Pred začiatkom prezentácie takmer sedemdesiatročný Mariusz Jan Demner rozpaží ruky a pred niekoľkými desiatkami ľudí sa začne točiť okolo svojej osi. To je ranná rozcvička, ktorou spoluzakladateľ najväčšej rakúskej reklamnej agentúry Demner, Merlicek & Bergmann štartuje svoj deň. Jeho firma založená v roku 1969 pôsobí v 15 európskych krajinách a spravuje rozpočty za vyše 200 miliónov eur. V Poľsku narodený J. Demner hovorí, že reklame sa chce venovať až do smrti. Minulý mesiac vystúpil v Bratislave na pozvanie siete nezávislých agentúr CAN Affiliates network, ku ktorej na Slovensku patrí agentúra Branding.

Reklamu opisujete ako „krásne ihrisko“. Je stále také krásne a zábavné aj v súčasnej ekonomike, keď je peňazí na hranie menej?

Áno, môj postoj je nezmenený. Možno aj preto, že som zažil už toľko kríz. Ich zvládanie patrí k nášmu povolaniu. Spomínam si na ropnú krízu v sedemdesiatych rokoch, vojny s Irakom, pády búrz v osemdesiatych rokoch. Čo som sa naučil, je, že hospodárstvo sa nikdy nevyvíja lineárne, ale vo vlnách, raz hore, raz dole. To, čo sa treba naučiť, a dnes to treba zvládať ešte lepšie ako v minulosti, je surfovanie na týchto vlnách. Na vlnách konjunktúry, na vlnách nálad klientov... Musíte reagovať v krátkom čase, ale zároveň nesmiete byť krátkozraký.

V reklame je podľa vás dôležitá odvaha. Mala ekonomická klíma negatívny vplyv na odvážnosť klientov? Alebo si súčasná situácia vyžaduje ešte odvážnejšie nápady?

Naša práca je tak trochu ako záhradkárčenie. Naši klienti sú obchodníci. Investujú peniaze a za tie chcú istotu. My ich však upozorňujeme na to, že absolútna istota neexistuje. Klient si nemôže byť istý, či mu investície budú vynášať, no v reklame by chcel vedieť, že bude na sto percent fungovať. Pri otváraní nového trhu to nebudete vedieť nikdy. Ujme sa nový model auta? Ostáva dúfať, že áno. Je udivujúce, že ľudia, ktorí veľa riskujú a aj to vnímajú ako súčasť svojho podnikania, sú pri reklame zrazu takí opatrní. No ak ste odvážni, vyniknete medzi ostatnými. A keď vyniknete, na trhu sa lepšie presadíte a budete viditeľnejší.

Tlačia vás ako reklamnú agentúru klienti viac k zodpovednosti za obchodné výsledky?

Ak by reklama dokázala predávať sama osebe, na čo by ešte potrebovali distribúciu či predajcov? Niektoré oblasti podnikania fungujú iba na základe reklamy, ale je ich veľmi málo. Preto máme delenie práce. Klientom, najmä v oblasti maloobchodných sietí, hovorím vždy: náš džob je, že ľudí slovami a obrázkami prilákame do obchodov ako návštevníkov. Ich džob je návštevníkov premeniť na kupujúcich zákazníkov. Tým, že sedí cena, ponuka.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa