Asi neprekvapí, ak poviem, že som vorkoholik. Je to prekliatie rýchlej doby a ctižiadostivých ľudí, ktorí chcú veľa dosiahnuť. Som taký – relaxom je pre mňa zmena práce. A ľudia ešte mladší odo mňa. Chodím prednášať na Ekonomickú univerzitu v Bratislave a na Obchodnej fakulte vediem predmet E-Commerce.

Mnohí pedagógovia tvrdia, že súčasná generácia je lenivá, náročná a nevďačná, ale ja som zistil, že stačí učiť cez témy, ktoré sú nové, bavia ich a majú praktické využitie v reálnom živote. A zvedavosť vysokoškolákov aj mne vracia energiu. Ukazujem im svet online marketingu, komerčné možnosti sociálnych sietí a spôsoby, akými tvorcovia a predajcovia reklamy dokážu osloviť svoje publikum.

Martin Volek: Energia sa najlepšie zbiera od ľudí


Na prednášku o vzdelávacom portáli Google Digitálna garáž 
mi prišlo 300 študentov a ďalších 600 sa zúčastnilo online. Zdroj: archív Martina Voleka

Začnete kvízom a otázkou, či má Facebook modrú farbu preto, že bol Mark Zuckerberg farboslepý, alebo preto, že vybral farbu, s ktorou si ľudia spájajú dôveryhodnosť a konzervatívne hodnoty. Pokračujete vysvetľovaním, ako s reklamou pracujú youtuberi Gogo a Expl0ited, a hneď tým získate ich pozornosť na vysvetlenie marketingových poučiek. Nosím si vlastný projektor, reproduktory. Smartfóny majú študenti vlastné, tak tie nemusím.


Každý rok ma prekvapí, ako stúpa počet študentov, ktorí majú zapnutý filter reklamy. A oni sú zase prekvapení, keď im ukazujem, ako si k nim reklama nájde cestu aj napriek zapnutému AdBlocku. Potom vymýšľame nové spôsoby, ako dostať reklamné posolstvo k verejnosti, a na záver som prekvapený, ako rýchlo sa prednáška skončila. Najlepšie je, keď skončím a študenti ešte nechcú odísť a čakajú, čo bude ďalej, ako napríklad počas Noci príležitostí od Nexterie. Prípadne za mnou zídu k tabuli a rozprávame sa ďalej – ten úžasný príval energie je na nezaplatenie.


Na cestovaní mám rád, že ľudia, ktorým sa iba mihnete v živote, nemajú dôvod nič prikrášľovať

Veľa cestujem, navštívil som vyše 50 krajín. Iné kultúry, iné prostredie a pravidlá. To ma drží v strehu. Vďaka tomu viem, ako je na tom konkurencia, aj to, ako na tom na Slovensku vlastne sme. Že tu nie je všetko len zlé ani všetko len dobré. Cestovanie ma obohacuje a inšpiruje. Keď som za hranicami, snažím sa byť v kontakte aj s biznisom. Pozriem, aké podujatia sa práve konajú v danom mieste. Napríklad v Dubaji som nedávno vystihol konferenciu o online marketingu.


Cestujem rád aj sám, mám tak bližšie k domácim a ich príbehom. V Indii vlani zrušili bankovky v hodnote päťsto a tisíc rupií, aby tvrdo zasiahli proti praniu špinavých peňazí. No zasiahlo to množstvo poctivých ľudí. Mladého muža, ktorý si krátko predtým vybral z banky všetky úspory na svadbu a zrazu ich nemohol použiť. Starého muža, ktorý prišiel o prácu, pretože zamestnávateľ mu nemal ako vyplatiť mzdu v hotovosti.


Rada, ktorou sa riadim

Treba sa neustále vzdelávať. Len tak získate náskok pred konkurenciou.


Rada, ktorú rád rozdávam
Aktívny a zákaznícky orientovaný prístup je zárukou úspešného podnikania.


Výzva roku 2017

Vyškoliť tisíc manažérov v online marketingu, dostať digitálny marketing do osnov vysokých škôl a pravidelne cvičiť jogu.


Ešte jedno mám na cestovaní rád. Od ľudí, ktorých stretnete na cestách, dostanete úprimnú spätnú väzbu. Mihnete sa im v živote a nikdy viac vás neuvidia, tak prečo by čosi prikrášľovali?


Dostatok energie sa snažím udržať aj cez zdravú stravu. Pijem veľa džúsov, cvičím jogu. S osobným cvičiteľom, pretože na skupinové cvičenia som nemal dosť disciplíny a cvičenie som často vynechal kvôli práci. Pri trénerovi je sociálny aj finančný tlak väčší.

Odkedy cvičím jogu, ustali problémy, ktoré som mal kvôli sedavému zamestnaniu s chrbticou. Hneď by som tento šport zaviedol na školy, ako to chcel kedysi exminister Milan Ftáčnik. Škoda, že ju mnohí vnímajú cez náboženstvo, pretože v skutočnosti je to súbor strečingových cvičení, ktorý upevňuje zdravie. Vôbec – v školách učíme pri-
málo praktických znalostí a zručností, ktoré sú univerzálne použiteľné.


Snažím sa podporovať myšlienku tolerancie. Pozval som z Izraela na Slovensko pamätníka, ktorý zažil nakladanie Židov do vagónov v zbernom tábore v Seredi. Každý rok sa snažím nejakej škole financovať cestu so študentmi do Osvienčimu. Intolerancia tu bude vždy, inakosť nás dráždi už ako deti v škole. Kto má inú farbu pleti, váhu, okuliare, priťahuje pozornosť. A ľudia často uprednostnia vzhľad pred kvalitou. Neostáva nám nič iné, len neustále poukazovať na nezmyselnosť „škatuľkovania“ ľudí a pripomínať desivé následky, ktoré vytvárajú predsudky. 


Zaznamenal Tomáš Nejedlý.