Internet zlikvidoval uzávierky a zo spravodajských médií spravil tlačové agentúry, ktoré neustále vypúšťajú nové informácie s tromi cieľmi: byť čo najrýchlejší, získať čo najviac klikov a udržať pozornosť. A potom prišli sociálne siete. Spočiatku slúžili len ako platforma na vypisovanie bezduchých komentárov zo súkromia a vešanie fotiek z dovoleniek – na tom sa nakoniec dodnes nič nezmenilo. No čoskoro sa Facebook aj Twitter premenili na jedny z najrýchlejších informačných kanálov, vďaka ktorým sa aktuality či zaujímavé články šíria ako vírus. Pre médiá sa zo sociálnych sietí stal jeden z najdôležitejších zdrojov návštevnosti. Zároveň však do istej miery od nich prevzal kontrolu nad tým, čo verejnosť zaujíma. Kto bude chcieť v budúcnosti preraziť, musí sa podriadiť sociálnym algoritmom. 


Protežované správy


Facebook má spravodajské médiá v podstate rád. Na sieti prinášajú zaujímavé články a vďaka tomu na nej ľudia strávia viac času. Internetová firma začala v takzvanom news feede postupne utláčať komerčný obsah, za ktorého šírenie si spoločnosti musia zaplatiť, aj keď majú tisícky fanúšikov. Príspevky médií sú, naopak, protežované, pretože používatelia na linky klikajú, zdieľajú a komentujú ich. Stratégie rastu návštevnosti preto budú v blízkej budúcnosti ešte viac ako dosiaľ kalkulovať s tým, ako zaujať ľudí na Facebooku, Twitteri a spol.


No nie je to až také jednoduché. Facebook nezobrazí používateľom každý článok, ktorý médiá vydajú na svojej stránke. Aj pri tomto obsahu sieť vyhodnocuje, či funguje alebo nie. Ak ľudí od začiatku zaujal, začne sa zobrazovať čoraz väčšiemu okruhu ľudí. Ak to je nuda, neuvidia ho ani fanúšikovia toho-ktorého média.


Ako vírus


Ak už internet ako taký priniesol kvôli „live“ štatistikám o čítanosti čoraz väčšie podliezanie vkusu publika, na sociálnych sieťach sa to prejavuje ešte viac. Napríklad britský denník The Independent vytvoril špeciálnu sekciu i100, ktorej redaktori prerábajú témy tak, aby sa lepšie šírili na sociálnych sieťach. Pridajú pútavejšie nadpisy a vyberú témy, ktoré by The Independent „zašil“ do bulvárnej sekcie. 


Médiá budú v blízkej budúcnosti vydávanie správ čoraz viac prispôsobovať konkrétnej platforme. Na sociálnej sieti bude zábavnejší obsah s potenciálom šírenia, na mobilných zariadeniach aktuality či personalizovaný výber správ. Konzervatívne radenie tém ostane na domovských stránkach a v printe.


Sociálny dizajn


Pre nové internetové projekty je využívanie Facebooku a Twitteru pri rozbehu kľúčom k úspechu, pretože niet lacnejšej cesty, ako upútať na obsah. No zároveň to znamená, že mnohí používatelia si nikdy nevytvoria návyk navštevovať stránku priamo. Uloženie webu medzi záložky nahrádza „lajknutie“ facebookovej stránky. A používatelia sa spoliehajú, že to podstatné im vybehne medzi ostatnými správami na sociálnej sieti. 


Domovská stránka portálov tak pre týchto čitateľov úplne stráca význam. Výrazne to pocítil napríklad The New York Times, zaznamenal pád návštevnosti hlavnej stránky o polovicu za dva roky. Celková návštevnosť až tak neutrpela – ľudia iba začali prichádzať na web inými cestičkami.


Dokonale prispôsobené


Nové online servery ako Quartz reagovali pri web­dizajne na tento trend až takým extrémnym spôsobom, že homepage vlastne ani nemajú. Úvodná stránka je dokonale prispôsobená mobilným zariadeniam a obsahuje link za linkom, bez štruktúry klasických stránok. Trend v spravodajstve v súčasnosti udávajú nové projekty na čele s BuzzFeedom, ktorý sa ani neoznačuje za mediálnu, ale skôr technologickú firmu. Všetko je prispôsobené zdieľateľnosti na sociálnych sieťach, mobilným zariadeniam a naháňaniu klikov. Kvalitné spravodajstvo, ktoré hľadá cestu k prežitiu formou spoplatnenia, tak bude mať o to ťažšie preraziť na sociálnych plat­formách, kde rozhoduje masový algoritmus Facebooku.

2015


Médiá budú vydávanie správ čoraz viac prispôsobovať konkrétnej platforme. Na sociálnej sieti bude zábavnejší obsah s potenciálom šírenia, na mobilných zariadeniach aktuality, konzervatívne radenie tém ostane na domovských stránkach a v printe