Úzka deľba práce a špecializácia sa v súčasnosti nahrádzajú multifunkčnosťou a tímovou spoluprácou. To výrazne zmení sa aj celý systém vzdelávania, tréningu a koučingu ľudí.

Celý model

Vo výrobnej bunke dnes musí vedieť jeden pracovník obsluhovať všetky stroje a vyrobiť celý produkt. Výkon bunky sa dá takto plynule meniť počtom pracovníkov, a nie tak ako kedysi, keď každý pracoval na jednej operácii v presne definovanom takte.

Podobne aj inovácie neprebiehajú medzi jednotlivými oddeleniami, ktoré si posielajú dokumenty a organizujú „oponentské rady“, ale v prierezových tímoch ľudí z marketingu, obchodu, servisu, výroby, logistiky, vývoja či dizajnu. Manažéri pochopili, že nestačí inovovať produkt alebo službu, ale inovácia sa deje v celom podnikateľskom modeli – zákazník, komunikácia s ním, distribúcia, produkt/služba, procesy, organizácia, zdroje a partnerská sieť.

Po stáročia sa biznis rozvíjal smerom k rastúcej špecializácii a deľbe práce. V päťdesiatych rokoch dosiahol tento trend svoj vrchol, keď sa v priemyselných podnikoch produkovalo v hromadnej výrobe – produkt bol rozdelený do tisícok súčiastok a proces do stoviek atomizovaných činností. V takomto procese postupne dokázali ľudí nahradiť stroje a roboty. Ľudia stratili predstavu o celku, stali sa „ozubenými kolesami“ v zložitom stroji, ich kvalifikácia sa degradovala na vykonávanie niekoľkých opakovaných úkonov a ich motivácia sa priblížila k nule.

Jeden pracovník, jeden výrobok

Od osemdesiatych rokov minulého storočia ide o opačný proces – reintegrácia a deatomizácia. Moderné výrobky obsahujú čoraz menej súčiastok a v moderných fabrikách obsluhuje jeden pracovník čoraz zložitejší proces. Vo firmách pracujú autonómne výrobné tímy vo flexibilných bunkách. Firmy Omron alebo Roland využívajú napríklad „chybuvzdorné“ pracovné stanice s digitálnymi postupmi práce, v ktorých dokáže jeden pracovník zmontovať kompletný výrobok.

Zvyšujú a rozširujú sa znalostí ľudí, dôraz sa kladie na pochopenie a optimalizáciu celku, a nie iba jednotlivých operácií a procesov. Toyota preferuje takzvaný kvalifikačný profil T. Ten zdôrazňuje, že každý pracovník by mal byť v niečom špičkový odborník so špecializáciou a zároveň by mal mať veľmi široký prehľad o všetkých nadväzných procesoch a súvislostiach svojej práce.

Multifunkčnosť pracovníkov sa hodnotí a rozvíja pomocou kvalifikačných matíc, rotácie v práci, mentoringu a koučingu zo strany manažérov. Spolupráca, autonómia a tímová organizácia nahrádzajú úzku a skostnatenú špecializáciu a deľbu práce s množstvom kontrolórov a dohliadačov. Špecializované oddelenia, ktoré ľudí „oddeľovali“ a zhoršovali komunikáciu so zákazníkom i v rámci podniku, nahrádzajú zákaznícke tímy a „podniky v podniku“.

Ľudia chcú vidieť v práci zmysel

Špecializácia patrí hmyzu

Pred časom som navštívil Centrum dizajnu v Bavorsku. Jeho šéfka rozprávala o probléme vzdelávania priemyselných dizajnérov, grafikov a architektov. Zaoberajú sa tvarmi, líniami, umeleckým stvárnením objektu, ale nerozumejú technike, materiálom, technológiám a ďalším dôležitým veciam. Umelci nerozumejú technike, technici ľudskému srdcu. Máme lekárov, ktorí sa špecializujú na liečenie orgánov a pritom človeku nepomáhajú, podobne ako mnohí manažéri, ktorí berú odmeny za výsledky svojich oddelení, ktoré potápajú firmu.

Jeden z najväčších polyhistorov Leonardo da Vinci povedal: „Uvedomte si, že všetko súvisí so všetkým, aby ste mohli uvádzať svoje diela do súladu s prírodou.“ Reintegrácia práce neprináša len vyššiu flexibilitu a holistický pohľad na riešenie problémov. Vedie aj k vylúčeniu mnohých rizík a zlepšeniu komunikácie, ktorá je medzi úzko zameranými špecialistami čoraz zložitejšia.

Je to zároveň cesta k oslobodeniu človeka, ktorý si môže svoju prácu viac definovať sám a využívať tak svoje silné stránky. A súčasne cesta k vyššej motivácii ľudí a spolupodnikateľstvu. Ľudia nechcú byť zdroje a ozubené kolieska v zložitom stroji. Čoraz viac hľadajú v práci zmysel, majstrovstvo a slobodu.

Profesor Milan Zelený píše: „Ľudská bytosť by mala byť schopná vymeniť plienku, naplánovať inváziu, zabiť prasa, zajať loď, navrhnúť budovu, písať sonety, vyrovnať účty, postaviť múr, vyrovnať zlomenú kľúčnu kosť, utešiť umierajúceho, vykonať rozkaz, dať rozkaz, spolupracovať, konať sám, riešiť rovnice, analyzovať nový problém, kydať hnoj, naprogramovať počítač, uvariť chutné jedlo, zdatne sa biť, chrabro zomrieť. Špecializácia patrí hmyzu.“

Autor je prezident spoločnosti Fraunhofer IPA Slovakia.

Ilustračné foto - Ivan Fleischer