Zamestnávajú ich najmä praktické problémy pri zveľaďovaní rodinného biznisu. Čo bolo najťažšie pre rodiny, ktoré spája spoločné podnikanie?

Z malej firmy veľká

Marianna Slivková zveľaďuje rodinný biznis v banskobystrickej firme LEDeco solution. Dostala ocenenie Vynikajúca podnikateľka za rok 2014 a firma, v ktorej je jej spoločníkom brat Jozef, sa za roky svojej pôsobnosti prebojovala medzi popredné obchodno-projekčno-realizačné spoločnosti na trhu osvetlenia. Zdôrazňuje, že v podnikaní je dôležité veľké sebazaprenie, vysoká dávka neustálej kreativity, chuť plánovať, ale aj tvrdá pracovná disciplína.

„Naskočila som do rozbehnutého vlaku, keďže brat ešte v roku 2007 začal podnikať ako živnostník a neskôr živnosť zmenil na spoločnosť s ručením obmedzeným. V čase môjho príchodu z Veľkej Británie na Slovensko v roku 2010 akurát zamestnal prvého človeka na pomoc vo výrobe, ale v podstate bol na všetko sám. Pracoval ako obchodný zástupca, fakturant, výrobný technik, montážnik a dokonca aj webmaster,“ hovorí o začiatkoch v spoločnej firme na výrobu a realizáciu špecializovaných osvetľovacích systémov na báze LED a optotechniky M. Slivková.

Produkt sa ujal od samého začiatku bez akejkoľvek reklamy či zháňania klientov. Zákazky získaval len prostredníctvom webu. Ale onedlho sa podľa slov M. Slivkovej ocitol v začarovanom kruhu. „Brat rozbiehal firmu z čistého nadšenia pre túto techniku a na jej rast a vedenie nebol pripravený. To bol dôvod, prečo som opustila svoju prácu a zázemie vybudované v Británii a skúsila som zabojovať na Slovensku.“

Menšie podniky si budujú dobré meno. Štát im príliš nepomohol

Jozef a Hanna Bitalovci rozvíjajú rodinný biznis vo firme Kachliarstvo a krby Zdroj: archív Hanny Bitalovej

Firma potrebovala rásť. Preto M. Slivková začala preberať bratove kompetencie, aby sa mohol venovať výrobe a vývoju produktov. „Ja som budovala infraštruktúru firmy. Takmer okamžite ma čakal nábor zamestnancov, výber účtovníčky, komunikácia s klientmi, fakturácia a do toho som sa musela naučiť administrovať náš web a budovať marketing formou odborných článkov, newsletterov a, samozrejme, musela som veľmi rýchlo pochopiť elektrikárčinu a náuku o svetle, aby som dokázala poradiť zákazníkom.“

M. Slivková priznáva, že na absolventku manažmentu a cestovného ruchu, ktorá nemá skúsenosti s vedením podniku, toho bolo naozaj veľa. „Keď som prišla do firmy, brat

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa