Tohtoročný manažér roka TRENDU Marián Šefčovič sa však nespája len so súčasným úspechom Kofoly. Jej dlho najrentabilnejšiu slovenskú vetvu začal pred prelomom milénia spoluvytvárať úplne od piky, nemalú úlohu zohral aj pri pokrízovom zdynamizovaní Kofoly. Teraz sa ju pokúša udomácniť aj na Balkáne. Zdôrazňuje, že Kofolu, ako aj jeho samotného posúvajú dopredu predovšetkým nové výzvy. A odvaha ísť do produkcie nových výrobkov či otvárania nových trhov.

Výzva k výzve

Prvou výzvou s lákavým, ale neistým výsledkom bol pre neho nástup do novovytváranej slovenskej vetvy bývalej firmy Samarasovcov s názvom Santa Nápoje, ktorá sa neskôr premenovala na Kofolu. Pred prelomom milénia do nej prišiel pracovať ako obchodný zástupca z potravinárskej spoločnosti PepsiCo Snack. Opustil tak miesto v zabehnutom a svetovo známom koncerne a presunul sa do nového projektu. „Išiel som do novej firmy, ktorá mala šancu rásť, a veril som, že s ňou môžem rýchlejšie rásť aj ja sám,“ spomína si M. Šefčovič. Bol medzi prvými štyrmi slovenskými zamestnancami Samarasovcov.

V roku 2000 mala Santa Nápoje Slovakia tržby len niečo viac ako dva a pol milióna eur. V ostatných rokoch tržby nástupníckej tuzemskej Kofoly presahujú šesťdesiat miliónov eur a za posledný pol tucet rokov zarobila dohromady vyše dvadsať miliónov eur. M. Šefčovič sa v slovenskej vetve Kofoly stal obchodným riaditeľom v roku 2003. O štyri roky neskôr prijal ďalšiu veľkú výzvu. Stal sa generálnym riaditeľom tunajšej Kofoly. Lebo chcel viac spoznať aj iné oblasti riadenia podniku, ktorý už v tom čase mal na Slovensku aj vlastnú výrobnú fabriku v Rajeckej Lesnej.

Do iných vôd sa rodený Trnavčan posunul v roku 2011. Opäť sa začal viac špecializovať na obchod, ale v širšom priestore. Stal sa obchodným riaditeľom Kofoly pre Česko i Slovensko.

Manažérska výbava

Dobrý manažér sa podľa neho nikdy neuspokojí s priemernými výsledkami. Aj o tom bol jeho návrat na post obchodného riaditeľa. Išlo o súčasť vytvárania nového, akčnejšieho manažmentu Kofoly, ktorý mal obnoviť predkrízové tempo firmy. „V rokoch 2009 i 2010 sme už nerástli s tržbami tak, ako sme boli zvyknutí. Oproti iným sme na tom boli síce ešte stále lepšie, ale to nám nestačilo. Znova sme chceli rásť dynamickejšie a podarilo sa to,“ hovorí M. Šefčovič.

Ďalšou jeho devízou je rýchle rozhodovanie. Kofola ako rodinná firma s užším vedením, ako je zvykom v koncernoch s mnohými vlastníkmi, mu na to dáva dostatočný priestor. Tak mohol v súboji o kúpu Viney spolu so Samarasovcami pretlačiť súperov z Coca-Coly rýchlejšie predloženou ponukou.

Dôležitá je podľa neho odvaha robiť v podnikaní inovácie. V slovenských reštauráciách a hoteloch je Kofola výrazne silnejšia ako v českom gastro sektore. Je to aj preto, že M. Šefčovičovi sa tesne pred krízou podarilo Samarasovcov presvedčiť, aby na Slovensku rozbehli priamu distribúciu bez zapojenia veľkoskladov. Takto si slovenská vetva Kofoly viac stráži kvalitu dodávok.

Pri manažovaní dbá aj na vytváranie dobrého tímu. Za svojich ľudí sa postaví nielen v personálnych, ale aj osobných veciach. Oceňuje, keď sú sami aktívni. „Aj pri sporných veciach som už dosť starý na to, aby som vedel, že nie vždy mám len ja pravdu. Ak mi niekto ukáže rozumné protiargumenty, nemám problém ustúpiť,“ hovorí.

Podľa neho treba vedieť robiť aj kompromisy. Vždy rokuje aj s obchodnými partnermi tak, aby na konci boli spokojné obe strany. Lebo ak jedna nie je, biznis je zlý a nefunguje.

K Rajcu Balkán

Jeho doterajším najväčším úspechom je, že tím slovenskej Kofoly pod jeho vedením pred desiatimi rokmi priniesol na trh novú vodu Rajec. Z neznámeho brandu sa rýchlo stala aj vďaka neustálym chuťovým i obalovým inováciám jednotka slovenského trhu vôd. A nielen to. Rajcu sa darí aj v Česku.

Aktuálne má pred sebou ďalšiu výzvu, ktorá by mohla úspech Rajca ešte prekonať. Samarasovci mu zverili rozšírenie Kofoly na Balkán. Prvým krokom má byť kúpa slovinskej firmy Radenska. Popri nej sa M. Šefčovič pozerá aj po trhoch iných balkánskych krajín. Po spečatení prevzatia Radenskej je pripravený preniesť si svoju kanceláriu do Slovinska.

„V Kofole mi s týmito novými trhmi nikto neporadí a práve to je pre mňa tá veľká výzva, prečo ma to priťahuje,“ pokračuje. Jeho prvoradým cieľom je vybudovať Kofole na Balkáne podobne veľký biznis, ako má v domovskom Česku i na Slovensku.

Výročné ceny TRENDU 2014

  • Firma roka Ekoltech, s.r.o., Lučenec
  • Banka roka Slovenská sporiteľňa, a.s., Bratislava
  • Poisťovňa roka ČSOB Poisťovňa, a.s., Bratislava
  • Manažér roka Marián Šefčovič (Kofola ČeskoSlovensko)