Dizajn auta musí byť výsledok idey jedného tvorcu, pretože ak by ho skladala komisia z viacerých dobrých skíc, nebude stáť za nič. Pokiaľ by sa udeľovala cena za dodržiavanie tejto dogmy, získal by ju taliansky dizajnér Sergio Pininfarina. V polovici 60. rokov minulého storočia totiž presvedčil Enza Ferrariho, aby ako jeden z posledných opustil koncept umiestnenia motora športového auta vpredu a presunul ho do stredu. Autoritatívny, či skôr despotický zakladateľ legendárnej automobilky, si dal poradiť, názor S. Pininfarinu si vážil. A naopak: navrhovanie dizajnu väčšiny Ferrariho modelov prispelo k tomu, že S. Pininfarinu považujú mnohí za najvýraznejšieho automobilového dizajnéra sveta. „Som šťastný človek, pretože som v živote mohol navrhovať aj autá pre pár ľudí, také, aby sa mi páčili,“ komentoval prácu pre výrobcov najrýchlejších a najluxusnejších áut. Rovnako zaujímavo dizajnoval tento muž, ktorý pred týždňom vo veku 85 rokov v rodnom Turíne podľahol dlhotrvajúcej chorobe, aj biznis rodinnej firmy.

K čiernemu koníkovi

K radeniu šéfovi legendárnej maranellskej automobilky so vzpínajúcim sa koňom v logu sa S. Pininfarina nedostal náhodou. Rodinnú firmu založil v roku 1930 jeho otec Battista Farina. Nazval ju Carrozzeria Pinin Farina, pričom si k rodinnému priezvisku pridal detskú prezývku „Pinin“. Tá sa neskôr stala súčasťou priezviska rodiny. V Turíne, ktorý je sídlom automobilky Fiat a žije automobilizmom, postupne vyrástla výrazná spoločnosť. Karosérie ako hlavnú dizajnérsku časť auta nielen navrhovala, ale aj vyrábala. Prvé pre Alfu Romeo či Lanciu. Postupná spolupráca so všetkými značkami skupiny Fiat, pod ktorú patria aj Ferrari či Maserati, bola logickým pokračovaním biznisu.

Keď Sergio Farina začiatkom 60. rokov preberal vedenie rodinného podniku, bol už uznávaným dizajnérom. Po absolvovaní turínskej polytechniky už desaťročie pracoval v rodinnom podniku. Osvedčil sa aj v neľahkej spolupráci s E. Ferrarim, hoci občas bol medzi ním a otcom prostredníkom. Že to dokázal, bolo obom na prospech. A určite v tom zohral úlohu aj dojem, ktorý urobili na inak neprístupného šéfa Ferrari jeho dizajnérske schopnosti.

Muž, ktorý obliekal Ferrari

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa