Potom som vošiel na veľký kruhový objazd a hľadal z neho ten správny výjazd. Keď som sa po ňom začal krútiť druhýkrát, manželka znepokojene opakovala – odboč na Oxford. Ja som podráždene odpovedal – jasné, jasné, len keď tu žiadny taký výjazd nie je. Pozeral som sa pritom uprene vpravo, tak ako som bol celý život zvyknutý.
Sekundu nato som pochopil, že z tejto napohľad bezvýchodiskovej situácie existuje elegantné východisko – pozerať sa na opačnú stranu a odbočiť z kruhového objazdu vľavo. Ak som na tom objazde nechcel ostať krúžiť, musel som urobiť triviálne rozhodnutie, ale podľa lokálnych pravidiel.
Robiť rozhodnutia je pri riadení firmy denná rutina. Nie každé manažérske rozhodnutie je také jednoduché ako odbočiť vľavo (alebo vpravo,) keďže okolnosti môžu byť oveľa zložitejšie ako dopravné predpisy. A nie vždy sa nájde niekto, kto vás upozorní na zlý smer. Často sa totiž okolie riadi podľa tých istých „interných“ predpisov, ktoré aj vy dodržiavate.
A práve vtedy je dobré sa rozhliadnuť okolo seba. Uvedomiť si, že žijeme v malej krajine, a pozrieť sa, či naše pravidlá obstoja aj z pohľadu tých „veľkých“. Veľakrát ani nie je potrebné nachádzať nové riešenia, stačí použiť zdravý rozum a inšpirovať sa, ako to robia iní. Ale hlavne, a to je podľa mňa úplne najdôležitejšie, zamyslieť sa, ako rozhodnutie, ktoré robíme, slúži dosiahnutiu firemného cieľa. Ako ovplyvní fungovanie organizácie, aký vplyv bude mať na ľudí, ktorí našim rozhodnutiam veria.
Často počúvame, že manažéri musia byť lídrami. Je veľmi príjemné sa stotožniť s touto predstavou a pretvoriť organizáciu na svoj podporný tím. S jediným dôvetkom. Nikdy by sme nemali postaviť naše osobné ambície pred ambície firmy.
Verím tomu, že keď je firma úspešná, pocit naplnenia a úspechu majú v nej všetci vrátane manažérov. To však neplatí naopak, úspech manažéra neznamená automaticky aj úspech firmy. Pre mňa je dobrým manažérom len ten, kto vždy a za každých okolností riadi firmu v jej prospech – k vyššej efektivite, k napĺňaniu spoločnej vízie a cieľov.
Verím v to, že v spoločnosti stačí pomerne malý počet ľudí, povedzme päť percent na to, aby zásadne ovplyvnili jej smerovanie. Platí to pre firmu, ale aj pre väčšie formy spoločností – napríklad aj štát. Je však potrebné, aby tí, ktorí majú záujem a chcú posúvať veci okolo seba dopredu, realizovali kroky, ktoré pozitívne ovplyvnia nielen ich, ale aj život tých ostatných 95 percent.
Ak do tejto kategórie budú patriť všetci tí, ktorí sú alebo sa považujú za manažérov, budeme žiť v skvele fungujúcej krajine, nikto sa nebude musieť sťažovať na zlé podnikateľské prostredie ani finančnú krízu.
Veľa správnych manažérskych rozhodnutí.
Autor je Manažér roka 2013