V okruhu štyristo kilometrov je tu pätnásť finalizačných fabrík, ktoré ich materské koncerny zásobujú stále novými modelmi. A kým vlani automobilky v regióne vyprodukovali 3,8 milióna vozidiel, do konca desaťročia z ich liniek zíde podľa prognózy PwC už viac ako 4,3 milióna automobilov.
Investor roka je ocenenie, ktoré týždenník TREND udeľuje v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 31. augusta. Hlasovanie v 2. ročníku ankety bude spustené 25. októbra a skončí sa 7. novembra. Víťaza vyhlásime 14. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2017.
Skupina Matador na čele s predsedom predstavenstva a prezidentom Štefanom Rosinom aj preto zainvestovala viac ako dvadsať miliónov eur do novej fabriky v Nitre. Spoločnosť sa však nechce spoliehať len na sériovú výrobu pre automobilky, kde sa pracuje s nízkymi maržami a akákoľvek chyba v dodávkach sa prísne trestá.
Matador aj preto investuje do svojej divízie, zameranej na automatizáciu a robotizáciu, rozširuje dizajnérsky tím v Aufeer Design a po dlhom hľadaní našiel v Česku partnera, s ktorým postaví moderný závod na výrobu prototypových dielcov, ako aj celých karosérií pre koncepty a malosériové modely automobiliek. Š. Rosina si tak plní svoj sen o tom, ako raz Matador postaví vlastné auto.
Fakty o investícii Matador Group
- Nový závod na lisovanie a zváranie dielcov karosérií pre automobilky v Nitre
- výška investície: 22,4 mil. €
- investičný stimul štátu: 4,9 mil. €
- počet nových pracovných miest: viac ako 170
- technológie: dva veľkokapacitné lisy, päťosé obrábacie centrum, spájacie robotické pracoviská, dopravníkový systém
- zákazníci: Audi, Volkswagen, Suzuki, Jaguar Land Rover
Keď kapacity nestačia
Myšlienka na výstavbu nového závodu sa rodila vo firme už pred štyrmi rokmi, pretože dovtedajšie kapacity už nestačili. Hlavný závod automotive vetvy Matadoru vo Vrábľoch bol plne vyťažený existujúcimi zákazkami, fabrika v českom Liberci zase zásobovala výhradne Škodu Auto a nitrianska prevádzka bola príliš malá.
„Museli sme si vtedy nechať lisovať časť komponentov v Nemecku. Fabrika vo Vrábľoch bola navyše taká preplnená, že neumožňovala optimalizovať logistické trasy pre výrobu, nákup či skladovanie,“ spomína spätne Š. Rosina. V tomto období sa zároveň začali objavovať prvé šumy o možnom príchode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko.
Štefan Rosina, Matador Zdroj: Miroslava Spodniaková
Matador sa rozhodol konať a predstavenstvo dalo zelenú projektu na rozšírenie výrobných kapacít. Vyberalo sa z dvoch lokalít. Buď závod na zelenej lúke v západných Čechách, alebo modernizácia a rozšírenie existujúcej fabriky v Nitre.
Výhodou lokality v Českej republike bola blízkosť ku Škode a finalizačným závodom v bývalom východnom Nemecku. V neprospech však hrala silná konkurencia nemeckých dodávateľov, ako aj nutnosť budovať fabriku od základov. V Nitre už Matador mal malý závod s manažmentom, blízko bola aj jeho nástrojáreň v Dubnici nad Váhom a zároveň odtiaľ vedel pohodlne obslúžiť automobilky v Maďarsku, na Slovensku, ale aj v Česku. K tomu sa skupine naskytla možnosť prikúpiť susediace priestory od spoločnosti Plastika, a tak padla voľba na Nitru. Keď následne Jaguar Land Rover potvrdil výstavbu závodu v Nitre, v Matadore podľa Š. Rosinu vedeli, že sa rozhodli správne.
Istý biznis s Jaguarom
Dnes už je fabrika, na ktorú prispel aj štát stimulmi vo výške takmer päť miliónov eur, v čiastočnej prevádzke. Zatiaľ nejde na plnú kapacitu, keďže Matador aktuálne vyberá riešenie pre internú logistiku. Dokončenie je naplánované na koniec tohto roka. V pláne je aj druhá fáza projektu, o jej realizácii však v skupine ešte definitívne nerozhodli.
„Najťažšie pri investícii v Nitre bolo určiť jej veľkosť. Ja mám rád, keď sa stavia naplno, ale kolegovia ma presvedčili, aby sme to rozdelili na dve etapy. Nevedeli sme totiž, či budeme mať biznis s Jaguarom,“ vysvetľuje Š. Rosina.
Keď Jaguar Land Rover potvrdil výstavbu závodu v Nitre, v Matadore vedeli, že sa s umiestnením svojej novej investície rozhodli správne
Matador už medzitým stihol získať kontrakt na dodávku dielcov karosérií pre britsko-indickú automobilku, o ktorý sa bude deliť s jeho dvorným dodávateľom, španielskym Gestampom. Kým Matador bude mať na starosti štruktúrne, teda vnútorné komponenty, Gestamp bude zo svojho nového závodu v tesnej blízkosti nitrianskej fabriky dodávať najmä vonkajšie dielce.
Sériová výroba sa v nitrianskom závode Matadoru naplno rozbehne o dva roky. Už dnes však z fabriky odchádzajú dielce pre bratislavský Volkswagen. Do závodu Audi v maďarskom Győri zase idú prvé testovacie kusy karosárskych komponentov pre chystané malé SUV Audi Q3.
Štefan Rosina, Matador Zdroj: Miroslava Spodniaková
Presunutie časti produkcie do Nitry uvoľnilo kapacity vo fabrike vo Vrábľoch. Tie Matador potrebuje, keďže získal aj ďalšie nové zákazky. Do Győru bude dodávať dielce aj pre model Audi Q4 a do bratislavského Volkswagenu zase poputujú komponenty pre nový Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, ale aj Audi Q8 či ďalších chystaných noviniek. K tomu treba prirátať aj množstvo existujúcich zákaziek pre Suzuki v Ostrihome alebo českú Škodu a potenciál v podobe nového závodu nemeckej prémiovej automobilky Mercedes v maďarskom Kecskeméte.
Inteligentná fabrika už od základov
Pri plánovaní nového závodu v Nitre si skupina Matador dala jasný cieľ. Má ísť o výkladnú skriňu slovenského priemyslu, v ktorom naplno využije prvky konceptu Priemysel 4.0. Nová fabrika má navyše slúžiť ako pilotný projekt a následne sa tieto prvky majú implementovať aj do ostatných závodov skupiny Matador.
„Priemysel 4.0 vnímame len ako jeden z trendov. Je síce zastrešujúci, ale príliš široký. Preto radšej hovoríme o inteligentnej fabrike. Najprv sme si spravili jej digitálny model na báze digitalizovaných dát a z neho následne spravili chodiaci virtuálny model,“ hovorí Š. Rosina. Vďaka tomuto postupu si mohli virtuálne vyskúšať a naplánovať umiestnenie výrobných liniek, robotických pracovísk a logistické trasy. Cieľom Matadoru je, aby skupina stíhala plniť požiadavky zákazníkov nielen dnes, ale aj o päť rokov. Nový závod je preto postavený modulárne, čo znamená, že v prípade nových zákaziek ho bude možné ďalej rozširovať podľa aktuálnych potrieb. Celý proces výroby a logistiky je nastavený tak, ako keby už boli postavené ďalšie haly.
Okrem toho budú môcť vďaka senzorom a IT systémom detailne sledovať výrobu a efektivitu jednotlivých činností a hľadať možnosti na ich optimalizáciu. Radikálnou zmenou prejde v nitrianskom závode aj plánovanie, ktoré už bude fungovať automatizovane bez zásahu človeka. Ak systémy zaregistrujú neplánovaný výpadok alebo zastavenie výroby, automaticky ju preplánujú. Rovnako sa zmení aj systém údržby, keď linky a ich riadiace systémy budú samy indikovať možnú poruchu a reorganizovať plán údržby.
Nasadenie týchto princípov inteligentnej výroby však nie je podľa Š. Rosinu samoúčelné. Matador tým len reaguje na ich využitie u svojich odberateľov. Práve nemecký automobilový priemysel je lídrom v nasadení prvkov Priemyslu 4.0, čo im umožňuje zvýšiť efektivitu a tempo výroby. Ak chce Matador zostať v dodávateľskom reťazci a udržať si zákazky aj do budúcnosti, musí sa im prispôsobiť.
Láka ich India
Potenciál na ďalší rast vidí Matador aj v globálnej expanzii. V jeho prospech hrá zavádzanie platformových stratégií v automobilkách. Tie využívajú jednu architektúru usporiadania komponentov v aute naprieč viacerými modelmi, ktoré na seba navyše nadväzujú aj cez nové generácie vozidiel. Dodávatelia ako Matador tak môžu teoreticky využiť väčšinu technológií a nástrojov počas troch generácií jedného modelu, keďže automobilky zároveň skracujú inovačné cykly.
A práve platformová stratégia núti Matador premýšľať o zmene stratégie, pokiaľ ide o dodávky sériových dielcov. Podľa Š. Rosinu by sa slovenská firma mohla spojiť s niektorým z veľkých dodávateľov v automotive a vyrábať komponenty pre platformy na globálnej úrovni. „Trendom je lokalizácia. Otvárajú sa nové automobilové klastre v Indii, Turecku alebo v Iráne. Európa ako lokalita bude skôr o vývoji a službách, samotná výroba sa bude koncentrovať inde. Láka nás preniknúť aj na tieto trhy, ale to jedine s nejakým partnerom,“ vraví šéf Matadoru s tým, že lákavá je pre firmu najmä India.
Štefan Rosina, Matador Zdroj: Miroslava Spodniaková
Skúsenosti s lokalizáciou má Matador z Ruska, kde dodával pre tamojší závod Škody a Volkswagenu. Po politickej kríze a následnej ekonomickej recesii však ruská dcéra zažívala ťažké časy a jej osud bol neistý. Dnes už sú vyhliadky ružovejšie, keďže Matador získal v Nižnom Novgorode zákazku na dodávku dielcov pre nové SUV Škoda Kodiaq. Ten sa bude vyrábať aj v Rusku pre tamojší trh.
Vlastné auto bude realitou
Skupina Matador si vytrvalo ide za svojím cieľom stať sa komplexným dodávateľom v automobilovom priemysle, ktorý bude schopný skonštruovať aj vlastné auto.
V Mladej Boleslavi aktuálne stavia nové dizajnové štúdio spoločnosti Aufeer Design. Jej šéfdizajnérom je Slovák Branislav Maukš, ktorý pôsobil v legendárnom talianskom štúdiu Pininfarina, kde sa podieľal na návrhoch pre modely značky Ferrari.
Aufeer Design má za sebou napríklad vývoj zadných svetiel pre novú generáciu Škody Superb, dizajn električiek pre Škoda Transportation, interiér pre lietadlá Boeing a nedávno firma získala aj zákazku na interiér pre nový model Ferrari.
Zároveň začali v Aufeer Design rozvíjať nové oddelenia, ktoré sa venujú téme prepojených a autonómnych vozidiel. Aktuálne preto Matador hľadá ľudí so skúsenosťami práve v týchto oblastiach, ako aj študentov na školách na Slovensku, v Česku a v Nemecku.
Kým s Aufeerom získal Matador dizajnové a konštrukčné kompetencie, stále mu chýbali kapacity na prototypovú výrobu. Po dlhom hľadaní ich skupina nakoniec našla na Morave v rodinnej firme Kovovýroba Hoffmann. Tá sa už takmer štvrťstoročie venuje práve produkcii karosárskych dielcov na prototypy modelov tých najväčších mien v automobilovom svete. Medzi jej zákazníkov patria automobilky ako Bentley, Škoda Auto, BMW či Mercedes.
Matador založí spolu s Kovovýrobou Hoffmann spoločný podnik, v ktorom bude držať polovičný podiel. Zároveň v areáli českej firmy v Ostrožskej Novej Vsi vybudujú unikátnu plne robotizovanú fabriku. Náklady na prvú etapu sú 4,5 milióna eur. „Postavíme tam univerzálnu linku na výrobu malosériových prototypových častí karosérií. Bude veľmi rýchlo prestaviteľná na rôzne druhy technológií spájania od zvárania, cez nitovanie po lepenie. Je to naše know-how, ktoré zatiaľ nebolo nikde inde nasadené,“ hovorí Š. Rosina.
Kým Matador prinesie do spoločného podniku poznatky z oblasti automatizácie a konštrukčné kapacity Aufeer Designu, Kovovýroba Hoffmann má silné know-how v oblasti samotnej produkcie prototypov a široké portfólio zákazníkov, keď vyrábala napríklad koncept luxusného SUV modelu Bentley Bentayga.
Partneri projektu: