Slovenská spoločnosť, ktorá vyvíja a vyrába bezdrôtové technológie pre poskytovateľov pripojenia do internetu, systémových integrátorov a korporátnych klientov, sa od tradičných firiem odlišuje vo viacerých bodoch. Či už je to štylizované logo, ktoré odkazuje na hardrockovú legendu Motörhead, neformálne vystupovanie jej šéfov alebo neortodoxný prístup k vývoju produktov v inak konzervatívnom biznise.

Netreba sa však nechať zmiasť. Ako uvádza ôsmy bod príručky „nenechajte sa zmýliť uvoľnenosťou a neformálnosťou v obliekaní a výzore. V tom, čo robíme, sme prekliato seriózni a berieme to vážne“.

Za pravdu dávajú RF elements fakty. Za šesť rokov sa firma vďaka vlastnému vývoju produktov prepracovala do prvej ligy vo svojom biznise. Na trh uviedla vyše šesťdesiat produktov, ktoré dodáva do krajín po celom svete. V Bratislave a v Humennom zamestnáva vyše pol stovky zamestnancov a jej tržby sa šplhajú k hranici troch miliónov eur.

Aktuálne posúva RF elements svoj biznis na úplne nový level. Od výroby jednotlivých komponentov sa plánuje dostať k produkcii systémových riešení pre poskytovateľov internetu a zaradiť sa do prvej trojky najväčších hráčov na globálnom trhu.

Majú unikátne produkty a globálne ambície. Brzdia ich len peniaze

Juraj Taptič Zdroj: Miroslava Spodniaková

Starí kamaráti

Dvaja skúsení podnikatelia a manažéri z úvodu sú Juraj Taptič a Martin Marcinčák. Prvý je výkonným riaditeľom RF elements, druhý má ako technický riaditeľ na starosti vývoj a dizajn produktov. Poznajú sa už od detstva, no spojil ich aj biznis. Spolu vytvorili projekt na vybudovanie prvej WiFi siete v Česku a na Slovensku.

„Bol to kompletný návod, od A po Z, ako v Bratislave postaviť bezdrôtovú sieť,“ spomína M. Marcinčák. V tom období išlo o novinku, keďže poskytovatelia internetu využívali iba prenajatú kapacitu pevnej siete. „Boli sme neskúsení, rozmýšľali sme po slovensky – lokálne. Na projekt sme nezískali investora, a tak sme ho odložili do zásuvky,“ dodáva J. Taptič.

Projekt nakoniec zrealizovali vďaka náhodnému stretnutiu s manažérom internetového providera PSGnet, predchodcu dnešného Slovanetu. Dohoda s PSGnet bola pomerne rýchla. Obaja podnikatelia tomu podriadili všetok svoj čas, expresne vybudovali tím a celý projekt zrealizovali za tri mesiace.

„Nič také dovtedy neexistovalo ani na Slovensku ani v Česku a Slovanet tým získal obrovskú konkurenčnú výhodu,“ hovorí M. Marcinčák.

Majú unikátne produkty a globálne ambície. Brzdia ich len peniaze

Martin Marcinčák Zdroj: Ivan Fleischer

Robiť pre seba

Ich cesty sa po odovzdaní projektu v roku 2000 načas rozišli. M. Marcinčák si založil vlastnú firmu, kde pokračoval v biznise s bezdrôtovými technológiami. J. Taptič odišiel robiť kariéru v telekomunikačnej brandži. Šéfoval alternatívnemu operátorovi eTel, následne stál na čele slovenskej pobočky americkej korporácie Sun Microsystems.

„Boli to zaujímavé časy a dosiahli sme úspechy. Súčasne ma to však nenapĺňalo, bolo to v podstate nudné a pomalé. Desila ma predstava, že mám takto prežiť celý život. V istom momente som si povedal, stačilo robiť pre iných, idem robiť pre seba,“ vysvetľuje J. Taptič.

Opäť sa s M. Marcinčákom dali dokopy a v roku 2010 založili RF elements. Samotná značka bola na trhu od roku 2003, keď ju ešte vo svojej firme začal používať M. Marcinčák. Až s príchodom J. Taptiča sa na celý biznis začali obaja partneri pozerať inou optikou.

„Martin mal firmu, ktorá okrem iného dovážala produkty z Číny a distribuovala ich pod vlastnou značkou, čo je v brandži dodnes bežný postup. Mal však aj zopár vlastných dizajnov, v ktorých bol jasne viditeľný potenciál,“ spomína J. Taptič.

Práve na vývoji vlastných produktov sa rozhodli postaviť biznis RF elements. „Povedali sme si, že chceme robiť vlastné veci, nič nekopírovať, nesnažiť sa zlepšovať už existujúce konkurenčné riešenia, ale radšej hľadať vlastnú cestu ako výrobca a inovátor,“ opisuje M. Marcinčák.

Na začiatku mali v portfóliu len niekoľko výrobkov, každý rok však pridávali ďalšie. Uvedomili si, že jedinou možnosťou, ako sa vo vysoko konkurenčnom biznise presadiť, je používať len tie najlepšie dostupné technológie.

Máme pomerne neobvyklý štýl, ale v podstate je to len o tom, že sa na nič nehráme. Komunikujeme priamo a je nám jedno, čo si o nás myslí okolie. Pre nás je dôležité len to, čo si o nás myslia naši zákazníci.

Pri vývoji si preto pomáhajú 3D tlačiarňami, na ktorých si tlačia prototypy, ako aj zariadenia na montáž. Pri navrhovaní rádiofrekvenčných vlastností zase využívajú špeciálny simulačný softvér, ktorý používajú aj vedci v európskom laboratóriu CERN.

RF elements má administratívnu centrálu v Bratislave, kde sedí zhruba polovica vývojového tímu. Zvyšok je v Humennom. Tu má firma aj výrobnú prevádzku, testovacie centrum a sklad. Okrem toho má pobočku aj v texaskom Austine, ktorá sa stará o zákazníkov na americkom kontinente.

Ako väčšina firiem v IT biznise, aj RF elements má problém s hľadaním vhodných zamestnancov. „Nie je jednoduché nájsť ľudí našej krvnej skupiny. Máme pomerne neobvyklý štýl, ale v podstate je to len o tom, že sa na nič nehráme. Komunikujeme priamo a je nám jedno, čo si o nás myslí okolie. Pre nás je dôležité len to, čo si o nás myslia naši zákazníci,“ hovorí J. Taptič.

Majú unikátne produkty a globálne ambície. Brzdia ich len peniaze

Zdroj: Ivan Fleischer

Produktová ofenzíva

Minulý rok znamenal pre RF elements významný zlom. Firma po takmer troch rokoch vývoja a rok po oficiálnom ohlásení priniesla na trh 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa