Značka Dr.Max združuje 230 lekární s vyše 1,3 tisíca zamestnancov. Sieť vznikla v roku 2006 po vstupe investičnej skupiny Penta do verejných lekární po celom Slovensku. Lekárne právne vystupujú ako samostatné spoločnosti, no združené sú pod správou spoločnosti Mirakl. V nej je M. Cápay finančný riaditeľ a stará sa nielen o finančné riadenie, ale aj o tvorbu finančno-obchodnej stratégie.

Výkon a motivácia

Sieť Dr.Max je v dobrej ekonomickej kondícii a ďalšie zlepšovanie vyžaduje precízne kroky. Penta si vybrala skúseného firemného finančníka. Osem rokov riadil financie a prevádzku v Microsofte, najprv na Slovensku, neskôr v Estónsku a napokon z Mníchova ako regionálny manažér zodpovedal za dve desiatky pobočiek v strednej a východnej Európe. „Táto skúsenosť mi potvrdila, že finančný manažér by sa nemal koncentrovať len na tradičné zručnosti. Musí mať schopnosť orientovať celú firmu na potreby zákazníka. S tým úzko súvisí aj jeho výrazný vplyv na prevádzku, obchod a marketing,“ hovorí M. Cápay.

Ďalšou podmienkou je kompetentný a motivovaný tím. „Všeobecne sa riadime zásadou, že finančný faktor nie je dostatočná a dlhodobo udržateľná motivácia,“ zdôrazňuje M. Cápay. Stavia na odborný a kariérny rast zamestnancov, zmysluplné pracovné zadania a tvorivý kolektív. Pri uvoľnení manažérskej pozície alebo vytvorení novej uprednostňuje talenty zvnútra firmy. Na všetky kľúčové pozície je pritom vytvorený nástupnícky plán s minimálne tromi kandidátmi (internými i externými). Aj vďaka tomu sa podľa prieskumu AON Hewitt takmer osemdesiat percent zamestnancov z finančného oddelenia cíti motivovaných.

Zákazník je cieľ

Marián Cápay sa po nástupe v roku 2014 sústredil na zavedenie konceptu riadenia lekární na princípoch Balanced scorecard. Hlavnými ukazovateľmi výkonnosti sú zákaznícka spokojnosť, šírka sortimentu, ako aj odporúčanie lieku či jeho alternatív, kde to pomôže zlepšiť zdravie pacienta. „Metodológiu uplatňujeme nielen na úrovni firmy a jednotlivých lekární, ale zaviedli sme ju aj do hodnotenia a motivácie samotných zamestnancov lekární. Implementáciou tohto konceptu sme vlani zvýšili tržby o takmer dve percentá,“ vysvetľuje M. Cápay.

O ďalších pol druha percenta vzrástli tržby zmenou prístupu k zákazníkom. Marketing postupne prešiel od komunikácie racionálnych výhod na hodnoty pre zákazníka a lekárenskej starostlivosti. Revíziu prešiel aj koncept Mystery shoppingu – od čistého merania spokojnosti zákazníkov k mapovaniu ich emócií. Prepojenie na hodnotenie zamestnancov zlepšilo zákaznícku spokojnosť o vyše osem a znížilo počet nespokojných zákazníkov o päť percent.

Základ pre nové trhy

Sieť lekární Dr.Max je v expanzívnom rozmachu, čo vyžaduje zvýšené financovanie. „Využívame zdroje materskej spoločnosti, ale aj od bánk. Mojou hlavnou úlohou je pripravovať a predkladať obchodný zámer a obchodný plán, analýzu rizík, návratnosť a diskutovať investície i financovanie s materskou spoločnosťou či bankami,“ hovorí M. Cápay.

Ďalšie lekárne by mali pribúdať nielen na Slovensku. Značka Dr.Max sa udomácnila aj v Česku a Poľsku, spoločnosť s ňou chce expandovať aj na nové trhy. Pod vedením M. Cápaya vzniká na Slovensku model na zvyšovanie výkonnosti siete, ktorý bude možné uplatniť aj na iných trhoch. Jeho základom je jednoznačná orientácia na zákazníka a zohľadňovanie jeho potrieb.

Poznámka: Vydavateľstvo TREND Holding vlastní spoločnosť News and Media Holding patriaca k finančnej skupine Penta.