Neoficiálnym zakladateľom spoločnosti športových cross­overov sa stalo BMW X6 ešte v roku 2008. Jeho zjav spôsobil nebývalú polemiku aj v odborných kruhoch, dokonca žalo prívlastky typu „škaredé“. Keď však prach sadol, stal sa z neho bestseller.


V Stuttgarte hriešne dlho váhali, kým pochopili, že cestou, ktorú objavilo BMW, sa oplatí vydať. Adekvátneho súpera voči X6 postavili až v roku 2015 a pomenovali ho GLE Kupé. Medzitým však Bavori vstúpili s rovnakým konceptom do strednej triedy (X4), tu už Mercedes zdvihol rukavicu pružnejšie, keď vlani predstavil svoje GLC Kupé (test prinášame v tomto čísle). 


Netreba byť jasnovidcom k pochopeniu, že práve BMW X4 je najvážnejším súperom modelu Mercedes-Benz GLC Kupé. No potenciálny záujemca o tento typ auta neostáva odkázaný len na spomenutý tandem. Od roku 2013 v rovnakom segmente figuruje tiež Porsche Macan. Do výberu zaraďujem aj Land Rover Range Rover Evoque (rok premiéry 2011). Pritom prijímam výhradu, že ten sa svojimi rozmermi aj cenovým spektrom pýta skôr medzi kompaktnejšie modely.


Modely vyvinuté pre potešenie
, v ktorých praktickosť nie je prvoradá

BMW X4 Zdroj: BMW

Naturel


Charakterom sú si najbližšie značky BMW a Mercedes-Benz, čo aspoň čiastočne napovedajú ich cenové vejáre (zohľadňujú úroveň štandardnej výbavy celého prierezu ponúkaných verzií). Prakticky sa prekrývajú. Zo spodku ich atakuje menší Range Rover a nad nimi trhové preferencie naháňa porsche. Ak segment titulujem triedou športových crossoverov, myslím tým predovšetkým na ich zjav, menej už na jazdné vlastnosti. Tie už v každom konkrétnom prípade ovplyvňuje predovšetkým zvolená pohonná jednotka a naladenie podvozka. Jedine v prípade porsche športové gény určujú naturel každej verzie.


Motory


Spoločne najširšou paletou pohonných jednotiek pozostávajúcou zo štvorvalcov aj šesťvalcov disponujú GLC Kupé a X4. V prípade mercedesu dávam do pozornosti mimoriadne zdatný 2,1-litrový dvakrát prepĺňaný vznetový štvorvalec 250d (150 kW/204), ktorý svojím vysokým krútiacim momentom 500 Nm začína konkurovať šesťvalcom.

Mercedes zatiaľ ako jediný v tejto triede ponúka aj plug-in hybrid 350e (235 kW/320 k). Práve jemu patrí tá „virtuálna“ spotreba 2,5 l. Na vrchole ponuky tróni GLC 43 AMG (270 kW/367 k), priama konkurencia BMW M40i (265 kW/360 k). Pohonné jednotky Evoque zaujmú hlavne tým, že sú len tri a pozostávajú výhradne zo štvorvalcov, čo považujem za istý hendikep. V zostave agregátov porsche svojsky vyčnieva naftový šesťvalec 3,0 l. Na objednávku tých, ktorí spolu so mnou hovoria, že keď SUV, tak šesťvalcový diesel. Ostatní (ja tiež) tvrdia, že ak porsche – tak benzín. Potom si vyberte. V ponuke automobilky Porsche rezonuje tiež v minulosti pri tejto značky nevídaný úsporný štvorvalec (185 kW/252 k). Výkonový vrchol patrí jednotke 3,6 V6 Biturbo (294 kW/400 k).


Modely vyvinuté pre potešenie
, v ktorých praktickosť nie je prvoradá

Land Rover Range Rover Evoque Zdroj: Land Rover

Prevodovky


Ak sa rozhodnete pre GLC Kupé, takmer bez ohľadu na zvolenú pohonnú jednotku bude v tandeme pracovať pýcha značky – deväťstupňová automatická prevodovka. Len hybridná verzia si vystačí so sedemstupňovou. Deväťstupňovým automatom sa pýši tiež Evoque. Nerozlučne patrí k najvýkonnejšiemu štvorvalcu Si4 a v prípade dieslov alternuje spoločne s manuálnou prevodovkou. V X4 sa k základnému dieslu montuje manuálna prevodovka a za príplatok osemstupňová športová automatická. Ostatné motorové verzie ju majú už v cene. Prevodovku k Macanu si nevyberiete. Do tandemu k motoru sa iná ako sedemstupňová dvojspojková nedodáva.


Modely vyvinuté pre potešenie
, v ktorých praktickosť nie je prvoradá

Porsche Macan Zdroj: Porsche

Pohon a pruženie


Keď SUV, potom pohon štyroch kolies – platí v prípade GLC Kupé aj X4. Evoque táto túto zásadu potvrdzuje s výnimkou základnej verzie eD4, dodávanej len s predným pohonom. Macan, to ste zrejme očakávali, je podobne ako GLC Kupé a X4 tiež výhradne štvorkolka. No kým v prípade „meďáka“ a „bavoráka“ (aj Evoque) k predným kolesám sa prostredníctvom spojky pripájajú zadné, v prípade porsche to funguje presne naopak. Stále hnaná je zadná náprava a v závislosti od adhéznych podmienok do záberu nastupujú predné kolesá. To je to, čo okrem výkonných motorov vtláča jazdným vlastnostiam porsche rýdzi športový charakter.


Uprednostňujete pneumatické pruženie? S najvýkonnejším GLE 43 AMG ho máte v cene a do ostatných verzií sa dá objednať. Do porsche si ho môžete priplatiť, ak sa rozhodnete pre deriváty Macan GTS a Macan Turbo. V BMW a Range Roveri usúdili, že ich želiezka v ohni sa bez ponuky vzduchového pruženia zaobídu.


Mercedes-Benz GLC Kupé a konkurenčné modely

Modely vyvinuté pre potešenie
, v ktorých praktickosť nie je prvoradá

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Kabína a kufor


Už sme si povedali, že praktickosť nie je v hierarchii hodnôt porovnávaných modelov v popredí. Nech si sadnete na zadnú lavicu do ktoréhokoľvek z nich, pocit istej stiesnenosti vás neminie. Aj keď s výškou do 180 centimetrov by ste nemali mať problém. Nie nadarmo sa hovorí, že tieto autá sa hodia pre singles a lepšie situované páry s deťmi. Na príčine sú hlavne skosená strecha (neplatí pre Evoque) a masívny kryt kardanového hriadeľa v strede podlahy.


Na objeme batožinového priestoru akoby sa súperi dohodli. Mercedes-Benz, BMW aj Porsche udávajú pri svojich reprezentantoch kapacitu 500 litrov, len Evoque sa pýši objemom 550 litrov. Keď mu však do kufra nahliadnete, vytušíte príliš optimistický údaj. Range Rover totiž udáva objem až po strechu. Po krycie plató to vychádza na rovných 420 litrov, teda pod úroveň kapacít batožinových priestorov konkurencie.

OHLAS TRHU


Ako akcelerujú. Zo súboja na diaľku najlepšie vychádza Porsche Macan Turbo. Z pokoja na stovku zrýchli za 4,8 sekundy. Nasledujú BMW X4 M40i ex aeqo Mercedes--Benz GLC Kupé 43 AMG 4Matic, ktoré zaostávajú len o desatinu sekundy. Land Rover Range Rover Evoque Si4 stovku dosiahne za 7,6 sekundy. Keď prichádza na porovnávanie maximálnych rýchlostí, Macan Turbo sa ocitá zvýhodnený. Naň ako na športový model sa džentlmenská dohoda o obmedzovaní maximálnej rýchlosti na 250 km/h nevzťahuje. Strelka jeho rýchlomeru vrcholí na 266 km/h. Zato v X4 M40i a v GLC Kupé 43 AMG 4 Matic po prekročení rýchlosti 250 km/h zasahuje elektronický obmedzovač. Range Rover Evoque Si4 zas obmedzovač nepotrebuje – končí pri 240 km/h.


Akú dosahujú spotrebu. Na testovacom okruhu sme porovnali BMW X4 xDrive 20d (140 kW/190 k) a Mercedes-Benz GLC Kupé 250 d 4Matic – oba s automatickými prevodovkami. Podľa laboratórnych meraní BMW dosahuje priemernú spotrebu 5,2 l/100 km a mercedes 5,0 l/100 km. Po absolvovaní okruhu palubný počítač v BMW zaznamenal 
7,2 l/100 km a v mercedese 6,4 l/100 km.


Ako sa predávajú. V decembri, keď vrcholil rekordný rok na trhu s novými osobnými automobilmi, si z porovnávaných športových crossoverov najväčšiu priazeň získalo BMW X4, ktoré si zaknihovalo 23 registrácií. Nasledujú Mercedes-Benz GLC Kupé (17), Range Rover Evoque (6) a Porsche Macan (3). Združenie automobilového priemyslu SR tieto športové crossovery strednej triedy radí do širokospektrálnej kategórie SUV. Na jej čele s počtom 218 registrácií tróni Suzuki Vitara pred Hyundai Tucsonom (160) a Kia Sportage (104).