Čerstvo po facelifte prináša Renault Clio okrem dizajnových zmien a nového stupňa výbavy sofistikovaný hybridný pohonný systém. V ponuke si však uchováva aj klasické benzínové trojvalce, diesel a motor na LPG. Stáva sa tak autom, ktoré ponúka jedno z najširších portfólií pohonných jednotiek.
Od uvedenia Clia na trh v roku 1990 sa na cestách po celom svete objavilo 16 miliónov vozidiel. Piate vydanie prišlo k predajcom v roku 2019 a teraz bolo modernizované. Vpredu je nová mriežka chladiča, logo, ktoré akoby sa vznášalo v prednej časti, a prepracovaná grafika svetiel.
Až päť pohonov
V porovnaní s predchodcom sa zmenila aj zadná časť. Aerodynamické vývody vzduchu v nárazníku sú umiestnené na bokoch, čo spôsobuje, že Clio má širší posed na asfalte. A, samozrejme, svetlá v zadnej časti boli tiež štylisticky zmenené, dostali novú vnútornú grafiku.
Na výber je teraz päť variantov motorov: dva 1,0-litrové trojvalcové motory s výkonom 67 koní (50 kW) a 91 koní (67 kW), verzia LPG s výkonom 100 koní (74 kW), naftový dCi s rovnakým výkonom a plne hybridná verzia E-Tech Full Hybrid 145, s ktorou som počas medzinárodnej prezentácie jazdil.
Clio nie je prvý model, ktorý má pod karosériou kombináciu benzínového motora s výkonom 94 koní (69 kW) a elektromotora s výkonom 49 koní (36 kW). Vrcholom tohto pohonu je bezspojková viacrežimová prevodovka, v ktorej funkciu spojky preberá elektromotor. Prevodovka poskytuje dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri (vrátane neutrálu) pre spaľovací motor.
Druhý elektromotor je vlastne štartér spaľovacieho motora. Spaľovací motor sa aktivuje len vtedy, keď to skutočne treba. Oba elektromotory sú napájané z 1,24 kWh batérie, ktorá sa nabíja energiou z brzdenia. Rozdelenie práce a premyslený spôsob distribúcie výkonu – celkovo je k dispozícii 15 rôznych kombinácií pohonu – by mali priniesť predovšetkým výrazne nižšiu spotrebu.
Má aj chyby
Renault sľubuje spotrebu 4,3 litra na 100 km podľa WLTP. Počas mojej prvej jazdy v okolí belgického hlavného mesta Bruselu s mestskou premávkou, diaľnicou a kľukatými vidieckymi cestami Clio skonzumovalo 5,1 litra benzínu.
Tento pohon bude možno úsporný, no rozhodne nie športový. Každý, kto pevne stlačí plynový pedál na podlahu, jasne pocíti zmenu medzi elektrickým a spaľovacím režimom. Okrem toho sa ozýva pískanie elektromotora a pomerne hlučný spaľovací motor – ten vždy pracuje v optimálnom rozsahu otáčok.
Napriek tomu Clio zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,3 sekundy a dosiahne rýchlosť 174 km/h. Základná myšlienka pohonu pochádza z formuly 1, preto neprekvapí, že Clio, ktoré som si vyskúšal, malo nový stupeň výbavy Esprit Alpine.
Skvelá výbava
Zvonka zahŕňa úpravy v podobe vzduchových deflektorov v štýle predného krídla pretekárskeho vozidla, v interiéri sa nachádza ozdobné prešívanie volantu vo farbách trikolóry. Vpredu je slušný priestor. Kokpit s jasným dizajnom upúta veľkými displejmi. Slušné spracovanie. Neviem, či je to najvyšším stupňom výbavy Esprit Alpine, ale miestami to vyzerá až prémiovo. Clio si, našťastie, uchovalo rad fyzických tlačidiel a manuálne ovládanú automatickú klimatizáciu.
Športové sedadlá sú poctou formuly 1 – ponúkajú dostatočnú bočnú oporu. Na čalúnení sú vyšité modré emblémy Esprit Alpine a na palubovke pred spolujazdcom trikolóra. Na zadnom sedadle je miesto najmä pre dvoch, pre tvarovanie operadla je sedenie tretieho uprostred len núdzové. Sedadlá aj výplne dverí sú potiahnuté špeciálnou ekologickou látkou. Plne hybridná verzia ponúka objem batožinového priestoru od 340 do 1 069 litrov.
V každom prípade, Clio po facelifte vyzerá dobre a zostáva jedným z najsympatickejších malých áut. Hybridný pohon je sofistikovaný. Či je aj taký úsporný, ukáže až redakčný test. Výbava Esprit Alpin je špičková. Na slovenský trh bude model uvedený na jeseň 2023.
- Krátke správy
Nasleduje trendy
Kia Sorento prechádza faceliftom, s výraznými zmenami na prednej maske vrátane nových T-čkových svetlometov a posunutého loga Kia. Je zrejmé, že dizajnové smerovanie dané modelom EV9 či Picanto preberá aj Sorento. Interiér ponúka novinky na palubnej doske, zväčšený dotykový displej infotainmentu a pribudol aj systém autentifikácie odtlačkom prsta.
OLED v aute
Britská automobilka MINI odhalila detaily o kabíne novej generácie modelu Cooper. Môže sa pochváliť 9,44-palcovým (240 mm) kruhovým OLED displejom. Ponúkne cloudový navigačný systém pre elektrické MINI Coopery s 3D mapami a využívať bude aj umelú inteligenciu.
Reštart autosalónu
Medzinárodný autosalón v Ženeve oslávi svoje 100. výročie. Výstava sa bude po niekoľkoročnej prestávke konať od 26. februára do 3. marca 2024. V súčasnosti popularita autosalónov upadá a nie je jasné, či sa tento trend podarí tradičnému podujatiu zo Ženevy zvrátiť.