Firma Exata Group patrí do skupiny okolo podnikateľa Jána Sabola. Sieť firiem bývalého štátneho tajomníka za Dzurindovej vlády je známa liehovinami St. Nicolaus, minerálkou Budiš či Fatra a v posledných rokoch investovala dvesto miliónov eur do výroby biopalív. Pre biopalivové fabriky potrebuje zabezpečiť dostatok surovín, najmä kukuricu a repku, a aj preto začala skupovať poľnohospodárske farmy. Produkuje v nich aj mäso a mlieko pre potravinárov.
Po raketovom raste
Nákup fariem a nájom ornej pôdy sú hlavným biznisom Exaty. Pôsobí od roku 2008 a popri Dánoch, Agroferte českého ministra financií Andreja Babiša a juhoslovenskej skupiny Gamota patrí medzi najaktívnejších hráčov. Prostredníctvom jedenástich fariem spravuje viac ako 15-tisíc hektárov pôdy najmä na Žitnom ostrove, ale aj na strednom a východnom Slovensku. Patrí jej tiež firma Biomass Energy špecializovaná na pestovanie rýchlorastúcich drevín a stavebná spoločnosť Stavexat DŠ.
Po počiatočnom raketovom štarte sa dnes Exata sústreďuje na ekonomickú stabilitu skôr získaných podnikov. Ako pre TREND povedal vrcholový manažér skupiny sabolovcov Róbert Spišák, „pre agro máme už tretí manažérsky tím, lebo ekonomika fariem nie je jednoduchá. S týmto tímom sme už celkom spokojní.“
Práve finančná stabilizácia bola úlohou Martiny Janíkovej. Do Exaty prišla v závere roku 2013 ako poradkyňa a od polovice nasledujúceho roka je finančnou riaditeľkou. Predtým prešla controllingovými pozíciami v spoločnostiach Axa, J&T Global management a pár mesiacov pôsobila aj v Envirale Leopoldov, najväčšom slovenskom výrobcovi bioetanolu, ktorý takisto patrí do skupiny sabolovcov.
Synergie veľkej siete
Spolu s generálnym riaditeľom sa M. Janíková podpísala pod komplexnú reštrukturalizáciu Exaty. „Skupina nám dala len rámcové usmernenia, mali sme teda relatívne široký priestor na uplatnenie svojej filozofie i nastavenie procesov výroby a predaja,“ hovorí. Mottom bola centralizácia a využitie synergií. Zmenili systém organizácie, filozofiu riadenia a začali detailne sledovať ziskovosť produktov od rastlinných komodít cez mlieko po mäso.
Nová organizačná štruktúra odstránila viaceré duplicitné pozície. Na synergiu sa hľadí aj pri akvizíciách – netýkajú sa len zamestnancov, ale aj využitia poľnohospodárskej techniky. Ďalšie výhody ponúkli „úspory z rozsahu“. Došlo k centralizácii chovu zvierat, roztrúseného po niekoľkých malých farmách. Centralizuje sa aj nákup materiálu, ktorý už ide len formou tendrov. Ďalšie zníženie nákladov, najmä na vstupoch, bolo výsledkom jednotných smerníc a inventarizácií. Opatrenia relatívne rýchlo zlepšili ekonomiku kúpených fariem i hospodárskych výsledkov celej skupiny. Kým v roku 2013 mala stratu 4,7 milióna eur, o rok neskôr dosiahla zisk pred zdanením 3,3 milióna. Vlani to bolo 1,1 milióna eur (vzhľadom na veľmi suché počasie, a teda horšiu úrodu kukurice a prepad cien mlieka).
Silný finančný tím
Exata naberá dych na ďalšie akvizície. „Vlastné zdroje nám zatiaľ nestačia, preto sme v úzkom kontakte s úsekom úverov holdingu. Spolupracujeme pritom s viacerými slovenskými bankami,“ hovorí M. Janíková. Finančná riaditeľka zodpovedá aj za integráciu kúpenej spoločnosti, zladenie postupov a procesov, ako aj hľadanie synergií. Keďže dynamika akvizícií sa bude zvyšovať, dôležitým nástrojom bude komplexný informačný systém podniku, ktorý pokryje oblasti výroby, obchodu, kúpy pozemkov a účtovnej evidencie.
Za najdôležitejší považuje M. Janíková súlad priorít finančného oddelenia so strategickými prioritami firmy. „Ako členka vrcholového manažmentu chcem, aby manažéri ostatných úsekov vnímali finančný úsek ako silnú podporu výroby, obchodu, ale aj dodržania legislatívnych noriem.“
Podmienkou je však aj silný finančný tím. „Poľnohospodárstvo je špecifický biznis, takže získať dobrého účtovníka alebo controllera, ktorý rozumie účtovníctvu družstiev, nie je jednoduché,“ vysvetľuje M. Janíková. Aj preto sa sústreďuje na motiváciu. Na systémové zmeny v Exate teraz nadviaže zmena ohodnocovania zamestnancov. Malo by ich viac motivovať, aby sa podieľali na zlepšovaní fungovania spoločnosti. K tomu nepatrí len finančné ohodnotenie. „Za dôležitý faktor považujem informovanosť. Uľahčí ľuďom rozhodovanie, presne vedia, čo urobiť, aby prispeli k vyššej efektivite, to ich motivuje a prináša úspech. Samozrejme, ďalšou zásadnou vecou je dodržiavanie etických princípov. Aby nedochádzalo k netransparentným nákupom, ale ani účelným manipuláciám s faktmi v reportoch. Nemôžeme si dovoliť robiť závery z chybných dát, ak chceme ďalej rásť, musíme vedieť pravdivo pomenovať aj problémy,“ uzatvára M. Janíková.