Slovenský celulózovo-papierenský priemysel dosiahol vlani rovnaké tržby i čistý zisk ako rok predtým. Už v závere vlaňajška však začal pociťovať negatívny vplyv krízy. Tá trvá dodnes. Kancelárie firiem pre nevyhnutné šetrenie nakupujú menej papiera, obyvateľstvo obmedzuje nákupy papierových hygienických potrieb a krízou zasiahnuté výrobné podniky potrebujú menej papierových obalov. Logickým dôsledkom je tohtoročný pokles tržieb slovenských výrobcov základnej celulózy i hotových papierových výrobkov. Hoci ich fabriky produkujú len o čosi menej ako vlani, tržby im stiahol celosvetový pokles cien. Keď je nižší dopyt, obchodníci na ceny ľahšie zatlačia.

Pre sektor nie je takýto vývoj ničím novým. Len krátko po prelome milénií si jednou recesiou už prešiel. V období medzi rokmi 2002 a 2005 ju v európskom papiernictve vyvolala čínska ofenzíva. Tlak na ceny skresal aj zisky tunajších výrobcov. Vďaka investičnej aktivite matiek zo zahraničia nápor zvládli. Po modernizácii sú dnes efektívnejší. Majú tak v rukách zbraň aj na boj s aktuálnym globálnym útlmom.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa