Webová služba takto ešte nikdy nezamiešala karty na TV trhu. Netlix začína meniť pohľad na tradičný spôsob sledovania „bedne“. Vyhovárať sa na čoraz horší program v televízii bude mať preto každým rokom menšie opodstatnenie. Už za malé peniaze môžu diváci získať úplnú kontrolu nad TV vysielaním. A ešte aj novú kvalitu navyše.

Odlíšiť sa kvalitou

Televízna revolúcia má technologickú a obsahovú rovinu. Obe znázorňuje nová obsahová stratégia on-demand služieb ako Netflix, ktorá začala výrazne investovať do pôvodnej tvorby. Podobný krok sa už v minulosti vyplatil aj klasickým káblovým televíziám.

Programy ako HBO či AMC už pred niekoľkými rokmi okrem rotovania filmových repríz začali nakrúcať aj vlastnú TV produkciu. Vytvorili nákladné megahity ako The Sopranos, Game of Thrones, The Walking Dead či Breaking Bad. Čo v konečnom dôsledku zvýšilo ich tržby.

Médiá v roku 2014: Televízni králi a televízne ovce

Článok vychádza v 56-stranovej prílohe Slovensko a svet 2014, ktorá je súčasťou koncoročného vydania týždenníka TREND 50-51/2013, dostupného na stánkoch, digitálnych kioskoch AppStore a Play Store (aplikácia TREND) a v našom e-shope.

Pre americké videopožičovne ako Netflix (ale aj Amazon Instant video či Hulu) sú nákladné seriály iba prvé experimenty, ktorých skutočný prínos je zatiaľ ťažko merateľný. Služba zarába primárne na mesačnom predplatnom, počet prezretí počas prvých dní jej preto môže byť ukradnutý. Seriál priniesol veľkú publicitu a zároveň môže nabaľovať divákov až na veky vekov.

Technika je, záujem nie

Nástup Netflixu a spol. sa odráža aj v technologickom vývoji bežného TV vysielania. Pomerne štandardne sa už archivuje, buď na internetových serveroch on-demand služieb, alebo na osobných rekordéroch divákov. Z techno hľadiska by diváci na Slovensku mali byť dávno kráľmi a kráľovnami TV obrazoviek. Telekomunikační operátori už roky dávajú divákom rôzne sofistikované nástroje, ako sa nenechať spútavať reklamou prepchaným programom slovenských televízií.

Napríklad operátor Telekom pri službe Magio TV, ktorá za sedem rokov existencie má už vyše 180-tisíc zákazníkov, od samého začiatku štandardne dodáva set-top box s pevným diskom. Nahrávacie dekodéry ponúkajú za nízky extra poplatok aj iní operátori.

IPTV technológia (televízia cez telefónne linky či optické vlákna) zas uviedla medzi masy lacné internetové archívy, pri ktorých operátor divákom sám vytvára sedem- či viacdňový internetový archív TV programov, z ktorého už len stačí spustiť reláciu. Na obrazovke, počítači, tablete či mobile. V nasledujúcich mesiacoch sa komfort využívania bude čoraz viac stupňovať. Rok 2014 by mohol byť ten, keď on-demand služby po rokoch vyčkávania uvedie na Slovensku aj najväčší káblový operátor UPC.

Slováci tento komfort dosiaľ neocenili. Podľa marketingových prieskumov (napríklad TNS Lifestyle 2013) sledovanie programov z digitálnych archívov nevyužíva ani desatina slovenských spotrebiteľov. Netflix pripomínajúca spoplatnená video-on-demand služba televízie Markíza Voyo.sk, ktorá okrem filmov obsahuje aj celý archív televízie a pár exkluzívnych titulov (napríklad aj spomínaný House of Cards), má iba relatívne skromných približne 15-tisíc predplatiteľov.

Napriek technologickým vymoženostiam, ktoré budú v budúcich mesiacoch čoraz sofistikovanejšie (jeden z operátorov chystá napríklad 30-dňový archív), tak slovenskí TV diváci naďalej budú ako poslušné ovce každý deň čakať, čo im televízie nachystali na večeru. A nadávať, že program je čoraz horší.