Typové označenie Mercedes-Benz E 350 d 4Matic All-Terrain tým informovanejším prezrádza nielen šesťvalec pod prednou kapotou, ale aj pohon štyroch kolies. Cena štartuje z úrovne základných 66-tisíc eur, no testovaný derivát prešpikovaný nadštandardnou výbavou vychádza na 100-tisíc a pár drobných. Nepopieram, páči sa mi. No mať tak na výber, z čisto estetických dôvodov by som uprednostnil predsa len elegantnejšie klasické kombi s nižším podvozkom, bez plastových lemovaní a s pochrómovanou maskou chladiča...
Vyššia stredná trieda značky Mercedes-Benz, ktorá v slangu stuttgartskej značky nesie označenie trieda E, sa utešene rozrastá. Popri sedane, kombi, kabriolete a kupé v nej už druhý rok figuruje aj svojsky odolnejšia verzia so symptomatickým označením All-Terrain. Vlani som vyskúšal štvorvalcový derivát, ktorý vstúpil na trh ako prvý, dnes mám v rukách šesťvalcový exemplár, ktorý aktuálnu dvojčlennú ponuku kompletizuje.
Mať tak na výber
Má karosériu najnovšej kombi triedy E lakovanú hyacintovo červeným metalickým odtieňom, ale aj čierne plastové lemy spodných okrajov karosérie, o číslo väčšie kolesá s originálnym dizajnom ľahkozliatinových diskov, špecifické nárazníky s chráneným spodkom v kontrastnom striebornom vyhotovení, ba aj vyššiu siluetu a dvojlamelovú masku chladiča.
Typové označenie Mercedes-Benz E 350 d 4Matic All-Terrain tým informovanejším prezrádza nielen šesťvalec pod prednou kapotou, ale aj pohon štyroch kolies. Cena štartuje z úrovne základných 66-tisíc eur, no testovaný derivát prešpikovaný nadštandardnou výbavou vychádza na 100-tisíc a pár drobných. Nepopieram, páči sa mi. No mať tak na výber, z čisto estetických dôvodov by som uprednostnil predsa len elegantnejšie klasické kombi s nižším podvozkom, bez plastových lemovaní a s pochrómovanou maskou chladiča...
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain Zdroj: Daimler
Elektronický koncert
Za volant sa mi usadá pohodlne, pričom viem, že to nie je len tými tromi centimetrami, o ktoré je All-Terrain vyšší ako východiskové kombi. Pár „éčok“ som už v rukách mal, a tak ma obklopuje už dôverne známy mix absolútnej moderny v podobe panorámy obrazoviek so zvlnenou barokovou fazónou palubnej dosky „nakašírovanou“ ambientným osvetlením.
V prvom rade však chválim predné viackrivkové sedadlá v perforovanej koži, ktorá nekĺže. Samozrejme, s plným elektrickým servisom, no hlavne schopné objať telo tak, že sa cítim ako v bavlnke a súčasne odolný voči odstredivým silám. Pritom vyhrievať si môžem nielen sedadlá, ale aj lakťové opierky. Poviete si spolu so mnou – aby nie, keď balík sedadiel znamená dve tisícky navyše. Elektronický prístrojový štít na mňa síce pôsobí dojmom tapety bez hĺbky zobrazenia, ale môžem si zvoliť jeho dizajn, farebnosť aj obsah z viacerých možností.
Aj tak si najčastejšie vyberám klasiku s otáčkomerom a rýchlomerom v kombinácii s údajmi palubného počítača. S malými dotykovými plôškami na volante, ktorými sa pohybujem v menu prístrojového štítu, sa musím najprv zohrať a ešte skôr si nastaviť potrebnú odozvu. Fungujú skvele pod prstami píšuceho novinára, verím, že vyhovejú aj klaviristovi alebo ítečkárovi. Som však zvedavý, ako by si s nimi poradili prsty muža, ktorý sa živí len vlastnými rukami...
V každom prípade by im osožila odolnosť proti mimovoľným dotykom, ktoré sa mi občas pri zaobchádzaní s volantom prihodili a nastavené nastavenia rozhodili. Na centrálnom displeji mi väčšinou svieti mapa navigácie, občas podľa potreby prestriedaná súvislým obrazom okolia nasnímaným kamerami. Že nie je dotyková, to mi vôbec neprekáža. S ružicou na stredovom paneli sa v menu nestratím. Aj záložný touchpad, ktorý sa klenie nad ňou, sa mi zdá trochu zbytočný. A vôbec – stredový panel by som radšej prekonfiguroval tak, aby sa tam zmestila páka prevodovky namiesto joystiku pod volantom, ktorý zas občas omylom používam ako páčku stieračov.
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain Zdroj: Daimler
Ešte pohodlnejšie
Vzadu si užívam o niečo vyšší – ešte komfortnejší posed ako v sedane triedy E, ktorý som testoval naposledy. Áno, aj tú hlavovú opierku, ktorá je mäkučká ako vankúš. Možno je to tým, že som sa vo viackrivkovom sedadle vodiča viac rozvalil, ale keď teraz sedím „za sebou“, pred kolenami mám o tri centimetre menej miesta (teda osem) ako v sedane.
Nad hlavou zas o centimetrík viac, a to aj napriek tomu, že Allterrain disponuje panoramatickou strechou, ktorá z miesta nad hlavou ukrajuje. Nachádzam tu dva dobíjacie USB konektory a o tepelný komfort sa stará tretia zóna klimatizácie. Dojem vzdušnosti trochu kazí robustný stredový tunel v strede podlahy.
Batožinový priestor otváram kopancom pod nárazník. Na rozdiel od sedanu má celkom rovnú podlahu a pod ňou namiesto rezervy (aj All-Terrain obúva dojazdovky) nachádzam ešte ďalší úložný priestor na drobnosti. Výbavu kompletizuje rolovacia sieť za zadnými sedadlami a elektricky výsuvná guľa na ťahanie prívesu. Delené zadné operadlá sa dajú odblokovať len zo strany kufra. Samy však nepadnú, treba im pomôcť.
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain Zdroj: Daimler
Uhol pohľadu
Už som sa zmienil, že „terénne“ kombi triedy E som si vyskúšal s dvojlitrovým vznetovým štvorvalcom (220 d). Teraz štartujem vznetový šesťvalec (350 d) a som zvedavý, v čom je iný. Subjektívne očakávam ešte tichší a vyváženejší chod, razantnejší ťah, ale aj vyššiu spotrebu paliva. Štartujem a nie som sklamaný, len prekvapený. Nemôžem povedať, že by šesťvalec bol tichší, pri bežnom tempe, keď sa strelka otáčkomeru pohybuje do hranice 2 000, ho tiež sotva počuť.
Moje akustické dojmy sú si veľmi podobné aj počas jazdy po diaľnici, vážnejší rozdiel neevidujem. A tak ešte viac ako prácu motorárov oceňujem v oboch prípadoch deväťstupňovú prevodovku, ktorá aj pri stotridsiatke drží otáčky na uzde (medzi 1 400 až 1 500), a potom tých, čo mali za úlohu potlačiť prienik hluku a vibrácií do interiéru. Až keď jazdu okorením akcelerátorom, vnímam rozdiel. Echo šesťvalca nie je síce tichšie, ale jeho typické tiahle a hlbšie pradenie mi je bližšie.
A ťah? Už do stovky cítim markantný rozdiel a nad ňou už jasne víťazí šesťvalec, schopný rezko zrýchľovať aj po prekročení 180 km/h. Skrátka – iná káva. Keď však meriam spotrebu, svojou úspornosťou jednoznačne víťazí štvorvalec. Na testovacom okruhu som mu nameral 5,6 l/100 km, kým V6 si pýta 8,1/100 km. Rekapitulujem a utvrdzujem sa v presvedčení, že by mi menší, úspornejší a lacnejší štvorvalec stačil. Keď sa však vžijem do roly klienta, schopného položiť na drevo 60-tisíc a viac, rozdiel v spotrebe ma prestáva zaujímať.
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain Zdroj: Daimler
Do pohody
Už pri teste štvorvalcovej verzie som konštatoval, že pneumatické pruženie, ktoré je v All-Terraine štandardne, pracuje bezchybne. To znamená, že som sa nemusel vyhýbať nástrahám typu vytrhnutý asfalt len preto, aby ma z pohody nevytrhol treskot od podvozka. Chválil som rozumné obutie formátu 245/45 R19 v presvedčení, že je to hlavne jeho zásluha. Teraz mám obuté agresívnejšie číslo 275/35 R20 a dobrý pocit z prejazdu nerovností sa spolu s devätnástkami nevyparil.
Mimo asfaltky má pripravený mód All-Tarrain, ktorý zvýši podvozok na maximálnych 156 mm, upraví trakciu a prispôsobí prácu ESP, ASR a ABS. Pohon štyroch kolies uprednostňuje zadnú nápravu v pomerte 45 : 55 a dokáže presmerovávať krútiaci moment medzi zadnými kolesami. Napriek tomu šesťvalec na rozdiel od štvorvalca už na rozbahnenú poľnú cestu neberiem z obavy, že by som krásnym dvadsiatkam ublížil. Radšej sa nechávam presvedčiť, že toto auto napriek svojmu výkonu si nepotrpí na športový charakter, o to viac sa snaží dopriať posádke maximálny komfort.
Na diaľnici z neho dolujem vysoký jazdný priemer (podvozok pritom klesá o 15 mm), čo pasažieri ani netušia, ak nesledujú rýchlomer. Na kľukatých okreskách sa správa mierne nedotáčavo a pod plynom neutrálne a vždy dôstojne. Do pískajúcich pneumatík ho nútim len skusmo, cítim sa pritom bezpečne, ale akosi neadekvátne. Jednoducho, toto nie je jeho parketa.
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain Zdroj: Daimler
Záver
Nie som si istý, či tento typ prémiového kombi so zvýšenou priechodnosťou a odolnosťou má svetlú budúcnosť v časoch, keď automobilové trhy valcuje boom SUV a crossoverov. Vlastne som si istý, že nemá. Oslovuje len úzku klientelu, ktorá vysoké, robustné a tým aj ťažkopádnejšie a žravejšie modely nemusí, pritom istá neohrozenosť im je blízka možno aj na úkor dávky elegancie. Skrátka, toto nie je trhový (pod)segment, ktorý by zásadne ovplyvnil obchodnú bilanciu svetovej značky. Ak sa však pýtate, či má vôbec význam, odpoviem, že má.
Príklad – ak potenciálnemu zákazníkovi udrie na strunu práve Mercedes-Benz E All-Terrain a nakukne ku konkurencii, adekvátny produkt nájde ešte v podobe Audi A6 Allroad a Volvo V90 Cross Coutry, ale v šourúme BMW mu nič podobné aspoň zatiaľ neponúknu. V konkurenčnom boji, ktorý medzi Stuttgartom a Mníchovom neustále prebieha – jasný bod pre Mercedes-Benz.
PLUS
• nízky aerodynamický hluk
• kultivovaný a výkonný vznetový šesťvalec
• originálne ovládanie infotainmentu
• pokrokové elektronické systémy
• vláčne pruženie
• obratnosť
• zvýšená priechodnosť
MÍNUS
• neštandardné umiestnenie niektorých ovládacích prvkov
• citeľne vyššia spotreba voči štvorvalcovej verzii
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ASR, ESP, sedem airbagov, bezpečnostný systém PRE – SAFE, ochrana chodcov s aktívnou kapotou motora, na výber päť jazdných režimov vrátane terénneho módu, aktívna asistencia brzdenia, systém núdzového volania, multimediálny systém Audio 20 USB, dvojzónová klimatizácia, predné sedadlá čiastočne elektricky nastaviteľné, čalúnenie imitácia kože/textil, asistencia zmeny jazdného pruhu, asistencia sledovania dopravných značiek, sledovanie obmedzenia rýchlosti, pneumatické pruženie, halogénové svetlomety s integrovaným denným LED osvetlením, pozdĺžny držiak na strešný nosič, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, širokouhlý kokpit, systém ozvučenia Burmaster, bezdrôtový systém nabíjania mobilných zariadení, automatická klimatizácia Thermpotronic, sedadlá v koži, balík viackrivkových predných sedadiel, vyhrievanie predných sedadiel a lakťových opierok, vyhrievanie zadných sedadiel, aktívna asistencia parkovania, aktívna asistencia odstupu, aktívna asistencia riadenia, adaptívna asistencia diaľkového svetla plus, Comand online, nezávislé kúrenie, panoramatická el. posuvná strecha v sklenenom vyhotovení, tepelnoizolačné sklo, servozatváranie, 20" disky kolies z ľahkých zliatin...
Mercedes-Benz E 350 d All-Terrain | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 190 (258)/3 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1 600 – 2 400 |
Prevodovka | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,7 |
Rázvor (mm) | 2 939 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 66 000 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcu |