Najsilnejšie nízkonákladovky vypredajú najmenej deväťdesiat, ale niekedy až deväťdesiatpäť percent miest. V podpalubí najpoužívanejších lietadiel lowcostových aerolínií (Boeing 737-800 a Airbus A320) možno však odviezť päť až sedem ton nákladu. Kufre cestujúcich zaberú dve až tri tony, zvyšná kapacita priestoru býva voľná. Klasické aerolínie ju využívajú na prepravu kusových zásielok. Ale najdôležitejší celoroční lowcostoví dopravcovia na Slovensku – írsky Ryanair ani maďarský Wizz Air – náklad nevozia, hoci podpalubie je potenciálnym zdrojom príjmov. V susednej Viedni sa doprave carga nevenujú najväčšie lowcosty easyJet Europe, Eurowings Europe ani Laudamotion. Európska lowcostová jednotka Ryanair (založená v roku 1984) má s cargom zlú skúsenosť. Keď si hľadala miesto na trhu, pokúšala sa aj o charterovú a nákladnú dopravu. Na jeseň 1997 však zrušila zmluvu s írskym agentom, ktorému zverila obstarávanie nákladu. Cargo totiž vynieslo iba úbohých pol percenta z obratu. Podľa amerického mesačníka Air Transport World dravý Wizz Air (založený v roku 2013) pred tromi rokmi analyzoval možnosť dopravy carga. Nenašiel však spôsob, ako ju zrealizovať.

Prečo to nešlo

Ryanair nemal vlastných špecialistov ani know-how na dopravu carga a tak radšej od neho upustil. Šéf aeroliniek Michael O‘Leary študoval vývoj a príčiny úspechu amerického lowcostu Southwest Airlines, ktorý je dnes celosvetovou jednotkou v preprave cestujúcich. Chcel ho nasledovať a uspel. Ryanair je počtom cestujúcich svetovou štvorkou a európskou jednotkou. Najvýkonnejší Európania Turkish Airlines a Lufthansa sú vo vlaňajšej celosvetovej štatistike Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) až na jedenástom a dvanástom mieste.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa