Motivácia frčí
Andrej a Juraj tvrdia, že slovenský knižný trh nie je motivačnou literatúrou presýtený. Z ich knihy sa predalo niekoľko tisíc výtlačkov, a tak sa rozhodli uspieť aj na svetovom trhu. Knihu preložili do angličtiny a odcestovali do USA zháňať vydavateľa. Najprv nadviazali kontakty a vlani v septembri odleteli do New Yorku. Niektorí vydavatelia ich odmietli, iní sľúbili, že sa na knihu pozrú, ale už sa neozvali. Nakoniec sa to podarilo.
Motivačná literatúra je vo všeobecnosti zásah do čierneho. V posledných rokoch knižný trh zaplavila vlna literatúry tohto typu – venuje sa cestám k úspechu, osobnému rozvoju, time managementu či psychológii. Ich autori tvrdia, že čitateľom zvýšia výkonnosť, naštartujú ich biznis a zmenia ich na úspešných ľudí. Vo svete sa takto zrodilo niekoľko milionárov, či ide o Tima Ferrissa alebo Anthonyho Robbinsa, ktorí predávajú milióny výtlačkov svojich kníh.
Andrej a Juraj si myslia, že predajom kníh sa na Slovensku nedá veľmi uživiť, a projekt knihy teda robia skôr popri práci ako hobby. Z predaja knihy dostane autor približne desať percent. Ďalších 40 až 50 percent ide distribúcii a kníhkupectvám a tretina vydavateľovi a na tlač.
Marketing je základ
Čo autori veľmi dobre zvládli, bol marketing. Krstným otcom sa stal raper Majk Spirit, okolo knihy sa obtreli aj ďalšie zaujímavé mená ako Matej Sajfa Cifra, prezident Andrej Kiska či herec Lukáš Latinák. „Všetkých sme si vybrali, pretože im záleží na mladých ľuďoch. Chceli sme produkt cez nich odkomunikovať a to sa podarilo,“ dopĺňa Juraj.
Juraj Gago a Andrej Krúpa Zdroj: Maňo Štrauch
Mladíci dodnes píšu blogy, postujú fanúšikom príspevky na sociálnych sieťach a vymýšľajú im rôzne aktivity, ako vyhrať knihy. To sú ingrediencie, o ktorých hovorí aj zakladateľ WebSupportu Michal Truban. Pomohli mu predávať jeho knižný bestseller Support. „Veľmi ťažko sa robí marketing vtedy, keď ho už potrebujete a nemáte nič pripravené. Ako to obídete? No tak, že si ho začnete pripravovať vopred. Najväčším mojím kanálom na predaj boli sociálne siete,“ napísal na blogu M. Truban.
Bullshit?
Motivačná alebo self-help literatúra má aj množstvo kritikov. Jedným z nich je dánsky psychológ Svend Brinkmann, ktorý nedávno vydal knihu Stand Firm (Zostaňte priami). „Doba nás tlačí k tomu, aby sme sa neustále zlepšovali, prispôsobovali a posúvali. Vôbec nezáleží na tom, kam sa pohneme, ale to, že sa vôbec pohneme,“ tvrdí. Naša posadnutosť byť lepším a dokonalejším sa z práce posúva aj do domácnosti, kde hľadáme šťastie cez motivačnú literatúru.
Autor knihy je presvedčený, že tieto knihy sú často „bullshit“, ktorý len podporuje dynamiku doby. „Nikdy nie sme dosť dobrí a viníme sa za to, ak zlyháme. Mnohí ľudia hľadajú rýchle riešenia a motivačné knihy im sľubujú práve rýchle riešenie problémov. A to je, myslím si, veľká ilúzia,“ tvrdí.
Motivačná literatúra zameriava jednotlivca na hľadanie toho, čo je zmysluplné. Podľa motivátorov je zmysluplné to, čo človek nájde vo svojom vnútri. Mal by teda počúvať vnútorný hlas. Tento postup smerom dovnútra je však podľa S. Brinkmanna chybný. „Množstvo štúdií ukázalo, že zmysel života sa nachádza v našich vzťahoch s ostatnými, so svetom, so spoločnosťou, s prírodou – s niečím mimo nás.“
Juraj a Andrej kritiku motivačnej literatúry vnímajú, a preto ju ani neobhajujú. „Každý si slobodne vyberie, čo chce čítať. Našou knihou sme chceli mladým pomôcť a verím, že sa nám to podarilo,“ dodáva Juraj.
Parneri projektu Použi Rozum