Kým dnes je kľúčovým prvkom konkurencieschopnosti firiem ich schopnosť agility a digitálnej transformácie, o päť rokov na ňu budú mať veľký vplyv lídri novej generácie a kultúra inovácií. Vyplýva to zo štúdie Executive Talent 2025, ktorú vlani zverejnila Asociácia executive search konzultantov (AESC). Oslovila tristo popredných svetových manažérov, z ktorých až 43 percent uviedlo, že bariérou pre inovácie sa môže stať práve nedostatok kvalifikovaných a zručných ľudí vo vedúcich pozíciách. Popri riadiacich schopnostiach a znalostiach v oblasti financií, ktoré sú kľúčové dnes, sa do popredia dostane nutnosť orientácie lídrov v marketingu a digitálnych technológiách, čo súvisí do značnej miery s potrebami Priemyslu 4.0.
Prieskum AESC sa svetových lídrov pýtal aj na to, čo považujú za najväčšie výzvy pri získavaní talentov. Na prvom mieste sa umiestnila povesť a značka firmy (21 percent), za ktorou nasledovala schopnosť vytvoriť pre manažérov atraktívny odmeňovací balík (16 percent). Asi 14 percent lídrov označilo za problém možnosť dostať sa k vhodným kandidátom a vedieť identifikovať tých najlepších.
Prečo sa zamestnanci nechcú vzdať firemných benefitov a čo má robiť dobrý líder
Na otázku, čo sú faktory, vďaka ktorým si firma lídrov udrží, účastníci prieskumu odpovedali, že ide o dobre nastavený plán osobného rozvoja a rastu (32 percent), atraktívny odmeňovací balík (20 percent) a o firemnú kultúru kompatibilnú s hodnotovým nastavením vedúceho pracovníka (11 percent).
Ciest, ako hľadať manažérov a lídrov, je viacero, pričom do veľkej miery závisia od úrovne a miery špecializácie obsadzovanej pozície. Veľa firiem si vedúcich pracovníkov vychováva spomedzi existujúcich zamestnancov v rámci talentových programov, iné hľadajú v externom prostredí, a to buď prostredníctvom vlastných štruktúr, alebo špecializovaných firiem.
Keď fungujú interné zdroje
Výhodou internej selekcie je cena, keďže firma nemusí platiť externý subjekt, ako aj ľahkosť a rýchlosť použitia tejto metódy. Ak kandidát pochádza priamo z firmy, existuje navyše vysoká pravdepodobnosť, že ladí s firemnou kultúrou, čo je veľmi dôležitý faktor úspechu. „Ak v spoločnosti funguje systém následníctva a výchova talentov, hľadanie vnútri je prirodzená voľba,“ hovorí generálny riaditeľ Panta Rhei a bývalý dlhoročný vrcholový manažér v oblasti retailu Vladimír Tomko.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?