Výnimkou nebol ani mexický Nemak, ktorý má na starom kontinente jedenásť závodov na výrobu hliníkových komponentov pre automobilový priemysel. Keďže čoraz viac indícií ukazovalo na to, že britská automobilka si za svoju cieľovú destináciu zvolí Poľsko, Nemak rozbehol plány na výstavbu novej, modernej zlievarne u severných susedov.

V lete 2015 sa však situácia náhle zmenila. V súboji o získanie investície sa objavil nový favorit, ktorým bolo Slovensko. V centrále Nemaku v mexickom Monterrey preto zareagovali rýchlo. „V polovici augusta sa Jaguar Land Rover rozhodol práve pre Slovensko, o čom som osobne informoval vedenie našej spoločnosti. O dva týždne som dostal správu, že sa aj preto uvažuje o novej zlievarni práve u nás,“ spomína na toto obdobie šéf tunajšej fabriky Nemak Slovakia Rastislav Gáll.

Mexický Nemak si Jaguar nenechal ujsť. Do fabriky v Žiari nalial milióny

Nemak Slovakia Zdroj: Maňo Štrauch

Definitívne rozhodnutie o investícii za šesťdesiat miliónov eur, ktorá prinesie do Žiaru nad Hronom viac ako dvesto nových pracovných miest, padlo v novembri a už o necelý rok sa začala v novej hale skúšobná výroba.

Mexický Nemak si Jaguar nenechal ujsť. Do fabriky v Žiari nalial milióny
Investor roka je ocenenie, ktoré týždenník TREND udeľuje v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.

Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 31. augusta. Hlasovanie v 2. ročníku ankety bude spustené 25. októbra a skončí sa 7. novembra. Víťaza vyhlásime 14. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2017.

Odľahčovanie a elektromobilita

Jaguar Land Rover však nebol jediným hnacím motorom tejto investície. V jej pozadí stoja širokospektrálne zmeny v celom automobilovom priemysle, ktoré dostali Nemak do paradoxnej situácie. Na jednej strane stojí záujem automobiliek na znižovaní hmotnosti vozidiel s cieľom redukovať objem škodlivých emisií. Všetci výrobcovia preto čoraz viac oceľových komponentov vo vozidlách nahrádzajú hliníkom, ktorý je ľahší a zároveň ponúka pri pomerne malej zmene dizajnu komponentu porovnateľné vlastnosti.

Na druhej strane, automobilky pod vplyvom regulácie a emisného škandálu Volkswagenu masívne investujú do elektromobility, pretože viacero štátov a veľkomiest prezentovalo zámer zakázať tradičné spaľovacie motory.

Nemak síce odlieva komponenty z hliníka, no zameriaval sa v minulosti výhradne na komponenty spaľovacích motorov, ako sú bloky a hlavy valcov. V centrále mexického koncernu si uvedomili, že takéto jednostranné zameranie je z dlhodobého hľadiska rizikom. Pred pár rokmi preto rozhodli o rozšírení portfólia vyrábaných produktov aj o štruktúrne dielce. A práve ich výrobu metódou vysokotlakového odlievania získal slovenský závod, ako aj niektoré iné fabriky spoločnosti v Severnej Amerike a v Európe.

„V automotive musíte veci predvídať, musíte počúvať, ako sa menia nálady nielen zákazníkov, ale aj trhu. Snažíme sa byť na to pripravení. Nefunguje to tak, že sa dnes rozhodneme a ideme stavať zlievareň, ale musíme mať pripravenú stratégiu, ktorú realizujeme, a následne ponúkame zákazníkovi ruka v ruke s novými inovatívnymi riešeniami,“ vysvetľuje R. Gáll.

Mexický Nemak si Jaguar nenechal ujsť. Do fabriky v Žiari nalial milióny

Zdroj: TREND.sk

Dodávky do Bratislavy

Týmto spôsobom získal slovenský Nemak prvého zákazníka pre štruktúrne dielce, ktorým sa stala bratislavská fabrika automobilky Volkswagen Slovakia. V Žiari nad Hronom odlievajú hliníkové komponenty pre SUV modely vyrábané v Bratislave.

V prospech Nemaku Slovakia zohrala kľúčovú úlohu blízkosť k fabrike Volkswagenu. Nové dielce sú totiž rozmerovo veľké a ich dodávka z veľkej vzdialenosti by ich predražila, keďže v kamiónoch by sa vozilo aj veľa „vzduchu“. Zároveň slovenský Nemak dokáže rýchlo reagovať na výkyvy vo výrobe týchto modelov, lebo tie sa vyrábajú exkluzívne len v Bratislave.

Okrem Volkswagenu získala tunajšia fabrika aj zákazku na výrobu krytov pre batérie pre elektrické a hybridné modely nemeckej automobilky Daimler. „Komponenty pre elektromobily budú v automotive tvrdiť muziku. Či už rôzne kryty na batérie, alebo iné dielce pre pohonné jednotky. Zlievarne už dnes vedia ponúknuť takéto riešenia,“ myslí si R. Gáll.

Mexický Nemak si Jaguar nenechal ujsť. Do fabriky v Žiari nalial milióny

Rastislav Gáll, Nemak Slovakia Zdroj: Maňo Štrauch

Pre samotný Jaguar Land Rover zatiaľ Nemak Slovakia nemá isté dodávky. Britská automobilka však patrí medzi zákazníkov mexického koncernu, keď jej z fabriky v českom Moste dodáva hlavy motorov a z Nemecka z Dilingenu zase bloky motorov. „Som presvedčený, že skôr či neskôr nájdeme prienik s Jaguar Land Roverom na Slovensku. Keďže sa rozbieha nový závod, nebude hneď hľadať len nových dodávateľov. Je logické, že pri štarte produkcie sa využívajú existujúci dodávatelia a až následne sa budú lokalizovať jednotlivé komponenty pre nové modely, kde bude kľúčová kvalita, flexibilita a v neposlednom rade cena,“ nazdáva sa R. Gáll.

Jeho názor podporuje aj argumentácia britskej automobilky, prečo si vybrala práve Slovensko. V prospech krajiny hrala silná dodávateľská základňa a skúsenosť tunajších firiem s produkciou pre prémiové SUV modely s vysokým zastúpením komponentov z hliníka. Čiže všetko, čo Nemak spĺňa.

Predbehli matku

Slovenský Nemak si túto investíciu vybojoval aj vďaka dlhodobo vysokej kvalite produkcie, keď sa tunajší závod stal benchmarkom kvality výroby pre celý koncern. Kvalifikovanosť slovenských zamestnancov sa potvrdila aj pri realizácii investície. Približne v rovnakom čase ako na Slovensku totiž začal Nemak stavať podobnú vysokotlakovú zlievareň aj v domácom Mexiku pre severoamerický trh. No kým v Monterrey na celý projekt potrebovali takmer dva roky, Slováci to zvládli za necelý rok.

Mexický Nemak si Jaguar nenechal ujsť. Do fabriky v Žiari nalial milióny

Nemak Slovakia Zdroj: Maňo Štrauch

Kľúčovým bolo, že veľa času venovali samotnému plánovaniu, pri ktorom v spolupráci so žilinským technologickým inštitútom CEIT a tamojšou univerzitou využili moderné digitálne nástroje. „V prípravnej fáze sme si odsimulovali celú zlievareň v digitálnom modeli. Chceli sme sa vyhnúť tomu, že niečo postavíme a budeme to musieť meniť. Na tablete sme menili rozloženie strojov, logistické toky. Rozmýšľali sme, koľko kilometrov najazdia vysokozdvižné vozíky, aký bude prístup k zariadeniam, ako sa bude dať robiť údržba, kde budú žeriavy. Veci sa dali urobiť bez toho, aby sme museli niečo postaviť,“ opisuje R. Gáll proces, ktorý bol pre celý koncern novinkou.

Do plánovania navyše zahrnuli aj topmanažment, čo urýchlilo aj samotné rozhodovanie. S finálnym návrhom, ktorý bol digitalizovaný, sa stotožnil aj prezident Nemaku a následne ho plne podporil. Vlani v januári mohli začať stavať a na konci augusta toho istého roku už vyskúšali odliať prvý komponent.