Na Slovensku nie je veľa ľudí, o ktorých by sa písalo oveľa viac v zahraničných médiách ako v domácich. Jedným z nich je podpredseda Európskej komisie pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič, ktorý sa podieľa na tvorbe stratégie Európskej únie k vytvoreniu sebestačnosti v produkcii batérií elektrických vozidiel. TREND sa ho preto pýtal na stav podpory elektromobility v Európskej únii. 

Posledné mesiace ste spájaný s  dohodovaním brexitu, ale aj so stratégiou produkcie batérií. To je veľká téma. 

Áno, je to veľká téma. Iste si spomeniete, že som v minulom mandáte zodpovedal za oblasť energetickej únie a tam bolo evidentné, že len čo budeme viac tlačiť na rešpektovanie náročných klimatických cieľov, môžeme získať aj v oblasti takzvanej inteligentnej mobility, to znamená, ako budeme transformovať celkový systém dopravy. 

Čo vás inšpirovalo? 

Veľký progres, pokiaľ ide o elektromobily, zaznamenávala Čína. Začalo sa to u nich bicyklami, kolobežkami, potom autobusmi. Keď som sa v Bruseli prvýkrát posadil do taxíka s elektrickým pohonom, ktorý bol vyrobený v Číne, uvedomil som si, že máme problém a veľmi rýchlo musíme naskočiť na vlak inteligentnej elektromobility. 

Ako ste k tomu prispeli? 

Založil som európsku batériovú alianciu a od tohto momentu sa to vyvíja sľubne. Dá sa povedať, že v priebehu troch rokov sme víziu, ktorú som niekedy prezentoval ako Airbus pre batérie, darí napĺňať. Som zároveň rád, že máme inovatívne firmy aj na Slovensku, ktoré sa na tejto snahe zúčastňujú a veľmi aktívne na nej participujú.

Minulý rok bola Európska únia ekonomickým blokom, ktorý predal najviac elektrických vozidiel na svete. 

Spočiatku, a nebudem to zakrývať, bol postoj hlavných kapitánov európskeho autopriemyslu k batériám rezervovaný. Skôr to vnímali ako určitú komoditu, ktorú si môžu niekde nakúpiť. Myslím si však, že ich presvedčili dva argumenty. Prvým bolo, že batéria tvorí od 50 do 70 percent hodnoty nového automobilu, ak to rátame spolu so softvérom. Druhým, že pokiaľ ide o ázijských exportérov, ich konečným cieľom nie je vyvážať batérie, ale elektrické autá. To naštartovalo proces, ktorý je oveľa optimistickejší, než sme si pred tromi rokmi predstavovali. 

Vyrábať autá je jedna vec, ale vyrábať batérie je vec ešte komplikovanejšia. Momentálne sa robia najmä v Číne, a ak aj inde vo svete, tak ich vyrábajú hlavne čínske, juhokórejské či japonské giganty. Trúfa si na to aj Európska únia?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa