na minimá od 90. rokov minulého storočia. Miliardár a vlastník rafinérií a čerpacích staníc John Catsimatidis varuje, že v letnej sezóne môže východné pobrežie krajiny zasiahnuť nedostatok pohonných látok.
Dôvodom je okrem nízkych zásob slabá rafinačná kapacita. Po covide a následnom prepade cien palív totiž mnohé rafinérie pre slabú perspektívnosť ukončili svoj biznis. „V súčasnosti sú zásoby nízke a v nadchádzajúcich mesiacoch uvidíme nedostatok,“ povedal J. Catsimatidis pre Bloomberg. „Nebol by som prekvapený, keby sa na východnom pobreží zaviedla nafta na prídel,“ pokračoval. Kým Spojené štáty dovážajú pomerne málo ruskej ropy, ruské ropné produkty tvoria pätinu celkového importu týchto surovín. Ide najmä o nedokončené produkty, napríklad mazut. Ten je pri výrobe nafty kľúčovým doplnkovým zdrojom.
Nedostatok rafinérií
Za posledné dva roky z trhu vypadli milióny barelov dennej rafinačnej kapacity vinou covidu a nedostatku potrebných surovín. Problémy cítiť najmä v Spojených štátoch a v Európe, kde rozdiel medzi cenou ropy a palív vyrábaných z nej rastie vysoko nad bežné úrovne. Takýto vysoký spred naznačuje, že problém nie je ani tak v nedostatku ropy, ale v rafinačnej kapacite.
Medzinárodná energetická agentúra vo svojom poslednom reporte uviedla, že existuje „takmer všeobecný nedostatok produktov“. K týmto vyjadreniam sa pridal saudskoarabský minister pre energie Abdulaziz bin Salmán, ktorý povedal, že ceny netlačí do bezprecedentných úrovní nedostatok ropy, ale energetická kapacita, o ktorú svet prichádza na všetkých úrovniach. Aj keby Saudská Arábia dodávala státisíce barelov ropy denne navyše, ceny palív by to znížiť nedokázalo, vysvetlil. Nízke investície do infraštruktúry fosílnych palív spolu s obmedzeniami globálnej dodávateľskej siete a výpadkami ruských produktov spôsobili, že trh sa musí prispôsobiť zmeneným podmienkam. Ide mu to len pomaly, ťažkopádne a za cenu rekordných marží pre rafinérie. Tie sú odzrkadlením obrovského dopytu po rafinačnej kapacite, ktorý však naráža na jej nedostatok.
Európsky problém
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?