Pre spoločnosť E.ON v USA pripravujete projekty obnoviteľných zdrojov. Čo to konkrétne znamená?
Robím pre E.ON na útvare rozvoja trhu. Našimi zákazníkmi sú elektrárne aj firmy ako Google, Amazon, Facebook, ktoré majú vysokú spotrebu elektriny, napríklad v súvislosti s dátovými centrami. Ďalej sú to výrobcovia ako General Motors, papierne Kimberley Clark, ťažiarske spoločnosti. Snažia sa znížiť spotrebu elektriny. Našou úlohou je zákazníkov identifikovať a edukovať, ako to prostredníctvom našich produktov môžu dosiahnuť.
Takže sú to buď korporácie, ktoré chcú vlastné zdroje, alebo výrobcovia elektriny, čo potrebujú nahradiť staršie zdroje?
Prípadne aj také, ktoré by ešte mohli fungovať, ale ich prevádzkovatelia majú od štátu mandát, aby vyrábali z obnoviteľných zdrojov nejaký objem energie. Niektoré trhy ako Kalifornia sú už rozbehnuté. Tam sa snažíme dostať našu firmu do aukcií. Robíme dátové analýzy – aké sú ceny elektriny, technológií či pôdy. Počítame ceny a vyhodnocujeme, do akej miery sme konkurencieschopní. Potom sú štáty, ktoré ešte podporu nerozbehli. Veľa sa lobuje.
Ako to konkrétne prebieha?
Máme úlohu pripraviť podklady pre lobing. Musíme nachystať argumenty – ukázať, že cena elektriny môže klesnúť, ak z uhlia prejdú na solár alebo vietor. Lobujeme i za to, aby sa mohli priamo podpisovať bilaterálne zmluvy s firmami ako Amazon. V niektorých štátoch to nie je možné. Vtedy musíte vsunúť kontrakt s klientom pod elektrárenskú spoločnosť. Tá má nad kontraktom kontrolu, účtuje si poplatky a kladie podmienky. Veľké firmy v USA už nechcú byť pod elektrárňami, lebo je to menej výhodné.
Čo všetko poskytnete odberateľom v rámci kontraktu vy?
My garantujeme, že im dodáme elektrinu. Keď sa to nepodarí cez vlastné zdroje, musíme ju kúpiť na trhu. Fungujeme ako elektráreň – energiu majú od nás, ale platia ešte ďalšie peniaze za prenosovú sústavu.
Aký veľký je záujem o takéto kontrakty?
Obrovský.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?