V rozhovore sa dočítate:
- Sú štyria mobilní operátori na slovenský trh veľa alebo málo?
- Kam viedol boom virtuálnych operátorov v Česku
- O akých akvizíciách uvažuje Telekom
Od začiatku roka šéfujete Slovak Telekomu i českému T-Mobilu. Neskôr k vám pribudla „federálna“ šéfka ľudských zdrojov. Aký to má význam?
V minulosti bola integrácia najmä o nákladoch. Nehovorím, že to o nich nie je aj teraz. Ale hlavný dôvod je orientovaný do budúcnosti, je to predovšetkým o investičných synergiách. Biznis sa zrýchľuje. Slovak Telekom má skúsenosti v oblasti pevných liniek, digitálnej televízie či online obsahu. To sú veci, ktoré českému T-Mobilu pomôžu na ceste k integrovanému operátorovi. Potrebujeme ich a nemôžeme sa ich dlho učiť. Slovak Telekom môže zasa využívať know-how T-Mobilu pri dátových centrách a mobilných službách. Obzvlášť dôležité je využívať zdroje efektívne v čase digitálnej ekonomiky, big data alebo internetu vecí. Je rozdiel, či znalosti budujete a využívate pre 5,5-miliónový slovenský alebo 10,5-miliónový český trh, a pre spoločný 16-miliónový trh. Alebo pre viac ako dva trhy.
Bude „federalizácia“ pokračovať na ďalších úrovniach manažmentu?
Od prvého júla sa centralizuje najvyšší manažment. Pokiaľ ide o ďalšie úrovne, niektoré budú centralizované, niektoré ostanú lokálne. V princípe sa vychádza z toho, ako sú si krajiny blízke z pohľadu zákazníkov, vývoja alebo právneho poriadku. Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic však naďalej ostanú ako dve samostatné firmy.
Pokiaľ ide o synergie v produktovej oblasti, môžeme ešte v tejto letnej sezóne očakávať roaming za domáce ceny v sesterskej mobilnej sieti, ako to pred časom spravilo O2?
Nechajte sa prekvapiť. Veci marketingového a propozičného charakteru dopredu nikdy neoznamujeme. Synergie, samozrejme, nejaké takéto možnosti ponúkajú.
Ako sú si teda zákaznícky a vývojom podobné a v čom sa odlišujú slovenský a český trh?
V mobilných službách sú si veľmi podobné. Či už ide o štruktúru klientov – koľko z nich má predplatené služby, koľko paušály –, alebo o penetráciu, spotrebu minút a esemesiek, nárast dátovej prevádzky, využívanie nových technológií. Máme dva rôzne koncepty hardvérovej ponuky: na Slovensku sú dotácie stále dôležitou súčasťou trhu, v Česku je to viac o splátkovaní. Ale nejaké veľké rozdiely, ako to bolo v minulosti, nie sú. A nie je to len otázka Česka a Slovenska, týka sa to celej Európy. Naopak, trh platenej televízie nie je v Česku taký vyvinutý ako na Slovensku. To je niečo, čo sa podľa nás bude meniť. Český trh bude rásť, a preto znalosti zo Slovenska, napríklad v tom, čo sa má zavádzať, sú pre nás veľmi dôležité.
Na Slovensku tiež od vlaňajška pôsobia štyria mobilní operátori.
Áno, a hodnotím to ako netradičný krok. Pozrite sa na iné, podstatne väčšie trhy s päťdesiatimi alebo osemdesiatimi miliónmi obyvateľov. Tam sa počet operátorov nezvyšuje, ale znižuje. Aj v Česku bola pri aukcii na frekvencie pre 4G siete silná podpora štvrtého operátora. Ale nikto z komerčných subjektov alebo finančných skupín sa do nej neprihlásil.
Virtuálni operátori? Mysleli si, že v mobilnom sektore sa dajú rýchlo zarobiť peniaze
Prečo?
Myslím si, že pochopili, že telekomunikačný trh je a do budúcnosti aj bude dlhodobo investične náročný. Nejde len o vybudovanie infraštruktúry, ale aj o jej bezpečnosť a kvalitu, starostlivosť o zákazníka, vývoj nových produktov. Myslím si, že by si to mala uvedomovať aj štátna regulácia. Podpora vstupu ďalších operátorov nie je správny trend. Regulácia by z pohľadu operátorov mala najmä vytvárať proinvestičné prostredie, lebo na telekomunikačnej infraštruktúre stojí digitálna ekonomika. Doteraz bola regulácia skôr o populizme, lenže dôsledkom je, že Európa zaspala a investície sú v Ázii a Amerike. Ďalšia vec je, že regulácia musí byť čitateľná a mať dlhodobú stratégiu a víziu o tom, čo chce, aby sme s ňou mohli seriózne rátať v dlhodobých investičných projektoch.
Milan Vašina (47)
Zdroj: Maňo Štrauch
Prvýkrát prišiel na Slovensko v roku 2002 ako riaditeľ marketingu Eurotelu Bratislava, neskôr premenovaného na T-Mobile Slovensko. V rokoch 2007 až 2010 bol jeho generálnym riaditeľom. Po jeho spojení so Slovak Telekomom v ňom ešte niekoľko mesiacov pôsobil ako výkonný riaditeľ pre marketing, predaj a služby zákazníkom. V januári 2011 sa stal generálnym riaditeľom T-Mobilu Czech Republic. Od začiatku tohto roka okrem neho vedie aj Slovak Telekom, ktorého dovtedajší šéf Miroslav Majoroš akceptoval ponuku materského Deutsche Telekomu na pozíciu lídra Telekomu Romania.
Ďalšia odlišnosť českého trhu je, že na ňom pôsobí viac ako päťdesiat virtuálnych mobilných operátorov, kým na Slovensku sú ledva traja. Vďaka čomu tento boom v Česku nastal?
Po prvé, všetci si mysleli, že v mobilnom sektore sa dajú rýchlo zarobiť peniaze. Iste, operátori dosahujú 40-percentné EBITDA marže, lenže tie neukazujú vysokú investičnú náročnosť. A po druhé, opäť, v Česku sa na úrovni regulácie povedalo, že virtuálnych operátorov potrebujeme, aby sa otvoril trh. Výsledok bol, že k nám chodilo množstvo záujemcov, ktorí chceli ako virtuálni operátori využívať našu sieť, lenže si nevedeli predstaviť, čo to vlastne znamená, nevedeli nám ani poriadne povedať, kde by bola ich a kde naša funkčnosť. Dnes už medzi virtuálnymi operátormi dochádza k silnej konsolidácii, veľa firiem chápe, že to nebol správny krok. Myslím si, že dlhodobo budeme mať v Česku najviac desať virtuálnych operátorov, ktorí budú mať najviac desať percent trhu.
Mohol by boom virtuálnych operátorov nastať aj na Slovensku?
Podľa mňa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?