Hoci navonok sa osobne neradi prezentujú a strážia si súkromie, na rodinnom charaktere firmy si zakladajú. Rodinného ducha sa navyše snažia prenášať do vzťahu k zákazníkom i vlastným zamestnancom. Neraz sa napríklad stane, že pri reklamácii tovaru uprednostnia ľudský prístup a vybavia ju nad rámec zákona v prospech spotrebiteľa.

Živnosť ako záväzok

František Majtán starší podniká tridsať rokov ako živnostník a používa to isté IČO. Pridelili mu ho za neskorého socializmu, keď súkromníci mohli v oklieštenom režime poskytovať niektoré služby. F. Majtán si vtedy otvoril videoštúdio a popri zamestnaní technika lietadiel natáčal videokamerou súkromné i firemné akcie.

„Elektronika nás priťahovala oveľa viac ako dnes, lebo nebola taká bežná a dostupná. Veci sme si zháňali za hranicami a boli sme radi, keď sme niečo mohli mať a frajeriť s tým,“ spomína si F. Majtán, ktorý v tom čase hrával v amatérskej kapele na basgitare.

Krátko pred pádom bývalého režimu dal v práci výpoveď a zostal na voľnej nohe. Keď sa po revolúcii dokončovali v Petržalke posledné paneláky a zostali v nich voľné obchodné priestory, využil príležitosť a otvoril si v jednom z nich obchod s bielou technikou – značkovú predajňu Calex, výrobcu chladničiek zo Zlatých Moraviec.

Neskôr sortiment postupne rozširoval. A hoci sa najprv orientoval len na segment elektra, jeho víziou bolo pokryť v budúcnosti širšie potreby domácností. Aj preto predajňu nazval TPD, čo je skratka výrazu Tovar pre domácnosť.

Keď firma narástla, F. Majtán starší zvažoval, že zmení právnu formu svojho biznisu. No chcel sa vyhnúť účtovným a iným problémom, ktoré s tým súviseli, a tak zostal radšej pri živnosti. A to i preto, že podnikanie berie aj ako záväzok. „Živnostník nesie kožu na trh, nechce pošpiniť vlastné meno.

Je to bič na nás, aby sme si dávali pozor a robili všetko tak, ako má byť, lebo inak môžeme o všetko prísť.“ Podnikať ako fyzická osoba bolo v minulosti podľa F. Majtána rizikovejšie a nevýhodnejšie ako dnes, napríklad vo vzťahu k bankám, ktoré malým živnostníkom nedôverovali.

Dve vlajkové lode

Koncept prvej elektro predajne v Bratislave mal úspech, a tak TPD rozšírilo záber o stredné Slovensko. V súčasnosti má firma predajne v ďalších šiestich mestách – veľkoplošnú vo Zvolene, stredne veľkú prevádzku v Žiline a menšie obchody v Martine, Liptovskom Mikuláši, Žiari nad Hronom a Lučenci a dosahuje celkové ročné tržby vo výške niekoľkých desiatok miliónov eur. Menšie predajne sú zamerané len na elektro sortiment a všetky kamenné obchody slúžia aj ako miesto výdaja pre internetové objednávky.

„Keby boli v spoločnosti viacerí externí akcionári, mohlo by to medzi nimi škrípať. Toto u nás nehrozí, lebo firma živí celú rodinu.“ Ondrej Majtán, syn zakladateľa Euronics TPD

K bielej a čiernej technike a elektronike, ktoré stále tvoria gro predaja, časom pribudli v TPD ďalšie položky pre vybavenie domácnosti. Z pohľadu sortimentu sú plnohodnotné veľké predajne v Bratislave a vo Zvolene, v ktorých má spoločnosť zriadené tiež kuchynské či obývačkové štúdio, vystavuje nábytok, záhradnú techniku, elektrické náradie, domáce potreby či hračky.

Tieto dva obchody zatiaľ plnia tiež úlohu centrálneho skladu, z ktorého sa tovar distribuuje do ďalších pobočiek. V budúcnosti TPD plánuje centrálny sklad v Bratislave spojený so showroomom. K rozšíreniu sortimentu donútili TPD okolnosti. Prispel k nemu štart internetových obchodov a najmä prechod na euro v období nástupu hospodárskej krízy. Širšia ponuka sa podľa F. Majtána ukázala ako dobrý krok. Keď je po elektre slabší odbyt, predaj potiahne iný druh tovaru.

Podpora pre malých

TPD štartovalo prakticky bok po boku s konkurenčným slovenským predajcom elektra Nay, ktorý má na Slovensku vyše tridsať kamenných predajní a pôsobí tiež v Česku. Majtánovci si však zvolili odlišnú cestu. Ako rodinná firma nemali ambície veľkého rastu ani zahraničnej expanzie.

Chceli pôsobiť lokálne, no s rastúcou konkurenciou bolo ich podnikanie čoraz náročnejšie. Mnohé svetové značky zrušili slovenské zastúpenia, a tak obchodníci museli vycestovať na nákup elektro sortimentu do cudziny. „Odrazu sme museli chodiť mimo, kde nás vôbec nepoznali. TPD bolo pre nich lokálny hráč, o ktorom nikde inde nepočuli,“ približuje F. Majtán starší. Rozhodol sa preto stať sa súčasťou európskej siete Euronics.

V roku 2004 založilo TPD spolu s piešťanskou firmou Domoss Technika slovenskú pobočku Euronics SK. Tá pôsobí ako zmluvné združenie nezávislých obchodníkov, ktoré ich zastupuje pri rokovaniach s dodávateľmi tovaru. Malí predajcovia tak majú výhodnejšiu pozíciu a vedia nakupovať za lepších podmienok, než by si dokázali vyjednať samostatne. Slovenský Euronics združuje päťdesiatdva predajcov elektra, ktorí majú dohromady sedemdesiatsedem maloobchodných predajní.

Euronics na jednej strane pomáha firme TPD pri nákupe tovaru, no zároveň je aj jej brzdou. Platí totiž dohoda, že členovia združenia si nemôžu liezť do kapusty, a tak TPD nesmie ísť do regiónu, v ktorom už pôsobí iný jeho člen. Františkovi Majtánovi staršiemu však toto obmedzenie neprekáža. „Euronics je dobrý model a to, že nás limituje v expanzii, nie je pre nás problém. Keď sa darí nášmu partnerovi a je dobrou súčasťou Euronicsu, je to dobré aj pre nás,“ vysvetľuje zakladateľ TPD.

Odmalička vo firme

Spoločnosť Euronics TPD už v súčasnosti manažuje celá rodina Majtánovcov. Manželka majiteľa firmy Zuzana Majtánová sa napríklad stará o administratívu a dohliada aj na sortiment domácich potrieb. Starší syn František má pod palcom internetový obchod a doménou mladšieho Ondreja je marketing. „Synovia sa už dostali veľmi ďaleko a dokážu byť prínosnou súčasťou vedenia firmy. Mnohé veci riadia už samostatne a nezávisle,“ približuje ich schopnosti F. Majtán starší, ktorý sa venuje obchodu a tiež stráži celkové smerovanie podniku.

Cesta novej generácie Majtánovcov do rodinnej firmy plynula prirodzene. Obaja synovia sa po nej odmalička motali a postupne sa zoznamovali s podnikaním v obchode. „Predajňa stála dvesto metrov od mojej školy. Keď som chodieval do skladu, nemusel som ani prejsť cez cestu,“ spomína si syn Ondrej Majtán. Neskôr, počas štúdia na obchodnej akadémii prakticky každý deň vypomáhal vo firme s administratívou a marketingom. Následne po strednej vyštudoval manažment na vysokej škole.

Tak ako otca, aj jeho bavila práca s videom. Nie však natáčanie, ale strihanie, ktorému sa nejaký čas venoval popri svojich školských povinnostiach. Srdcovkou staršieho syna Majtánovcov Františka sú počítače. Spravil si strednú školu elektrotechnickú a podobne ako mladší brat vyštudoval manažment na vysokej škole. Keď pred desiatimi rokmi v TPD rozbiehali internetový obchod, mal o zábavu aj prácu postarané. Zodpovedal za technickú realizáciu projektu, na ktorej však spolupracoval s programátormi.

Prirodzená cesta

Majtánovci nemuseli osobitne motivovať deti na prácu v rodinnej firme. Z okien petržalského bytu mali vlastnú predajňu na druhej strane cesty ako na dlani. Rodičia sa často pohybovali v tomto priestore, a tak tam s nimi boli aj synovia, ktorí spoznávali atmosféru podnikania.

Skorý kontakt s firmou podľa F. Majtána staršieho vytvára väčší predpoklad, že deti budú pokračovať v šľapajach rodičov, hoci to tak nemusí byť. „Pokiaľ si dieťa vyberie inú cestu a je šťastné, aj rodič je šťastný. Nie je to za každú cenu,“ prízvukuje hlava rodiny.

František Majtán mladší hovorí, že najväčším lákadlom na prácu v rodinnej firme bola možnosť sebarealizácie. „Neboli sme pridelení na nejakú konkrétnu rolu, ale intuitívne sme si našli, čo nás baví, a mohli sme sa v tom rozvíjať. To bola vynikajúca motivácia,“ hovorí.

Otec je s prácou synov vo firme spokojný. Majú to podľa neho trošku jednoduchšie ako predchádzajúce generácie iných rodín. „Keď sa dedila firma v minulosti, mnohé deti mali problém prekročiť tieň svojich rodičov. Dnes im v tom výrazne pomáha digitálna technológia,“ myslí si F. Majtán starší.

Majtánovci z Euronics TPD: Za elektrom je 30-ročné IČO zo socíku

Zdroj: TREND.sk

Firma živí všetkých

Rodinný duch TPD sa odráža aj na vzťahu k zamestnancom. Dohromady ich majú Majtánovci do dvoch stoviek. Mnohí pracujú vo firme viac ako desať či pätnásť rokov. „Máme veľmi plytký manažment, takže sme blízko aj pri nižšie postavených ľuďoch. Ako to už býva v rodinných firmách, aj tlak na nich je slabší,“ priznáva O. Majtán.

Z výhod rodinného podniku vypichuje bezpečnosť. „Keby boli vo firme viacerí externí spoločníci alebo akcionári, mohlo by to medzi nimi škrípať. Toto u nás nehrozí, lebo jedna firma náš živí všetkých,“ nazdáva sa mladší syn Majtánovcov.

„Združenie nezávislých obchodníkov Euronics je dobrý model. Keď sa darí nášmu partnerovi, je to dobré aj pre nás.“ František Majtán starší, majiteľ Euronics TPD

F. Majtán starší vníma rodinnú firmu ako príležitosť na sebarealizáciu, pri ktorej sa možno podeliť o radosti i problémy so svojimi najbližšími. Oceňuje tiež slobodu rozhodovania a nastavenia priorít podľa seba samého. „Najväčšia výhoda je však dôvera. Nemusíme si hľadieť na prsty, či niekto nespreneveruje peniaze a podobne,“ myslí si F. Majtán mladší.

Podporu rodinnej firmy cítil aj vtedy, keď sa mu narodil syn s ťažkou poruchou sluchu. „Bolo treba riešiť veľa vecí a nikto mi nehľadel na firemnú dochádzku. Keď sa človek potrebuje niečomu venovať intenzívnejšie, vie, že ho nevyrazia zo zamestnania,“ vysvetľuje syn František.

Nevýhody rodinnej firmy sú pre Majtánovcov viac-menej španielska dedina. F. Majtán starší pripúšťa, že hrozí klasické riziko nosenia si práce domov, no v ich prípade sa bežne stáva, že si povedia dosť a o robote sa ďalej nebavia.

Čakanie na trh

Po tridsiatich rokoch podnikania F. Majtán starší rieši odovzdanie firmy novej generácii. V nástupcoch má jasno, prechod podniku na synov treba dotiahnuť len po technickej a právnej stránke. Po formálnom prepísaní firmy sa spolu s manželkou neplánujú okamžite stiahnuť do úzadia. „Chceme byť súčasťou dovtedy, kým budeme cítiť, že sme prínosom.“

Pri otázke o budúcom smerovaní TPD je však rodina opatrná. Trh, na ktorom pôsobí, je malý a konkurencia veľmi veľká. „Nejaké plány máme, ale je to aj o tom, že musíme počkať na trh,“ načrtáva O. Majtán. Otázne podľa neho napríklad je, aký silný bude na slovenskom trhu populárny čínsky e-shop AliExpress alebo čo spôsobí prípadný príchod amerického Amazonu.

„Ďalšie rozširovanie sortimentu nie je na programe dňa. Momentálne chceme stabilizovať existujúce komodity a nájsť si priestor v rámci domáceho trhu. To je jediné, čo môžeme urobiť, keďže sme členom skupiny Euronics,“ zdôrazňuje Ondrej Majtán.

Zdroj rastu TPD do budúcnosti vidia Majtánovci najmä v internetovom obchode. Nie však v čistej forme, ale v optimálnej kombinácii s fyzickými predajňami. Do kamenného retailu čoraz viac prenikajú aj pôvodne čistokrvné e-shopy so svojimi výdajňami či showroomami, vďaka čomu sa postupne zmenšuje ich cenová výhoda oproti tradičným obchodníkom. Majtánovci ich už preto neberú ako výraznú konkurenciu z pohľadu cien, ale skôr marketingu. 

Euronics TPD

  • firmu riadi rodina Majtánovcov – zakladateľ František Majtán starší, jeho manželka Zuzana a synovia František a Ondrej
  • sedem kamenných predajní a e-shop generujú ročné tržby niekoľko desiatok miliónov eur
  • pôvodne čistý elektro predajca rozšíril sortiment o ďalšie položky, napríklad nábytok, záhradnú techniku, kuchynské a obývačkové štúdio či domáce potreby
  • firma nešla cestou veľkej expanzie, založila združenie Euronics SK na podporu malých domácich predajcov elektra
  • majiteľ si zakladá na rodinnom charaktere firmy, ktorá sa snaží byť ústretová a prívetivá k zákazníkom i zamestnancom

Krízu prebilo zavedenie eura

Rok 2009 bol v živote slovenského predajcu elektra Euronics TPD veľkou skúškou.

Paradoxne najväčším problémom však pre firmu nebolo vyrovnať sa so zníženým dopytom v dôsledku hospodárskej a finančnej krízy. Oveľa väčšie vrásky vlastníkom, rodine Majtánovcov, robil v tom istom čase prechod Slovenska z koruny na euro. A aby toho nebolo dosť, začiatkom roka 2009 zúrila plynová kríza a postupne začínala silnieť aj konkurencia internetových obchodov.

Keď udrela globálna finančná kríza, okolité krajiny devalvovali vlastné meny a slovenskí predajcovia nakupujúci za eurá zostali náhle v cenovej nevýhode. „Spotrebiče sa dali v Maďarsku alebo Poľsku kúpiť o polovicu lacnejšie. Odrazu sme zistili, že nie sme konkurencieschopní voči okoliu,“ hovorí zakladateľ a majiteľ TPD František Majtán starší.

Rodinná firma nezvesila hlavu a riešila situáciu čiastočne dovozom tovaru za forinty z Maďarska. Druhým rozhodnutím bolo rozšírenie sortimentu, aby bol predaj rozložený na viaceré kategórie tovaru, ktoré si navzájom kompenzujú výpadky v dopyte.

TPD malo blízko k zariadeniu domácnosti a postupne pridalo do ponuky nábytok, záhradné aj domáce potreby, náradie či kuchynské a domáce potreby, drogériu a hračky. Slabší predaj elektra na jar tak napríklad vyvažuje silnejší dopyt po záhradnej technike.

Majtánovci v čase krízy dokonca investovali. V roku 2009 otvorili predajňu v Žiline a o tri roky neskôr postavili obchodný dom vo Zvolene. K tomu neskôr pribudli relokácie a modernizácie menších pobočiek na strednom Slovensku.

Sociálny rozmer

František Majtán mladší, ktorý je otcom syna s poruchou sluchou, založil v roku 2015 v Bratislave spolu so svojou manželkou Ľubicou občianske združenie NepocujuceDieta.sk. Organizácia pomáha rodičom detí s poruchou sluchu prostredníctvom portálu a rodičovskej poradne, obhajuje práva detí, organizuje komunitné stretnutia aj osvetové akcie pre počujúcu verejnosť. Navyše podporila aj vznik detského audiocentra, ktoré slúži na lepšiu diagnostiku poruchy.

Odborná spolupráca na seriáli Rodinné firmy: