Akciový trh má nováčikov, ktorí sa už stihli vypracovať na superhviezdy. Kým investori a analytici žasnú nad tým, ako rýchlo a vysoko stúpajú akcie Applu, ceny akcií ďalších rastú ešte závratnejším tempom. Wall Street ich prezýva „mladé pušky“ (young guns) – firmy, ktoré sa na akciovom trhu narodili len pred niekoľkými týždňami alebo mesiacmi a už patria medzi elitu.
Na spoločnosti, s ktorých akciami sa začalo obchodovať len nedávno, sa investori zvyknú pozerať mimoriadne opatrne. Na trhu nemajú žiadnu históriu, ktorá by mohla ukázať ich vývojový trend. Ak začnú rásť, stále nie je isté, či ich cena prudko neklesne. Súčasťou primárnych akciových emisií (IPO) býva zvyčajne časové obmedzenie, po ktorého uplynutí môžu na trhu predávať akcie aj tí investori, ktorí ich získali počas primárneho úpisu. Keď sa rozhodnú premeniť ich na hotovosť, ich cenu to môže zraziť extrémne rýchlo.
Napriek týmto rizikám majú investori dobré dôvody „mladé pušky“ pozorne sledovať. V roku 1986 bol medzi nimi aj Microsoft, o šesť rokov neskôr reťazec Starbucks, neskôr Amazon, Yahoo!, eBay či Google. Všetko firmy, ktorých akcie vyleteli do astronomických výšin a zarobili stovky až tisícky percent. Je možné, že medzi budúcimi víťazmi budú aj mená, ktoré na akciovom trhu debutovali len prednedávnom.
Dizajnérske preteky
Keď v decembri 2004 odštartovala na amerických televíznych obrazovkách módna reality šou Project Runway, svet módy očakával zrod novej hviezdy. Podľa plánu sa ňou mal stať jeden z dvanástich začínajúcich návrhárov, ktorý najdlhšie vydrží vo vyraďovacích kolách a podľa zadania štýlu a materiálu dokáže v obmedzenom čase vytvoriť požadovaný módny doplnok. Nebola to prechádzka ružovou záhradou. Uspieť v súťaži znamenalo aj zvládnutie návrhu avantgardných, no nositeľných šiat z automobilových súčiastok. Polhodina na skicovanie, deň na samotné šitie a minúty odvahy na verdikt odbornej poroty vedenej supermodelkou Heidi Klum.
Hoci súťaž trvá už niekoľko rokov, ani jednému z jej víťazov sa z nej nepodarilo vyťažiť to, čo módnemu dizajnérovi Michaelovi Korsovi. Kým diváci videli súťažiach nanajvýš jednu sezónu, tvár ikony americkej módy vídavali pravidelne – ako člena poroty. Vlastné návrhy začal kresliť už koncom 70. rokov minulého storočia. Zanechal štúdium na newyorskom Fashion Institute of Technology a od roku 1981 už jeho kolekcie určené ženám začali ponúkať vychytené nákupné destinácie – od Bloomingdales cez Bergdorf Goodman až po Saks Fifth Avenue. Ako kreatívny riaditeľ francúzskeho módneho domu Celine sa podpísal pod jeho úspešný reštart s kolekciou módnych doplnkov a konfekčných modelov. To bolo v roku 1997. Keď o šesť rokov neskôr zo Celine odchádzal, talent a energiu sústredil na budovanie vlastného módneho impéria.
Päť rokov rastu
Domovom sa mu stal exotický Hongkong, kde má Michael Kors Holdings stále svoju centrálu. Pre mnohých je to však aj naďalej americká firma. Pôvodný plán bankárov, ktorých si M. Kors najal na uvedenie akcií vlastnej firmy na trhu, bol predať v primárnej emisii približne 47 miliónov akcií po 17 až 19 dolárov za kus. Kúzlo osobnosti populárneho dizajnéra a módneho sudcu však vyvolalo taký záujem, že finančníci zdvihli cenovku na všetkých ponúkaných akciách na rovných 20 dolárov.
Mohli si to dovoliť. Vo fiškálnom roku, ktorý sa pre Michael Kors Holdings skončil v apríli, vzrástli tržby medziročne o 58 %. Ziskovosť spoločnosti stúpla na ročnej báze dokonca o 85 %. Objem jej predajov vykazoval nepretržitý rast každý kvartál v posledných piatich rokoch.
O tri mesiace neskôr už pri cenách akcií módneho domu M. Korsa svieti cenová visačka tesne pod 50-dolárovou úrovňou. Stačila im len štvrtina roka, aby zdraželi o približne 150 %. Detailnejší pohľad na vývoj cien akcií a objemu obchodov naznačuje, že veľkí inštitucionálni investori majú stále nákupný apetít. Michael Kors Holdings patrí po fundamentálnej stránke medzi to najlepšie, čo na akciovom trhu možno v súčasnosti kúpiť. Či podpora kapitálovo silných investorov bude dlhšia, ukáže zrejme až prvé priblíženie sa ceny akcií k tradičným strednodobým priemerom, akým je napríklad priemerná cena za posledných 50 dní. To zvyčajne funguje ako „teritórium pravdy“ prezrádzajúce, či investori využijú pokles na ďalšie nákupy alebo absencia ich podpory pošle cenu akcií ešte hlbšie.
Raketový mikrobiznis
Kalifornská spoločnosť Invensense nemá podobne pútavý príbeh a ani charizmatického zakladateľa. Jej meno je pre väčšinu ľudí skôr skomoleninou dvoch anglických slov. Obavy z vlažného záujmu investorov dokonca spôsobili, že spoločnosť zrušila primárnu emisiu, pôvodne naplánovanú na august minulého roku, a akcie ponúkla až na druhý pokus v polovici novembra.
Faktom je, že Invensense nevyrába nič, čím by sa klienti spoločnosti mohli prezentovať, ako je to v prípade módneho domu M. Korsa. Jej výrobky sú, naopak, také malé, že o ich existencii tuší len málokto. Vlajkovou loďou Invensense sú mikroelektromechanické systémy. Produkty, ktorých označenie pripomína skôr spôsob precvičenia jazyka, majú nezastupiteľné miesto všade tam, kde prístroje mapujú vlastnú polohu. Alebo polohu svojho majiteľa. Tak, ako je to napríklad v prípade herných konzol spoločnosti Nintendo, známych ako Wii.
Sú to práve mikroelektromechanické systémy, ktoré umožňujú konzole rozlišovať, či pred televíznou obrazovkou stojíte, skáčete, rozhadzujete rukami alebo nimi tlieskate. To, čo robíte, transformujú na sériu jednotiek a núl, s ktorými už konzola dokáže pracovať. Alebo smartfóny, tablety či diaľkové ovládače televízorov. Vďaka týmto systémom fungujú v hitoch spotrebnej elektroniky miniatúrne gyroskopy, akcelerometre alebo stabilizátory obrazu v digitálnych kamerách.
Akcie Invensense sa po prvýkrát objavili na akciovom trhu v novembri minulého roku. Ešte v lete ich spoločnosť chcela pôvodne predať 10,5 milióna v cenovom intervale od 8,50 do 10,50 USD. Pri odloženom debute sa však musela uskromniť – investori získali len 10 miliónov akcií, každú po 7,50 USD. V nasledujúcich týždňoch nič nenasvedčovalo tomu, že Invensense môže byť výnimočnou investíciou.
Zmena prišla až začiatkom januára tohto roku, pár dní po tom, ako akciový trh v USA vydal prvé signály začínajúceho sa rastu. Sedemtýždňovú konsolidáciu, počas ktorej sa kurz akcií hýbal v relatívne úzkom pásme, narušil nezvyčajne silný pohyb cien akcií nahor, sprevádzaný výrazným nárastom ceny. Rozdiel bol viditeľný na prvý pohľad – s výnimkou úplne prvého dňa ešte nikdy nezmenilo majiteľa toľko akcií Invensense ako práve na začiatku januára. To bol začiatok rastového trendu, ktorý trvá dodnes. Jeho priebežná bilancia je nevídaná – od nástupu nového kalendárneho roka stúpla cena akcií Invensense o viac ako 120 %.
Autor je výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti The Benchmark Research & Consultancy.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní týždenníka TREND 12/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto - Profimedia.cz