Týmto krokom sa holding na čele s priemyselníkom Štefanom Rosinom dostane do najvyššej ligy v automotive biznise. Na dosiahnutie tohto cieľa sa Matador rozhodol posilniť svoju dizajnérsku a vývojovú vetvu.
Nové kontrakty
Odkedy skupina Matador pred deviatimi rokmi opustila gumárenský biznis, neustále posilňuje svoje postavenie v automotive. Od základnej výroby lisovaných a zváraných dielcov pre automobilku Suzuki v maďarskom Ostrihome, bratislavský závod Volkswagenu alebo českú Škoda Auto sa firma čoraz pevnejšie usadila aj vo vývoji a dodávke priemyselných riešení pre prémiové nemecké automobilky.
Dcérska firma Matador Industries vlani získala kontrakt na výrobu montážnej linky do výskumno-vývojového centra nemeckej automobilky BMW. Okrem toho má aj zákazku na dodávku novej montážnej linky pre chystané SUV Škoda Auto a pre závod Porsche v nemeckom Lipsku vyrába linky pre nové Porsche Panamera.
Česká spoločnosť Aufeer Design, do ktorej skupina Matador vstúpila pred desiatimi rokmi, má zasa na starosti všetky dizajnérske projekty. Tamojší dizajnéri navrhujú napríklad predné svetlá pre všetky modely českej Škody Auto a aktívni sú aj v oblasti iných dopravných prostriedkov vozidiel, keď pracovali napríklad na vzhľade nových bratislavských električiek pre Škodu Transportation.
Práve táto komplexnosť dáva Matadoru konkurenčnú výhodu oproti iným dodávateľom. „Len firmy, ktoré sú schopné ponúknuť komplexnejší servis, majú v automotive biznise dlhodobú budúcnosť,“ ozrejmuje motiváciu generálny riaditeľ Matadoru Holding Martin Kele. Finalizačné fabriky totiž presúvajú na svojich dodávateľov čoraz väčšiu časť z vývoja celého nového vozidla od jednotlivých komponentov až po jeho samotný dizajn.
Tento trend vidieť v autobrandži dlhodobo, začal sa outsourcingom výroby niektorých komponentov. „V súčasnosti výrazne zasahuje do vývoja, keď automobilka ukáže, ako má auto vyzerať, a dodávateľ príslušného dielca ho vyvinie, skonštruuje a vytvorí bezproblémové procesy na jeho výrobu,“ komentuje analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.
Vlastné štúdio
Ako to vyzerá? Vývoj automobilu má svoje prirodzené fázy, kde na začiatku stojí interný dizajnérsky tím značky, ktorý navrhne koncept nového modelu. Automobilky si niekedy nechajú vyrobiť návrh aj v externom dizajnérskom štúdiu, aby si otestovali aj iné možnosti vzhľadu. Nasleduje fáza vývoja, keď dodávatelia už na základe konkrétneho konceptu a požiadaviek vyvíjajú jednotlivé komponenty auta vrátane ich funkčnej konštrukcie.
Z nich sa vyrobia prototypy, čo je extrémne nízkosériová výroba. Na konci je finálna montáž funkčného prototypu vozidla. Matador má síce podľa M. Keleho niektoré čiastkové kompetencie, no skupine chýba
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?