Možnosť platiť kartou v zahraničí sa dá zapínať či vypínať podľa potreby klienta Zdroj: Maňo Štrauch
Geolokácia – schopnosť presne určiť, kde sa nachádza konkrétny mobil, komu patrí a podrobné dáta o jeho majiteľovi – je už v súčasnosti nielen široko dostupná, ale aj presná a hlavne obchodne využiteľná.
Klient sa pritom nemusí báť o svoje dáta: zadávateľ nevie presne, komu SMS posiela, určí len polohu a typ hľadaného zákazníka. Zvyšok zariadi telekomunikačný operátor – rozpošle SMS v presne zadanom okruhu od obchodníka, prípadne vždy, keď sa potenciálny zákazník objaví v jeho blízkosti. Na zdanlivo vysoko modernú službu tak stačia dve funkcie, ktoré sprevádzajú mobilné telefóny od počiatku: schopnosť prijímať SMS správy a schopnosť určiť polohu zákazníka podľa pripojenia na základovú stanicu.
Funkcionalitu niekoľko mesiacov poskytuje Slovak Telekom pod názvom Market Locator, samotný softvér s možnosťou výberu typu zákazníka a správy zasa slovenská marketingová firma Adastra Partnering. Hoci penetrácia smartfónov sa stále zvyšuje, táto kombinácia funkcií dokáže zasiahnuť všetkých zákazníkov bez ohľadu na typ telefónu. A nezáleží ani na tom, či má klient vypnutý GPS modul: kým je pripojený do mobilnej siete, operátor pozná jeho polohu.
Obri prichádzajú
Kartové spoločnosti i banky dlho hovoria o tom, že určovanie polohy bude jednou z dôležitých súčastí platieb cez mobilné telefóny. Ich možnosti napriek počiatočnému nadšeniu pribúdajú len sporadicky – Apple Pay aj Android Pay ako dve hlavné platformy mobilných platieb na Slovensko ešte nedorazili – a vlastné riešenia bánk či operátorov nie sú veľmi využívané.
Ak má každý Slovák viac ako jednu platobnú kartu, tak čo sa týka platiaceho mobilu, pripadá jeden na každú tisícku. Všetci momentálne čakajú, či Apple s Googlom zamiešajú karty, pričom sa hovorí aj o ďalších dvoch veľkých menách: PayPale a Facebooku.
Paradoxne, hoci všetky menované firmy pochádzajú z USA, hlavným trhom nových platobných systémov je v prvom rade Európa. Američania sa držia tradičného kanálu, kreditných kariet. Ani Apple či Android Pay nemal v USA ako prvom uvádzacom trhu očakávaný úspech.
Elektronické zľavy
Práve kombinácia pohodlného spôsobu platby, geolokácie a elektronických peňaženiek má
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?