Majestát


Štartujem. Započúvam sa a potom potichu – takmer ako s elektromobilom – vyrážam. Doposiaľ som tvrdil, že aj keď diesel na voľnobeh nepočujem (čo sa stáva len výnimočne), tak ho cítim. Cítim jeho chvenie, ktoré sa nápadne alebo menej nápadne vkráda do sedačky aj volantu, a to som jazdil aj osemvalce. Voľnobežné otáčky tohto šesťvalca ostávajú akusticky utajené. Pod plynom zas počuteľne pradie, ale zamatovo mäkko. Som ďaleko od toho, aby som svoj poznatok položil čisto na oltár zmenenej radovej koncepcie motora. No verím, že aj tá spolu s hodinárskym vyvážením a tlmiacimi materiálmi, na ktorých sa nešetrilo, vykonala svoje.

Pokojnú jazdu navyše ozvláštňuje, že celkom zabúdam sledovať, ako pracuje prevodovka – jemne nenápadne. Akoby ani nebola. Keď občas mrknem na otáčkomer, strelka sa neustále drží hlboko pod hladinou 1 500 otáčok, a ak v ekonomickom móde zložím nohu z plynu, otáčky padajú na hladinu voľnobehu. Ba aj keď zvýšim rýchlosť na úroveň diaľničného limitu pri zaradenej deviatke, odčítam len 1 350 otáčok. A potom podvozok. Zažili ste plavbu na Queen Mary 2 po pokojnej hladine Atlantiku? Ja nie... ale takto si ju predstavujem.

Čo tomu ešte chýba? Zalistujem vo vlastnej fonotéke a s prvými tónmi Bachovho Air konštatujem, že teraz už vôbec nič. Skrátka majestát v celej svojej neohrozenej dôstojnosti.


Mercedes-Benz S 400: Šesťvalec postavený 
do pozoru


Mercedes-Benz S 400 d 4Matic LWB Zdroj: Daimler

Ale... ani pneumatické pruženie S classe nevyžehlí dieru v asfalte. Dosť ju počujem. Hneď stojím a kontrolujem fajnové obutie formátu 245/40 R20 vpredu a 275/35 R20 vzadu. V poriadku, ale ďalším dieram sa radšej vyhýbam.


Poloautonómia


Dosť bolo snívania. Pýtam sa sám seba, kam balík asistenčných systémov doviedol esko na ceste k autonómnemu autu. Upaľujem po diaľnici, nehovorím autu do rýchlosti ani neudávam smer. Volantu sa dotýkam len symbolicky. Meďák sa nepohybuje od krajnice po stredovú čiaru, ale pekne v strede jazdného pruhu. Dobieham auto, spomalí, vyhodím smerovku, sám predbieha a na pokyn smerovky sa potom pekne vracia späť.

Vchádzam do Bratislavy, znižuje rýchlosť, vnikám do tunela Sitina, opäť znižuje rýchlosť. Vychádzam z neho, tempomat postrehne zrušené rýchlostné obmedzenia, ale čo to? Rýchlosť stúpa na 130 km/h. Už by ma policajti „skasírovali“. Žeby tempomat „zabudol“, že sa stále pohybujem po mestskej diaľnici? Alebo „chybička“ dopravného značenia? 

Mercedes-Benz S 400: Šesťvalec postavený 
do pozoru


Mercedes-Benz S 400 d 4Matic LWB Zdroj: Daimler

Mercedes-Benz E 400 d 4Matic LWB


Mercedes-Benz S 400: Šesťvalec postavený 
do pozoru


Mercedes-Benz S 400 d 4Matic LWB Zdroj: Daimler

Sedan luxusnej triedy s predĺženým rázvorom poháňa nový radový vznetový šesťvalec s variabilným časovaním ventilov prepĺňaný dvoma turbami. Dosahuje maximálny výkon 250 kW (340 k). Jeho krútiaci moment vrcholí na úrovni 700 Nm, na všetky štyri kolesá ho prenáša deväťstupňová automatická prevodovka v spolupráci so systémom 4Matic. Z pokoja na 100 na rýchlosť km/h akceleruje za 5,2 sekundy, dosahuje maximálnych 250 km/h (elektronicky obmedzených) a v kombinovanom cykle spotrebuje 5,6 l nafty na 100 km. Základná cena verzie 101 604 eur, testovaný exemplár nabitý doplnkovou výbavou vás vyjde na 157-tis. eur.


PLUS

• mocný, tichý a úsporný motor

• skvele vyladená prevodovka

• vláčne pruženie, stabilný podvozok

• vynikajúce sedadlá aj vzadu

• špičková kvalita materiálov v interiéri


MÍNUS

• drsnejšia reakcia Airmaticu na prejazdy výtlkov