Firmy však viac investovali už aj do strojov a zariadení, obnova vozového parku prispela k novému biznisu lízigoviek dvomi tretinami. Na rozdiel od predchádzajúcich rokov, keď sa na ňom výraznou mierou podieľali spotrebitelia, rast potiahli takmer výlučne firmy.

Ako hovorí analytik Asociácie leasingových spoločností Marian Horváth, za slabším dopytom spotrebiteľov netreba vidieť konkurenciu bánk, ľudia jednoducho kupovali menej áut. Firmy mali, naopak, apetít väčší – medziročne o viac než 17 percent.

Ako sa cez lízingové spoločnosti financujú autá 1/2
(obstarávaca cena bez DPH, tis. eur, 2015)

Základní CMYK
Základní CMYK

PRAMEŇ: Asociácia leasingových spoločností, TREND

Osobné autá

Keďže osobné autá sú jadrom lízingového biznisu, najviac nových obchodov urobili lízingovky na tomto poli. Kým objem obchodov s „osobákmi“ stúpol medziročne o 12 percent, ešte vyššiu dynamiku zaznamenali úžitkové autá, kde sa dopyt zvýšil temer o tretinu.

Podľa šéfa lízingovej asociácie Pavla Bojanovského objem obchodov s úžitkovými autami nabral reálne kontúry. Od roku 2010 bol skreslený zrušením takzvaného mriežkového zákona, pre ktorý si firmy dovtedy kupovali úžitkové autá, lebo boli daňovo výhodnejšie. Dopyt po nich preto následne na pár rokov klesol.

Hlavným spôsobom financovania osobných áut bola aj vlani kúpa na úver, hoci práve táto forma nebola spôsobom, ktorý zabezpečil medziročný rast obchodov. Najväčšiemu nárastu obľuby sa tešil klasický finančný lízing, pri ktorom je auto majetkom lízingovej spoločnosti až do momentu, keď ho klient splatí.

Medziročne bolo takýchto obchodov o štvrtinu viac. Aj keď už podnikatelia nemohli odpisovať majetok lízingovou formou a pri drahších osobných autách bol zavedený strop odpisov.

Podpredseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností František Stank však poznamenáva, že sa z obchodov tešili aj firmy orientujúce sa na operatívny lízing, ktorý tvoril 15 percent všetkých obchodov s autami.

Lízing áut 2/2
(tis.eur, k 31. 12.)

Základní CMYK
Základní CMYK

PRAMEŇ: Asociácia leasingových spoločností SR, TREND

Podnikatelia si zrejme čoraz viac zvykajú na to, že nepotrebujú auto vlastniť, iba ho využívať. I na to, že nemajú so správou vozidla žiadne starosti, lízingová firma ich vyrieši za klienta.

Podľa F. Stanka bol vlaňajšok rokom, keď sa o operatívny lízing začalo zaujímať aj viac spotrebiteľov, ktorí nepotrebujú ošetriť celý vozový park, ale len auto, na ktorom jazdia.

Možnosť využívať operatívny lízing sa pritom vzťahuje prevažne na osobné autá, pre nákladiaky je takáto ponuka obmedzenejšia. Dôvodom je sekundárny trh.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa