Ospravedlnenie pánovi Miroslavovi Výbohovi

Spoločnosť News and Media Holding, a.s., na internetovej stránke www.etrend.sk pod článkom s názvom Majú devätnásť a budujú si fabriku v rubrike Na debatu zverejnila skutkové tvrdenie o pánovi Miroslavovi Výbohovi, že ho v kauze Pandur český lobista Marek Dalík vo výpovedi označil za hlavného vybavovača úplatku.

Vyššie uvedené skutkové tvrdenie sa nezakladá na pravde a neoprávnene zasiahlo do práva na ochranu osobnosti pána Miroslava Výboha.

Spoločnosť News and Media Holding, a.s., sa týmto pánovi Miroslavovi Výbohovi za zverejnenie tohto nepravdivého tvrdenia ospravedlňuje.

Majú devätnásť, idú do druhého ročníka vysokoškolského štúdia. No chodia aj po podnikoch, kde si dohadujú podmienky na odbery surovín pre svoju výrobu. A chystajú sa aj k obchodníkom, ktorí budú predávať ich produkty. To nie je len nejaké nacvičovanie podnikania. Iba hra to bola v ich šestnástich rokoch, keď na gymnáziu svoj biznis plán ešte len kreslili. Teraz ho už zavádzajú do života a budujú si vlastnú firmu s výrobnou prevádzkou. Aj vďaka tomu, že sa k nim už pripojil aj finančný investor.

Hovoríme o troch bývalých spolužiakoch z Gymnázia na Trebišovskej ulici v Košiciach Michalovi Jankovi, Jakubovi Kalmárovi a Martine Kráľovskej a o ich firme Herbik. Má zastrešiť biznis so želatínovými cukríkmi vyrábanými s extraktmi z liečivých bylín. Nejde pritom o žiadny drobný projekt. Už jeho rozbeh stojí 330-tisíc eur. A ak bude na trhu odbyt cukríkov postupne rásť, môže sa firma ďalej rozširovať.

Biznis zo školských lavíc

To, z čoho sa už teraz buduje riadna firma, začalo vznikať na hodinách voliteľného predmetu aplikovaná ekonómia. Študenti tam s pomocou učiteľov a mentorov z biznisu budujú imaginárne firmy a vypracúvajú pre ne biznis plány. Predmet beží v školách s odbornou pomocou neziskovky Junior Achievement.

„Keď sme si vyberali voliteľné predmety, popri doučovaní cudzích jazykov som chcel niečo veľmi praktické. Vtedy som ešte netušil, že z nacvičovania podnikania raz naozaj budeme mať riadny biznis,“ hovorí Michal s tým, že jeho štvorčlenný tím (bola v ňom ešte jedna spolužiačka, ktorá sa neskôr odpojila) to zobral naozaj vážne. „Iní spolužiaci to postupne vzdávali alebo to brali len tak z povinnosti, no nás to veľmi bavilo. Ako jediní sme sa prepracovali k dokončeniu kompletného biznis plánu,“ spomína Michal.

Majú devätnásť a budujú si fabriku

Zdroj: Herbik

Nájsť a vyriešiť problém

Tomu, že dnes môžu svoj biznis plán uvádzať do života, však najviac pomohlo, že nešli po niečom opozeranom, ale chceli byť inovatívni a riešiť konkrétny problém. Od začiatku im išlo o to, aby raz cukríky mohli predávať aj s tým, že majú pozitívny vplyv na ľudský organizmus. Osobitne na organizmus mladých ľudí ich veku.

„Úplne na začiatku sme si povedali, čo vlastne chceme zlepšiť. Prišli sme na to, že chceme vyvinúť niečo, čo študentom pomôže rýchlo zaspať po stresujúcom dni, nech ďalší deň môžu ísť znova naplno. Tak sme sa dopracovali k želatínovým cukríkom s prírodnými extraktmi bylín na upokojenie,“ hovorí Michal. A Jakub ho dopĺňa, že čisto prírodným produktom chceli trafiť aj do rastúcej spotreby zdravých potravín.

Na otázku, či to celé s rýchlejším zaspávaním nie je len marketingový trik, rýchlo odpovedajú, že cukríky neskúšajú iba sami na sebe, ale dávajú ich vyskúšať aj kamarátom a známym. A tí potvrdzujú, že po balíčku cukríkov sa im naozaj lepšie zaspáva. Dnes už spoločníci reálnej eseročky prízvukujú, že cukríky vyrábajú naozaj len z prírodných produktov, bez pridaných aróm, zvýrazňovačov chuti či konzervantov.

S vývojom produktu spočiatku mladému tímu veľmi pomohla Michalova teta farmaceutka pracujúca v lekárni. Poradila im, že rôzne zdravé prímesi sa dajú ľahko zapracovať práve do želatínových cukríkov.

Študenti dodnes varia cukríky a lúhujú k nim byliny iba doma v kuchyni s bežným kuchynským vybavením. No o to väčšie je ich nadšenie a trpezlivosť. „Prvé várky či skôr desiatky várok pripomínali všeličo, no dnes už vieme, ako na to, aby sme dosiahli nielen optimálnu chuť, ale aj tvar,“ hovorí Michal. Aj vzorky, ktoré priniesol na rozhovor, pripravil doma v kuchyni len krátko pred stretnutím. No medvedíky naozaj vyzerali ako medvedíky. Biznis plán sa pritom medzitým rozšíril a dnes už popri cukríkoch na dobrý spánok chystajú aj bylinné cukríky na energiu a tiež na zlepšenie metabolizmu.

Potrebujú kontakt s biznisom

Študenti, ktorí založili firmu Herbik, hovoria, že sú svojmu gymnáziu i neziskovke veľmi vďační za predmet aplikovaná ekonómia. Mali ho síce len hodinu týždenne počas jedného školského roka, no bol pre nich dobrým základom. Osobitne oceňujú zanietenie svojej profesorky Márie Kovaříkovej, ktorá ich učila aj informatiku.

Navyše pri tomto predmete nesedeli iba v škole, ale chodili aj do firiem. V košickej pobočke AT&T sa školili, ako komunikovať a vlastne aj ako podnikať. Jakub hovorí, že práve častejším kontaktom s reálnymi firmami by sa dal tento študijný program ešte viac zlepšiť:

„Vedomosti zo školy sú len základ. V školách chýba viac praxe, takže na zlepšenie výučby podnikania by sa mohli školy ešte viac spájať s firmami. Nech študenti vidia, ako to v nich naozaj beží,“ hovorí. Michal tento priestor vidí ešte oveľa širšie, popri simulácii podnikania by podľa neho v školách mohli vzniknúť aj predmety, ktoré budú približovať povedzme prácu právnických kancelárií a iných atraktívnych džobov.