Fínsky model v skratke: učiteľ zarába ako topmanažér, v priemere tritisíc eur, má slobodu vo forme a obsahu výučby, na pedagogické fakulty sa dostane len každý desiaty uchádzač. Slovenská realita je radikálne odlišná. Učiteľ zarába v priemere tisíc eur, vo výučbe je zošnurovaný predpismi a administratívou, pedagogické fakulty berú osem z desiatich uchádzačov. Váš zámer budovať fínsky model vyznieva ako marketing a ďalšie papierové cvičenie, ktoré len odsunie skutočné riešenie problémov v školstve.
Poďme postupne. Mnohé krajiny majú vyššie učiteľské mzdy ako Fíni a nedosahujú také výsledky. Fínsky systém je úspešný nielen pre platy, ale napríklad aj pre hodnotové nastavenie. Postavenie učiteľa vo Fínsku je glorifikované, má vysoký spoločenský status. Preto sa tam za učiteľa hlási toľko ľudí, preto môžu mať takú selekciu na vstupe. Ak mám najkvalitnejších ľudí, môžem im dať väčšiu mieru autonómie pri výučbe. To hodnotové nastavenie na Slovensku chýba. Ak by sme učiteľom zvýšili platy aj o päťsto eur, tak to nezmení ich vnímanie spoločnosťou. Ak spoločnosť nepresvedčíme o tom, že aj hodnotovo sa musíme uberať inam, zmeny ostanú len na papieri. Nechcem povedať, že platy nemáme tlačiť nahor, ale nemôžeme mzdy preceňovať.
Učiteľ by mal vyšší sociálny status, keby zarábal ako topmanažér, lenže na Slovensku má od toho ďaleko a v porovnaní s fínskym učiteľom zarába sotva tretinu.
U nás majú učitelia okolo 1 100 eur, to v porovnaní s priemerom v ekonomike [954 € v roku 2018 2017] nie je také hrozné. Aktuálne tripartita rokuje o dvoch variantoch rastu miezd – o šesť percent od septembra alebo ak sa učitelia pridajú k požiadavkám verejnej správy, tak o desať percent od januára. V krajinách OECD zarábajú učitelia v priemere 85 percent mzdy vysokoškolsky vzdelaného človeka. Tento indikátor sme si vzali ako cieľ, ktorý chceme dosiahnuť do roku 2027.
Zdroj: Maňo Štrauch
To je veľmi ďaleko.
Nie je realistické očakávať, že sa platy učiteľov dofinancujú zo dňa na deň, pretože by začalo kričať ministerstvo financií, začala by kričať celá verejná správa. Dosah zmien celého národného programu máme vyčíslený na trinásť miliárd eur, z toho deväť miliárd eur je zvyšovanie platov učiteľov. Pri takej sume nepomôže reorganizácia priamo riadených organizácií rezortu, ako vyhlasuje opozícia. Realistický je tlak na sústavné zvyšovanie udržateľným tempom. Aby sme do roku 2027 dosiahli priemer OECD, tak zvyšovanie by malo pokračovať tempom šesť až osem percent ročne, v predvolebnom roku o čosi viac. To sú trvalo udržateľné čísla.
Ako chcete zaujať mladých ľudí, aby vstúpili do školstva pred rokom 2027?
Začínajúcich učiteľov riešime osobitne. Chceme ich dostať rovno do tretej najvyššej platovej triedy a neskôr predstavíme aj technicky dobré riešenie, ktoré zabezpečí spravodlivosť, aby sa ostatní učitelia necítili diskriminovaní.
Na východnom Slovensku je plat učiteľa relatívne atraktívny, v Bratislave katastrofálny. Budete vstupovať do regionálnych rozdielov?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?