Babiš bol projektovaný na úspech už za socializmu. Navštevoval elitné školy, pracoval v zahraničnom obchode, cestoval do zahraničia. Ak by jeho kariéra pokračovala rovnako dobre ďalej, nie je vylúčené, že aj v totalitnom režime sa mohol stať napríklad ministrom hospodárstva. Po revolúcii a rozdelení Československa vybudoval Agrofert a začal sa jeho príbeh miliardára.

Keby sme postavu českého ministra financií hodnotili z čisto marketingového hľadiska, ide o mimoriadne úspešný produkt. Vybudoval biznis impérium, vyhral druhé miesto vo voľbách, je vo vláde a rastie mu popularita. Iný uhol sa naskytne pri pohľade na pôsobenie Andreja Babiša a jeho firiem v súvislosti s tým, ako sa angažuje v politike.

Samozrejme, nie je možné povedať, že zneužíva vplyv a dostáva svoje firmy do výhodnejšej pozície oproti konkurentom. Takéto konanie politika by bolo v rozpore so zákonom a orgány na to určené by už isto konali. Ale určité podozrenia predsa len existujú. Veď komu všetkému sa podarilo vybaviť daňové prázdniny v hodnote 58 miliónov eur, aké má od slovenskej vlády dostať Babišova chemička Duslo Šaľa? Ak by Brusel pomoc odsúhlasil, pôjde o najväčšiu daňovú úľavu za posledných 12 rokov.

Dotácia sa zvykne poskytovať novým investorom, ktorí na Slovensko prinesú nové technológie a vytvoria stovky pracovných miest. O Dusle Šaľa sa ako o nováčikovi hovoriť nedá. Slovenský minister hospodárstva Pavol Pavlis (Smer-SD) pomoc pre Duslo obhajoval tým, že vznikne 80 nových pracovných pozícií. Mimochodom, ten istý P. Pavlis, ktorý má s Babišom spoločnú podnikateľskú minulosť, ale aj prítomnosť. Je známe, že spolu kedysi podnikali, podľa zistení TRENDU však obaja stále vlastnia spoločnosť Port Service Bratislava.

Aktuálne dianie v Českej republike potvrdzuje, čo už pred tromi rokmi naznačil A. Babiš v rozhovore pre TREND – že politiku vníma ako prostriedok k podnikateľským cieľom. Z pozície akcionára vymenil vedenie štátnych a pološtátnych podnikov, ktoré ovláda ministerstvo financií. Babišovi nominanti tak budú rozhodovať o štátnych zákazkách, o ktoré sa môžu uchádzať aj Babišove firmy. Ich objem nie je nevýznamný, podľa Reportérov ČT Babišove spoločnosti získali za posledných sedem rokov verejné zákazky za 14 miliárd českých korún.

V demokratických krajinách kontrolu politikov zabezpečujú slobodné médiá. Ibaže, veľkú časť mediálneho trhu ovláda Babišov Agrofert. Babiš síce hovorí, že médiá vníma ako každý iný biznis, nie ako výťah k moci a vplyvu. Potom je však zvláštne, že svoj mediálny dom plánuje Agrofert budovať a rozširovať len v Českej a Slovenskej republike, čiže na území Babišových záujmov.

Kombinácia popularity, finančného zázemia a absencie kontroly vytvára politikovi predpoklady aj na zneužitie moci. A preto – pozor na Andreja Babiša.

Vplyvu a rastúcej moci Andreja Babiša sa venuje titulková téma TRENDU 29 - 30 / 2014 aj v týchto článkoch: