Ručná výroba luxusných hodiniek je doménou prevažne švajčiarskych majstrov, kde sa toto precízne remeslo dedí z generácie na generáciu. Preraziť v takom uzavretom odvetví, kde cena času ďaleko presahuje hodnotu zlata a briliantov, sa podarí len málokomu. O to fascinujúcejšie je navštíviť takú dielňu v srdci Slovenska.
Napriek tomu, že hodinársky ateliér Molnar Fabry je ukrytý v nenápadnom dome historického centra Banskej Bystrice, výrobky, ktoré z neho vychádzajú, vzbudzujú obdiv na celom svete.
Príbeh Michala Molnára a Igora Fábryho je dôkazom, že výsledky, ktoré možno dosiahnuť spojením túžby učiť sa nové veci, remeselnej zručnosti a nezlomnej túžby prekonávať prekážky, nemajú hranice.
V lesku skeletových hodiniek sa odráža odkaz stáročí poctivého remesla. Sú doslova luxusným umeleckým dielom, za ktorým sa ukrývajú stovky hodín nevídane komplexnej ručnej práce a ktoré dokonale podčiarkujú osobnosť každého, kto má možnosť nasadiť si ich na zápästie.
Hodinky a šperk majú k sebe blízko
Špičková hodinárska dielňa vyrástla tak trochu náhodou. Ani jeden z dvojice majstrov remeslo nezdedil. Obaja dokonca pôvodne vyštudovali zlatnícke učňovky. „Keď sme končili na základnej škole ôsmy ročník, dostali sme zoznam odborov a škôl.
Mal som vzťah k maľovaniu a ku kresleniu, tak mi napadlo, že aj šperky sa predsa navrhujú a mohlo by to byť zaujímavé,“ vracia sa k prvotným úvahám I. Fábry. Kým on študoval v rodnom Lučenci, o dva roky staršieho Michala priviedli podobné pohnútky do zlatníckej triedy v Banskej Bystrici.
Stretli sa až na pracovisku. Mladí absolventi potrebnú prax našli v jednej z bystrických zlatníckych dielní pri opravách, čistení a jednoduchých šperkoch.
„Zlatníci boli vtedy zameraní najmä na komerčnú výrobu. Šlo o to vyrobiť šperky rýchlo a tak, aby neboli drahé. Aby si ich mohlo dovoliť čo najväčšie spektrum ľudí,“ spomína na učňovské roky na prelome milénia M. Molnár. Mladí učni si rýchlo uvedomili, že rutina výroby a opráv klenotov pre masy nenapĺňa ich ambície ani neodráža schopnosti. „Lákali nás umelecké šperky. Nie výstredné, niečo, čo sa dá vždy nosiť, ale najmä kvalitné,“ vysvetľuje Michal.
Netrvalo dlho a Banská Bystrica sa stala o jedno zlatníctvo bohatšou. Nie div, že nenápadná prevádzka, bokom od pohľadov chodcov z hlavných ciest a bez peňazí na reklamné pútače, mala spočiatku problém umiestniť sa na trhu.
„Bolo obdobie, keď dvere k nám otvoril jeden človek za týždeň. A to neznamená, že si aj niečo kúpil,“ smejú sa pri spomienke na neprajnosť mimoriadne studenej prvej zimy vo vlastnom podniku. Výplaty boli skôr vreckovým, no obaja boli odhodlaní pokračovať.
Osudová inšpirácia ikonami fachu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?