Takmer 75 rokov uplynulo odvtedy, čo v Spišskej Belej pod Tatrami vzniklo výrobné družstvo Javorina. Umelecko-priemyselná výroba sa zameriavala na stolárske výrobky. Neskôr sa do popredia dostávala výroba interiérového rustikálneho nábytku na zákazku. Dizajn šiel ruka v ruke s dobou a dopytom. 

Dnes má Javorina rovnaké sídlo svojej výrobnej haly, o niečo väčšiu základňu, členstvo v Premium Design Group a najnovšie aj ocenenie za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu v rámci Národnej ceny za dizajn 2021. „Aj dizajn v slovenskom prostredí by mal mať európske parametre. Nemal by byť len akýmsi odkazom na históriu, tradíciu a folklór. Javorina je súčasnosť. Výrobok by mal spĺňať súčasné parametre moderného vyhotovenia nábytku,“ vysvetľuje Slavomír Alžbetkin, ktorý je už štyri roky riaditeľom Javoriny. Vo firme je dvanásť rokov. 

„Nie som výrobár, dizajnér ani nábytkár. Od začiatku som sa venoval obchodu a do Javoriny som prišiel z úplne iného prostredia,“ opisuje svoje začiatky. Roky žil mimo Slovenska. Javorinu poznal. Pár rokov predtým, než sa rozhodol do firmy zapojiť aj pracovne, bol ich zákazníkom. „Skúsenosť s produktom som mal, stretol som sa aj s vedením. Javorina nie je veľká firma a keďže pochádzam z Popradu, kde spustili prvý showroom, mal som k nim blízko. Aj hodnotovo, aj regionálne,“ dodáva šéf známeho nábytkárskeho dizajnového štúdia. 

Po niekoľkoročnom pôsobení v zahraničí a následnom návrate na Slovensko si hľadal prácu klasickým spôsobom. „Reagoval som na pracovné ponuky, ktoré uverejňovali klasické pracovné portály. A tak sme sa našli,“ spomína. V čase, keď nastúpil na miesto obchodného riaditeľa, vyrábala Javorina predovšetkým pre zahraničný trh. Podiel produktov na export predstavoval viac ako 80 percent. Dnes je to presne opačne. 

Kúpna sila na Spiši

Prvú oficiálnu predajňu otvorila Javorina v Poprade. Nachádza sa tam dodnes, hoci adresu zmenila. O tom, či je alebo nie je v regióne pod Tatrami kúpna sila pre dizajnový nábytok, netreba polemizovať. Referencie z popradského showroomu podľa slov S. Alžbetkina naznačovali, že slovenský zákazník pre Javorinu existuje. Od roku 2000 vyrábala Javorina pre zahraničie, primárne pre Holandsko, neskôr pre Spojené kráľovstvo. Jej výrobky si však našli zákazníka aj doma. Poprad bol logickou voľbou. Svojou blízkosťou k výrobe. Ak by náhodou zlyhal, mali pripravené aj alternatívne riešenia. Ale nezlyhal. 

Zákazník vyhľadáva kvalitný produkt vyrobený na Slovensku, vie ho oceniť aj zaplatiť. „Poprad alebo samotný Spiš však nemôžeme považovať v rámci Slovenska za smerodajný, čo sa predaja týka,“ uvádza šéf Javoriny. Zmena priestoru popradského showroomu bola strategická. Presťahovali sa z nákupného centra do stredu mesta. Hoci sa v obchodnom dome denne premelie veľa ľudí a predajňa sa rýchlo dostane do povedomia zákazníka, vo firme spokojní neboli. Potrebovali si vytvoriť zázemie. „Už nie sme len súčasť spleti obchodov. To je dôležité,“ vysvetľuje S. Alžbetkin.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa