Softvérový gigant Microsoft a internetová spoločnosť Yahoo! sa nakoniec dohodli. Podpísali desaťročnú dohodu o spolupráci v oblasti internetového vyhľadávania a reklamy.
Ako informovala agentúra Bloomberg, partnerstvo má obom spoločnostiam zabezpečiť lepšiu pozíciu v konkurenčnom boji so spoločnosťou Google, ktorá je lídrom na trhu s internetovým vyhľadávaním.
Z dohody vyplýva, že Yahoo! bude používať vyhľadávač Microsoftu Bing na svojich webových stránkach. Internetová firma bude na oplátku zodpovedná za predaj prémiových reklamných odkazov na stránkach oboch spoločností. Koncern Microsoft bude internetovej spoločnosti Yahoo! počas piatich rokov vyplácať 88 percent zo zisku pochádzajúceho z reklamy na jej stránkach. Vďaka dohode sa má ročný operatívny zisk Yahoo! zvýšiť o 500 miliónov dolárov. Firma vyhlásila, že ušetrí 200 miliónov dolárov na kapitálových výdavkoch.
Šéf Microsoftu Steve Ballmer už v minulosti povedal, že dohoda o vzájomnej reklamnej spolupráci pomôže obom spoločnostiam. Riaditeľka firmy Yahoo! Carol Bartzová dohodu uvítala. „Rapídne zvýši hodnotu spoločnosti Yahoo!,“ cituje ju Bloomberg. Jeffrey Lindsay, analytik newyorskej spoločnosti Sanford C. Bernstein, však upozornil, že dohoda môže sklamať niektorých investorov, pretože Yahoo! nedostane vopred žiadne peniaze. S takouto možnosťou podľa neho totiž mnohí počítali.
Obavy analytika potvrdil aj vývoj na burzách. Akcie Yahoo!, ktoré sa počas uplynulých týždňov posilňovali vďaka správam o možnom spojení, padli po oznámení dohody o 12 percent.
Ako pripomína Bloomberg, Microsoft sa dohodou s Yahoo! snaží zvýšiť atraktivitu svojho vyhľadávača Bing, ktorý spustil začiatkom júna. Podľa firmy ComScore tvorí podiel vyhľadávača Bing na americkom trhu zhruba osminu z podielu spoločnosti Google. Tá v júni kontrolovala približne 65 percent trhu. Yahoo! sa nachádza na druhom mieste (19,6 percenta) a Microsoft na treťom (8,4 percenta).
Yahoo! aj Microsoft rokovali o spojení niekoľko mesiacov. Prvá ponuka od Microsoftu prišla ešte začiatkom minulého roka. Softvérový gigant navrhol, že odkúpi spoločnosť Yahoo! ako celok za 47,5 miliardy dolárov. Vedenie portálu sa prevzatiu bránilo, ponuku v priebehu roka viackrát odmietlo. (mm)