Vývoj na trhu s elektronikou začína pripomínať príbeh pravekej veveričky z Doby ľadovej, ktorá neustále bojovala o orech. Keď si už myslela, že je jej, niečo sa stalo a lopota sa začala odznova. Popredné značky napriek nebývalej snahe a inováciám už nedokážu vytiahnuť z vreciek spotrebiteľov toľko peňazí ako pred pár rokmi. Akoby ľudia nepotrebovali do bytu tretí televízor, najnovšiu 3D vychytávku alebo internet v televízore. O čo menej práce majú výrobcovia, o to viac majú marketéri.
Televízne otázniky
Rok 2012 sa začal v elektronických fabrikách opatrne, ale – na rozdiel od posledných rokov – opatrne sa aj končil. Vysoká sezóna pred Vianocami, bežná pre spotrebnú elektroniku, sklamala. A ak mizerná nálada na hlavných odbytových trhoch slovenských televízorov značiek Sony či Samsung bude pokračovať aj začiatkom roka 2013 (a prieskumy ukazujú, že bude), môže sa chudnúca kúra ešte zintenzívniť.
Na úplné dno síl pri zoštíhľovaní siahla nitrianska fabrika Hon Hai Precision Industry (známa pod značkou Foxconn). Výroba dosiahne iba 1,2 milióna televízorov značky Sony. Pred rokom ich pritom z tejto kedysi najmodernejšej a najväčšej televíznej fabriky Japoncov vyšlo skoro dvakrát toľko. Rok 2013 by mal priniesť oživenie, lebo Slováci budú jediní, čo budú televízory Sony vyrábať (doteraz pre Japoncov vyrábali tiež bývalá španielska dcéra, dnes vlastnená tamojšími Ficosa International a Comsa Emte, ako aj brniansky Wistron InfoComm). Preto by sa nitriansky Foxconn mal dostať nad 2,2 milióna vyrobených kusov ročne.
Samsung s približne siedmimi miliónmi vyrobených LCD si drží stabilnú štíhlu líniu už od roku 2009, keď nastali najväčšie presuny a racionalizačné opatrenia. A hoci nedostal na modernizáciu štátnu pomoc, v inovačnom tempe nepoľavil. Ani on, ani jeho sesterský závod vo Voderadoch sa však nepriblíži k plnému využitiu kapacít. Odpisy z priveľkých stavieb a nevyužité technológie sú momentálne veľkým fabrikám – napríklad aj výrobcovi Blu-ray prehrávačov Panasonic AVC Networks Krompachy – iba na ťarchu.
Pri chuti je Universal Media Corporation /Slovakia/ (UMC), ktorého okrem výroby pre obchodné reťazce (napr. Tesco) čoraz viac ťahá aj výroba pod vlastnou značkou Blaupunkt. V roku 2013 by mal tento novomestský závod vyrobiť 1,7 milióna televízorov. UMC ťaží z boja veľkých značiek ako Panasonic, Sharp, LG, Sony či Samsung na európskom trhu. Nie je pritom vôbec nereálne, že sa títo giganti svojich TV výrob vzdajú alebo televízory začnú vyrábať v partnerských závodoch. Napríklad japonské Sanyo predáva televíznu divíziu aj s fabrikami v Ázii a Mexiku. Zostrujúca sa konkurencia a nižší dopyt nepomôže dvom väčším slovenským fabrikám. Preto sa nedá očakávať, že v novom roku prekonajú hranicu 10 miliónov vyrobených televízorov.
Automotive závislosť
Ďalšou podstatnou časťou slovenskej elektrotechniky sú dodávatelia pre automotive, ktorí sú priamo závislí od odbytu áut. V roku 2012 aj rok predtým z toho ťažili okrem oboch fabrík Helly či novozámockého Osramu aj krušovecký výrobca autosvetiel ZKW či trstenský Panasonic, ktorého automotive divízia rastie. No nadviazanosť na autobrandžu môže v novom roku znamenať pokles výroby pre postupné ochladzovanie dopytu po autách.
Pre elektrotechnické podniky, ktoré nezávisia od spotrebiteľských nálad či automobilovej výroby, by nový rok mohol byť pokojnejší. Senický výrobca svietidiel OMS expanduje do zahraničia. Vrásky by si nemuseli robiť ani hráči v okrajových segmentoch, ako je výrobca pokladníc Elcom či producent plynomerov Elster zo Starej Turej.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustračné foto - Maňo Štrauch