Po mesiacoch rokovaní je už situácia pokojnejšia – diváci o Hornú Dolnú či Inkognito neprídu. Dohoda o podmienkach spolupráce sa zrodila, do finále ju posunulo aj to, že televízie a operátori sa potrebujú navzájom.
Už nie zadarmo
Operátorom, ako je Skylink či UPC, zákazníci platia, z týchto peňazí však nemala nič Markíza ani Joj. Ide pritom o najsledovanejšie stanice, bez ktorých by operátori získali sotva nejakého zákazníka. Provideri šírili domáce stanice bezodplatne, na základe must-carry režimu dokonca povinne, čo už dnes neplatí. Karta sa po čase otočila, na čo si operátori zvykajú ťažšie. Televízie chcú teraz získať časť z ich príjmov.
„Ak platformy vytvárajú zisk aj vďaka tomu, že majú v ponuke naše stanice, je len logické, že máme záujem mať na tomto profite podiel,“ hovoril ešte vlani generálny riaditeľ Markízy Matthias Settele. „Operátori naše stanice dávajú do balíčkov, kde miešajú pay TV práva s free-to-air a inými typmi práv, nahrávajú si nás, to všetko nám znižuje sledovanosť a za to chceme kompenzáciu,“ vysvetľoval šéf Jojky Marcel Grega.
Joj takisto pripomína, že spoplatnenie contentu nie je na trhu nová vec – televízie podobne ako vydavatelia novín či webov produkujú obsah, ktorý publikum zaujíma a treba ho zaplatiť. Financovať ho iba cez reklamu je síce zažitý model, no známy je aj iný variant – priame platby publika, s ktorým si tak médium môže budovať užší vzťah. V prípade televízie to až tak neplatí, lebo platby prechádzajú cez „sprostredkovateľa“ – operátorov. Sami operátori sú pritom na platby vysielateľom zvyknutí – roky ich posielajú zahraničným staniciam, ktoré majú v ponukách. Tematické stanice navyše začali tiež vysielať reklamu, čím sa prihlásili k hybridnému zdroju tržieb.
Markíza a Joj nemajú dôvod zaostávať, uchádzajú sa takisto o oba balíky peňazí – od zadávateľov reklamy aj divákov, ktorí ich chcú sledovať. Stratégia televízií je pritom posilniť novší typ príjmu. Ráta s tým aj materská skupina Markízy CME, podľa ktorej je strategickým zámerom zvyšovať platby operátorov a „zmenšiť tak závislosť od inzertných príjmov“. Tie síce naďalej dominujú, no nie sú natoľko stálou a istou zložkou.
Spory o cene aj balíčkovaní
Dohoda operátorov a televízií spočiatku stroskotávala na cenách. Televízie o nich mali inú predstavu, navyše si kládli podmienky typu, že operátori musia zaradiť všetky stanice skupín, nielen hlavné kanály. Za káblovky o cenách rokovali asociácie, ktoré poskytovateľov združujú – SAKT a APKT. Dohoda s Markízou prišla pred pár mesiacmi, s Joj až v priebehu mája.
Za stanice Markízy a Joj budú teraz operátori podľa zistení TRENDU platiť v priemere zhruba po 50 centov mesačne za koncového zákazníka. Samostatne sa nacenili doplnkové služby ako archív či šírenie cez internet. Vlani Markíza na poplatkoch od operátorov zinkasovala podľa údajov CME zhruba dva milióny eur, to však ešte neplatili nové zmluvy. Tie príjmy môžu tento rok aj zdvojnásobiť, rásť budú aj v prípade Joj.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?