Úspech je kombináciou šťastia a dobrého úsudku. Tento výrok som si prečítal v jednom poprednom ekonomickom týždenníku zhruba pred desiatimi rokmi a mám ho veľmi rád. Vraciam sa k nemu v tých najvypätejších situáciách, ktoré život prináša. Učí ma pokore voči okolnostiam a varuje pred intelektuálnou lenivosťou. Pomáha vyrovnať sa s prehrami, ktoré sa zdajú neférové, a relativizuje opojenie z víťazstiev, najmä tých naoko jednoznačných.
Získať ocenenie Medzinárodná právnická firma roka po piaty raz za sebou nie je pre mňa a mojich kolegov samozrejmosťou. Tak ako v športe, aj pri tomto hodnotení je obhajoba oveľa ťažšia ako prvé víťazstvo. Je to nielen preto, že každý rok sú vyzývatelia kvalitnejší a odhodlanejší. Nepochybne aj hodnotitelia sú prirodzene náchylnejší počúvať vnútorný či vonkajší hlas hľadajúci dôvody v prospech ukončenia hegemónie a posunu honoru na niekoho iného. O to viac si vážime, že aj tento rok vyhodnotenie podkladových informácií dopadlo v náš prospech.
Pri týchto príležitostiach častejšie ako inokedy počúvam otázku, ako to s kolegami a kolegyňami robíme. Priznám sa, recept na úspech nepoznám. Náš biznis model nie je postavený na tom, aby sme boli najlepší, najväčší alebo najviac populárni. Nikdy sme si takéto ciele nedávali ani ich nevyznávali. Ak sa nám darí, je to skôr dôsledok iných faktorov. Okrem pozitívne vyjadriteľných vízií a cieľov medzi ne určite patrí aj stotožnenie sa s tým, čo ako kancelária robiť nechceme. Napríklad vieme, že nechceme získavať mandáty po známostiach alebo „za odmenu“. Preto sa nehrnieme do poradenstva pre štát. Rovnako vieme, že našich koncipientov a koncipientky nechceme vnímať ako nevoľníkov, aj keď sa im doba „tovarišstva“ predĺžila na päť rokov. Že nechceme byť existenčne závislí od jedného klienta, druhu agendy alebo ekonomického sektora a takisto že sa nehodláme predávať pod cenu len preto, aby sme sa dorovnali na úroveň konkurencie.
V dôsledku jednej konkrétnej kauzy, ktorú sme nedávno riešili, sme tiež zistili, aká vysoká môže byť cena za lojalitu voči klientovi a jeho záujmom, najmä ak sa tieto znenazdajky dostanú do konfliktu s verziou pravdy iného nádejného klienta. Mali sme možnosť z tejto konfliktnej situácie vystúpiť v záujme zachovania príležitostí na budúcu spoluprácu na oboch stranách. Rozhodli sme sa to však neurobiť, hoci nám to spôsobilo výrazné ekonomické aj vzťahové straty. No som presvedčený, že to bola jediná správna cesta, keďže z dlhodobého hľadiska je vždy lepšie získať si rešpekt protistrany za lojalitu a hodnotovú konzistentnosť, než dosiahnuť krátkodobý zisk a nálepku zradcov.
Cítime, že ak chceme byť pre klientov atraktívnou a relevantnou voľbou, oplatí sa nám investovať do našich ľudí, najmä do ich dlhodobého technického aj manažérskeho vzdelávania. Takisto sa nám osvedčilo čo najviac odbúrať formálnosť v medziľudských vzťahoch. Preto si v našej kancelárii každý s každým od prvého dňa tyká. Rovnako mám pocit, že pomáha aj istá miera zdravej slovanskej neistoty a paranoje na mojej strane. Ako riadiaci partner totiž v prvom rade musím mať dôveru mojich spolupracovníkov. A tá neprichádza s funkciou, treba si ju zaslúžiť. Nedá sa dosiahnuť iba rozhodnosťou a snahou o efektívny manažment. Každý deň trocha tŕpnem pri vnútornej otázke, či nielen komunikujem, ale aj konám autenticky a s integritou. Či mám na moje okolie motivujúci alebo skôr demotivujúci vplyv. Či aj po toľkých rokoch mám stále dostatočný prehľad a porozumenie o práve, a to najmä v porovnaní s ukážkovými schopnosťami a znalosťami mojich kolegov. A v neposlednom rade, či si svoje zlyhania oproti týmto očakávaniam viem nielen vnútorne uvedomiť, ale ich v prípade potreby aj pred ostatnými priznať.
Prácu riadiaceho partnera považujem v mnohých ohľadoch za nezávideniahodnú. Ale klamal by som, ak by som tvrdil, že pre mňa nie je naďalej lákavou a napĺňajúcou. A preto sa už teraz teším na výzvy, ktoré nám prinesie nadchádzajúci rok.