Rodinné firmy čelia špecifickým výzvam a mnohé z nich sa týkajú financovania, investovania či riadenia kríz. Týmto výzvam sa venovala aj TREND konferencia Rodinné firmy 2025, ktorá sa konala 13. marca v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave.

Odborníci na financie sa v treťom paneli zhodli, že dlhodobá stabilita závisí od strategického plánovania, rozumnej diverzifikácie majetku a včasného riešenia problémov. Panelu predchádzala diskusia s prokuristom a riaditeľom privátneho bankovníctva J&T Banky Ondrejom Segečom. Odborník poradil firmám, aby si budúcich investičných partnerov preverovali na základe svojich vlastných reálií a nespoliehali sa len na prenesenú dôveru či referencie iných firiem.

Stabilita a diverzifikácia

Jednou z kľúčových tém rodinných firiem je efektívne nakladanie s kapitálom. Mnohí majitelia majú všetok majetok sústredený vo firme, čo môže byť rizikové. Expertka na budovanie a správu majetku zo spoločnosti Ardia Investments Adriána Ďuricová radí kapitál z firmy včas vyťahovať a nespoliehať sa len na dividendy. Ak sa firme darí, dividendy môžu priniesť dobré zhodnotenie, no v prípade problémov môžu byť nedostatočné. „Hrať na jednu kartu nie je bezpečné,“ uviedla expertka.

M. Pastier
Neprehliadnite

Michal Pastier: Zákazník chce počuť príbeh o sebe, nie o firme

Dôležitá je aj diverzifikácia investícií, na ktorú niektoré rodinné firmy zabúdajú. Podľa diskutujúcich by mali myslieť na dlhodobé zhodnocovanie kapitálu a nestavať všetko na jeden sektor či región. Špecialista na investovanie z Elite Wealth Management Daniel Šulov zdôraznil, že kľúčovou stratégiou je orientácia na dlhodobé zhodnocovanie kapitálu. „Hovoríme o desiatkach rokov, no ja to vnímam skôr ako nekonečný investičný horizont,“ priblížil D. Šulov.

Dodal, že firmy by si mali vyberať aktíva, ktoré sú pre ne vhodné. Napríklad inovatívnejšie aktíva, ako private equity či venture kapitál, sú vhodné pre firmy, ktoré si môžu dovoliť investovať vyššie sumy. Podiel takýchto investícií by však nemal presiahnuť desať percent celkového majetku spoločnosti. Aj investície mimo EÚ môžu podľa neho priniesť nové príležitosti, no je nutné dôsledne vyhodnocovať riziká.

Výzva aj príležitosť

Účastníci panelu diskutovali aj o krízach a o tom, ako sa s nimi vyrovnať. Ako zdôraznil CEO spoločnosti CQ Interim Filip Gergely, kríza v podnikaní nemusí byť len negatívna. Existujú aj „pozitívne krízy“ – napríklad situácie, keď firma získa veľkú zákazku a musí dočasne mobilizovať všetky zdroje. Naproti tomu sú tu aj klasické finančné či manažérske krízy, ktoré môžu vzniknúť napríklad pri fúziách alebo náhlom odchode kľúčových ľudí.

„Hasenie kríz je drahšie než ich prevencia,“ poznamenal F. Gergely. Jednou z ciest, ako krízu zvládnuť alebo ešte lepšie, ako sa jej vyhnúť, je neraz angažovanie externého manažéra, na čo menšie rodinné firmy nie sú až také zvyknuté. Preto je dôležité, aby mali vopred pripravené mechanizmy na riešenie nečakaných situácií. Krízový manažér musí byť zároveň sčasti psychológ a musí vedieť riešiť nielen finančné, ale aj vzťahové a organizačné problémy. Odborník na interim manažment poukázal na príklad českej firmy, ktorá vďaka externému odbornému zásahu zvládla realizáciu veľkej zákazky pre nadnárodného partnera. Táto skúsenosť podľa neho ukázala, aký význam má správne manažované krízové riadenie.

K zlepšeniu prostredia a úspešnejšiemu zvládaniu kríz môže prispieť aj štát, ktorý mal v paneli zastúpenie v podobe Odboru zlepšovania podnikateľského prostredia Ministerstva hospodárstva SR. Riaditeľka odboru Iveta Ondrášiková poukázala na to, že podpora rodinných firiem je medzirezortná problematika. Zároveň uviedla, že rezort je pripravený počúvať návrhy na zlepšenia.

Jan Mühlfeit: Generačná výmena vo firmách si vyžaduje jasné pravidlá a dôveru
Neprehliadnite

Jan Mühlfeit: Nič nerozháda rodinu viac ako peniaze. Nástupníci musia prekonať komfortnú zónu

Generačná výmena

Okrem kríz a ochrany rodinného majetku sa konferencia venovala aj ďalším témam. V prvom paneli hľadali odborníci odpoveď na otázku, ako skombinovať rodinné a pracovné vzťahy v rodinných firmách. Od toho, či sa tieto vzťahy podarí zosúladiť, závisí aj úspech generačnej výmeny. Zakladateľka Centra rodinného podnikania a spolumajiteľka dvoch rodinných firiem Monika Naďová Krošláková podotkla, že generačná výmena je najjednoduchšia pri odovzdávaní rodinného podniku druhej generácii. S každou ďalšou generáciou je náročnejšia, keďže rodina sa postupne rozvetvuje. To môže vzťahy komplikovať.

Predseda Slovenského inštitútu pre mediáciu a alternatívne riešenie sporov František Kutlík v tejto súvislosti zdôraznil úlohu mediátorov. Mediácia môže rodinnej firme významne pomôcť zachovať funkčné rodinné aj pracovné vzťahy. Témou druhého panelu bola generačná výmena. Účastníci diskutovali o tom, ako predĺžiť životnosť rodinnej firmy. Mnohé firmy s tým majú problémy a často sa im nedarí pokračovať druhou generáciou.

Generačná výmena má viacero aspektov, pričom spoločník CSS Premium Trust Jakub Hollmann zdôraznil ako jeden z hlavných ochranu rodinného majetku. Proces odovzdávania majetku ďalšej generácii musí byť kontrolovaný a plánovaný, inak hrozí množstvo komplikácií. Platí to aj pre zakladanie rodinného trustu. Globálny kouč a stratég Jan Mühlfeit upozornil, že pre úspešné odovzdanie majetku ďalšej generácii je dôležité, aby si líder firmy udržiaval dôveru nasledovníkov, aby bol autentický, predvídateľný a aby sa nespoliehal len na emočné rodinné puto.

 Na snímke je prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Solík.
Neprehliadnite

Ján Solík: Štát podnikateľov nepočúva. Rodinné firmy volajú po stabilite

Ako expandovať

Hlavnou témou štvrtého panelu TREND konferencie Rodinné firmy bola problematika externého manažmentu. Účastníci diskutovali o tom, na čo má rodinná firma pamätať, keď chce alebo potrebuje angažovať externého manažéra. Chief energy officer spoločnosti Top-Heads Peter Križan zdôraznil, že dobrý externý manažér môže firme priniesť dvoj- až trojnásobok sumy, ktorú vynaložila na jeho angažovanie. Podľa bývalého externého CEO Hossa Family Juraja Sopka však musí externý manažér vedieť, ako manažovať zmeny, ktoré do rodinnej firmy prináša. Externý finančný riaditeľ Peter Iláš dodal, že angažovanie manažéra zvonka má význam napríklad aj vtedy, keď sa vo firme uvoľní manažérska pozícia a jej obsadenie stabilným nástupcom trvá dlhší čas.

Konferenciu uzavrel piaty panel, ktorý sa zameral na expanziu a inovácie v rodinných firmách. Podľa marketéra Michala Pastiera dokáže aj regionálna firma expandovať do zahraničia, ale nesmie sa báť budovať značku. Chybou mnohých rodinných firiem je, že ju nebudujú, ale sústreďujú sa výhradne na rodinnú tradíciu. M. Pastier zároveň považuje za najväčšie prekliatie slovenských firiem nedostatočné zabezpečenie ochrannej známky. Zástupcovia troch rodinných firiem sa na záver podelili o svoje skúsenosti so zahraničnou expanziou. Spolumajiteľ Shebo Winery Karol Šebo pritom upozornil na fakt, že Slovensko ako značka vo svete takmer neexistuje a nikto ju nebuduje. Slovenským firmám to pri expanzii komplikuje pozíciu. 

Rodinné firmy 2025
TREND konferencia Rodinné firmy sa konala 13. marca 2025 v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave. O najpálčivejších problémoch rodinného podnikania diskutovalo 22 rečníkov v piatich paneloch pred takmer dvomi stovkami registrovaných účastníkov.

Ďalšie dôležité správy