Návšteva múzeí svetovo známych značiek stojí za to. Väčšina z nich nie je len suchou prehliadkou histórie a plná pochvalných rečí a exponátov, skôr ide o zaujímavé a často i zábavne ladené nahliadnutie do toho, čo predchádzalo modernému automobilovému svetu. Teda oblasti, ktorá okrem miliónov nadšencov na celom svete produkuje aj nezanedbateľnú časť hrubého domáceho produktu mnohých krajín. Múzeum dáva odpoveď na to, čím značka prešla, aby sa dostala tam, kde je.
Svet BMW v Mníchove
Mníchovská značka to pojala veľkolepo. Automobilka, ktorá je jedným z ťahúňov ekonomiky úspešného a prosperujúceho Bavorska, tu má postavený výrobný závod a svoju centrálu. Najznámejšie je hlavné 101-metrové a 22-podlažné sídlo v tvare štyroch valcov vybudované ešte v 70. rokoch minulého storočia, ktoré neskôr prešlo rekonštrukciou. Ide o jednu z dominánt bohatého mesta.
Lokálna továreň zamestnáva približne 9-tisíc ľudí z viac než 50 krajín sveta a ide o jednu z 29 lokalít v štrnástich krajinách. Okrem toho, že zabezpečuje aj produkciu áut, najmä trojkového radu, sú k dispozícii komentované sprievody. Pri histórii továrne siahajúcej do roku 1922 je o čom rozprávať.
Automobilka okolo fabriky vybudovala BMW Welt, teda centrum celej skupiny odkazujúce na storočnú históriu. Popritom však slúži aj ako priestor na prezentovanie ideí na nasledujúce desaťročia, informačné centrum pre deti i všetkých návštevníkov, ale aj miesto na slávnostné prevzatie nových vozidiel. Práve prítomnosť centrálneho zázemia značky umožňuje lepšie spoznať atmosféru BMW, keďže týchto áut a prototypov sú okolité ulice plné.
Zdroj: BMW
Typické ľadvinky všade
Samotné múzeum ukazuje bohatú históriu. Človek zistí, ako veľmi konzervatívna značka BMW je, napríklad charakteristickú prednú masku v tvare dvoch ľadviniek použila už v modeli nazvanom 303 z roku 1933. Odvtedy ide s výnimkou niekoľkých modelov o to najtypickejšie, čoho sa v Mníchove držia dodnes vrátane futuristických štúdií.
Možno tu vidieť známe modely značky, napríklad miniatúrnu jednovalcovú Isettu s dverami vpredu pred vodičom. Človek sa dozvie, že ju navrhli Taliani, čo oblými krivkami ani nijako neutají. Na základe licencie sa vyrábala aj pod inými značkami, a hoci práve BMW auto preslávilo, pri jeho prispôsobovaní zašli Nemci až tak ďaleko, že dnes si nemožno s inými Isettami zameniť jediný diel.
Múzeum však ponúka bohatý odkaz na motoršport združený pod značkou M. Je tu prierez niečoho, čo naberá na historickej hodnote a je medzi nadšencami čoraz viac cenené. Aj vďaka modernej a presvetlenej architektúre, rôzne umiesteným autám, kde napríklad päťkový rad je celý nad sebou, prechádzka po svete BMW ubehne rýchlo.
Majstri marketingu Porsche
Porsche sa podobne ako mníchovská automobilka prezentuje najmä športovými modelmi, tvoriacimi jadro značky. Historicky je naviazaná najmä na nemeckú skupinu Volkswagen, pre ktorú zakladateľ značky vyrobil v prvej polovici 20. storočia legendárny Chrobák. Posmešne sa hovorí, že v Porsche robia najlenivejší dizajnéri sveta, keďže sa pri väčšine modelov držia jedného dizajnu už od začiatku.
Ale moderne navrhnuté múzeum v nemeckom Stuttgarte postavené pred ôsmimi rokmi presviedča o opaku. Pravda, sú tu všadeprítomné zaoblené dvojdverové športiaky, ale aj množstvo pretekárskych modelov, historických formúl i netradične vyzerajúcich áut. Porsche totiž nie je len o legendárnom modeli 911, ale napríklad v 90. rokoch prišli do produkcie aj úplne inak navrhnuté autá ako 924, 928, 959.
Zaujímavosťou je štvordverový ázijsky vyzerajúci sedan C88 navrhnutý špeciálne pre Čínu aj s príslušným komentárom o neúspechu. Je sympatické, že automobilka neprezentuje len úspechy. Nebráni sa modernej histórii, ktorá bola ešte pred pár rokmi kontroverzná.
Keď totiž Porsche v roku 2002 prišlo s SUV pomenovaným Cayenne, aby neskôr doňho dokonca po prvý raz namontovala naftový motor, fanúšikovia smútili. No výborné predaje luxusného terénneho auta pomohli značke prekonať ťažké obdobie a napokon pomohli vzniknúť aj superšportovým modelom.
V Stuttgarte vidno, že v značke robia majstri marketingu, ktorí dokážu z jedného auta dostať maximálny profit. Z viacerých áut vyrábajú niekoľko typov a limitovaných edícií s minimálnymi dizajnovými a výkonovými rozdielmi. Porsche je však mimoriadne zaujímavé nielen pre výborné jazdné vlastnosti, ale aj rastúcu hodnotu starších modelov.
Zdroj: BMW
Užitočný útek
História Porsche sa nespája len s nemeckým Stuttgartom a okolím. Počas druhej svetovej vojny sa výroba a ľudia presunuli do rakúskeho mesta Gmünd v časti Kärnten, čo je historické mesto na juhu krajiny neďaleko talianskych a slovinských hraníc. Syn a dcéra zakladateľa značky Ferdinanda Porsche tým chceli zabrániť konfiškácii majetku. Vzniklo tu jedno z najlegendárnejších a najznámejších áut značky – model 356. Hoci v Rakúsku sa ich vyrobilo len niekoľko desiatok kusov, lebo výroba sa krátko na to presťahovala do Nemecka, ide o prvý športový model značky. Prakticky ho tak možno označiť za zrod Porsche, ako ho poznáme dnes. Ceny najzachovalejších kusov v súčasnosti presahujú pol milióna eur.
Filmové Ferrari
Pred cestou do múzea Ferrari na severe Talianska si treba najprv vyriešiť dilemu, či ísť do staršieho v Maranelle, alebo novšieho v Modene. Maranello je výnimočné tým, že tu iná firma ponúka možnosť prenajať si Ferrari a zajazdiť si s ním, hoci napríklad najnovší model 488 GTB stojí na hodinu 700 eur.
Zdroj: Martin Cyprian
TREND sa bol pozrieť v Modene, kde je oficiálne múzeum zakladateľa legendárnej značky Enza Ferrariho. Architektonicky zaujímavá stavba spája historický dom zakladateľa a modernú výstavnú halu.
Značka začínala v roku 1929 pod názvom Stajňa Ferrari, čo evokovalo prípravu pretekárskych áut pre iného talianskeho výrobcu Alfa Romeo. Keď sa spolupráca skončila, Enzo síce dostal podmienku, že pod značkou Ferrari nebude najbližšie štyri roky vyrábať žiadne pretekárske autá, ale obišiel ju používaním iného názvu. Neskôr sa celá výroba presťahovala do neďalekého Maranella.
Zdroj: Ľuboš Mistrík
V múzeu v Modene sa striedajú viaceré exhibície, v súčasnosti to je rola superšportiakov vo filme. Návštevník pri pohľade na vystavené modely ako Testarossa, F40 či najnovšie LaFerrari pochopí, prečo sa táto značka považuje za jednu z najhodnotnejších. Prakticky každé vystavené auto možno považovať aj za samostatný kus dizajnového diela, nehovoriac o ich mnohomiliónovej hodnote.
V susednej historickej budove vidieť pracovňu zakladateľa a najmä motory, ktoré roky poháňali alebo poháňajú tieto autá vrátane tých najmodernejších.
Toskánsko je blízko
Talianske automobilové múzeá sú zo Slovenska najďalej, preto je dobré zvážiť väčší výlet, nielen krátku „otočku“. V okolí možno vidieť aj ďalšie múzeá, napríklad Maserati či Lamborghini, ale aj univerzitné mesto Bologna, nehovoriac o tom, že Benátky i vyhľadávané prímorské letoviská ako Bibione či Lignano sú cestou. Najväčším lákadlom pre cestovateľov však bude neďaleké Toskánsko. Veď do historickej Florencie je to už len 130 kilometrov a z nej sú na skok vidiecke sídla, nekončiace vinohrady a charizmatické kamenné mestá a pevnosti. Modena tak môže byť len prvá zastávka niekoľkodňovej alebo aj niekoľkotýždňovej cesty po asi najznámejšom talianskom regióne. Stojí za to vidieť mestá ako Siena, Montepulciano, San Gimignano a objavovať vedľajšie odbočky z hlavnej cesty vedúce do historických usadlostí skrývajúcich najlepšie vína.
Zdroj: Ľuboš Mistrík
Základné vstupné
- Porsche Museum Stuttgart 8 eur
- BMW Museum Mníchov 10 eur
- Museo Enzo Ferrari Modena 15 eur
- Museo Ferrari Maranello 15 eur
- Lamborghini Museum Sant’Agata Bolognese 15 eur
- Audi Museum Mobile Ingolstadt 2 eur
- Mercedes Museum Stuttgart 8 eur
Vzdialenosti z Bratislavy
- Porsche Museum Stuttgart 766 km
- BMW Museum Mníchov 528 km
- Museo Enzo Ferrari 854 km
Bavorsko a okolie
Azda najznámejšou nemeckou automobilovou oblasťou je región Bavorska, ktorého hlavným mestom je práve Mníchov. Pre nadšencov nemeckej techniky a prémiových značiek preto stojí za to navštíviť aj expozície v regióne, či už je to sídlo a technicky navrhnuté múzeum Audi v Ingolstadte, Mercedes v Stuttgarte vrátane architektonicky mimoriadne zaujímavého múzea, či nenápadná výrobná hala a priestory dvorného úpravcu Mercedesu – značky AMG v Affalterbachu. Nehovoriac o tom, že termíny možno zladiť s návštevou jesenného frankfurtského autosalónu alebo „potiahnuť“ ešte pár sto kilometrov až na legendárny pretekársky okruh Nürburgring. Ak máte chuť zajazdiť si alebo užiť turistiku, cestou možno zájsť na známy rakúsky priesmyk pod najvyšším tamojším vrchom Grossglockner alebo k jazerám Zell am See a Mondsee.