Medzinárodná spolupráca je v súčasnosti podstatou nielen ekonomickej činnosti, ale ľudskej existencie vôbec. Je to hnací motor ľudstva. Kniha o medzinárodnom manažmente odhaľuje základné princípy tohto procesu. Najskôr autor predstavuje súčasné globalizačné prostredie medzinárodného manažmentu, vedené prehlbujúcou sa integráciou, zvyšujúcim sa počtom štátov, rastom integračných medzinárodných zoskupení, rastúcou silou a prítomnosťou svetových značiek a tiež medzinárodnou snahou o ochranu životného prostredia. Potom sa venuje problematike medzinárodného obchodu, ktorý je stále podstatou medzinárodného podnikania a evolučne tiež jednou z jeho prvotných foriem. Celý proces vysvetľuje prostredníctvom teórie absolútnej výhody, teóriou komparatívnej výhody, teóriou recipročného dopytu, Heckscherovou-Ohlinovou teóriou a teóriou New Trade. Najlepšie to charakterizuje prípadová štúdia s názvom Novozélandské maslo v Európskej únii (prípadové štúdie sú v závere každej kapitoly). Následne vymedzuje nadnárodné firmy a ich jednotlivé vlastnosti a stratégie. Vysvetľuje Stopfardov model internacionalizácie, Upsalský model a prístup Danielsa a Radebaugha. Vo štvrtej kapitole rozoberá problematiku globálnych produktov, v ktorej odpovedá na otázky typu, kde a ako má firma vyrábať, aby bola úspešná lokálne a pritom globálne efektívna. V nasledujúcej približuje medzinárodný manažment ľudských zdrojov, ktorý čitateľ pochopí aj vďaka prípadovej štúdii Virtuálny expatriant bez domova. Neobchádza ani taký významný prvok, akým je kultúra a kultúrne rozdiely. Približuje meranie týchto rozdielov a opisuje takzvaný kultúrny šok, s ktorým sa stretáva takmer každý, kto odchádza pracovať do zahraničia alebo prichádza do Česka (či na Slovensko). Samostatná kapitola je venovaná priamym zahraničným investíciám a motívom, ktoré zavážia u nadnárodných firiem pri rozhodovaní. V závere autor rozoberá inovácie, výskum a vývoj, pričom zdôrazňuje význam a nevyhnutnosť budovania klastrov a upozorňuje na lákavú, no nebezpečnú stratégiu modrého oceánu. Kniha je určená najmä manažmentu nadnárodných firiem, personalistom, študentom vysokých škôl a MBA štúdia, ale aj firemným poradcom.

0051490856
Zdroj: © John Smith/Corbis
0051490856

Pavel Štrach: Mezinárodní management. Vydala Grada Publishing, s.r.o., Praha 2009. Počet strán 168, cena 13,18 € (397 Sk). Publikáciu na Slovensku distribuuje Grada Slovakia, s.r.o., Moskovská 29, 811 08 Bratislava. Každý, kto má TREND alebo PROFIT predplatený priamo v redakcii, si môže knihu objednať s 10-percentnou zľavou.(md)