Mohli byť predsa len optimistickejší. Lízingový trh počas prvých šiestich mesiacov podrástol o pätnásť percent, čo bolo ešte lepšie ako v rovnakom čase vlani. Rast lízingového biznisu bol v tomto roku poháňaný o čosi iným zapojením motorov než vlani. Kým celý uplynulý rok lízingové firmy ťažili z rastúceho dopytu firiem po obnove strojov a zariadení a ich výraznejšieho investičného apetítu, v prvej polovici roka si už na tomto poli viacej nepípli.
Objemy nových obchodov sa na minuloročnej úrovni za prvý polrok neudržali, boli menšie. V slovenskej ekonomike celkovo odznel pozitívny stimul investícií, ktorý ťahal vlani nahor aj HDP. Ako hovorí predseda predstavenstva ALS SR Pavol Bojanovský, v tomto roku už neboli v ponuke Európskej únie také programy na financovanie technológií, ktoré by podnikatelia dokázali využiť v spojitosti s lízingom. Biznis nakoniec potiahli takmer výlučne autá, najmä osobné vozy.
Podrobný pohľad do lízingového trhu v prvom polroku narúša neúplnosť štatistík Asociácie leasingových spoločností SR, ktoré TREND využíva ako podklad na hodnotenie trhu. Štatistiky asociácie tentoraz neobsahujú výsledky spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko, ktorá je číslom tri v lízingu hnuteľných predmetov a jednotkou v lízingu osobných áut. Hoci do rebríčkov TRENDU firma základnými údajmi prispela, nie sú v takej hĺbke, ako máva k dispozícii asociácia. A preto možno o niektorých trendoch hovoriť len za zvyšok trhu.
Osobné autá
Počas prvých šiestich mesiacov uzavreli lízingové spoločnosti o pätinu viacej nových zmlúv v eurovom vyjadrení. Zvýšil sa pritom podiel áut s vyššou nadobúdacou hodnotou. Kým vlani na jednu zmluvu pripadalo financovanie v priemere za 15,4 tisíca eur, tentoraz to bolo až 17,3 tisíca eur. V biznise s osobnými vozmi, ktoré tvoria jadro celého podnikania lízingových firiem, však bolo v tomto roku podstatné niečo úplne iné. Jednak to bol rastúci podiel operatívneho lízingu, ktorý býval v minulosti z celkového pohľadu zanedbateľný. V prvej polovici roka záujem oň stúpol (trh bez VWFS) o viac než polovicu a v koláči finančných produktov lízingoviek si tak prehrýzol podiel už na necelých 18 percent.
Aktuálna ponuka lacných finančných zdrojov podľa P. Bojanovského prispela v tomto roku k zvýšenému záujmu o financovanie áut a vozidiel všetkých kategórií, i keď len medzi podnikateľmi. Spotrebitelia totiž začali pri výbere finančnej inštitúcie pre nákup svojho auta viac využívať aj iné, najmä bankové zdroje. Hoci hlavnú klientelu lízingoviek tvoria aj v osobných autách malé a stredné firmy, spotrebitelia predsa len bývali pri osobných vozoch silným dopytovým faktorom. V niektorých rokoch dokonca svojím významom predstihli aj firmy.
Lenže v tomto roku to tak nie je, lízingovkám oproti vlaňajšku vypadla takmer desatina biznisu s osobnými vozmi. Kým vlani v prvej polovici roka bolo každé tretie euro určené na kúpu pre spotrebiteľa, v tomto roku to bolo len každé druhé. Ako vysvetlil predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností SR, výpadok klientov z radov spotrebiteľov cítia lízingovky najmä v tomto roku, no začalo sa to už vlani v septembri. Odvtedy prešli lízingové firmy licencovaním pre poskytovanie spotrebiteľských úverov. S tým prišlo sprísňovanie podmienok pre klienta.
Po novom
Lízingovky alebo predajcovia áut, ktorí vystupujú ako sprostredkovatelia, už musia požadovať od klienta aj potvrdenie o príjme. Táto zmena sa v bežnom živote ukázala ako zásadná. Tí, ktorí si potvrdenie vedeli vytlačiť v internet bankingu, sa podľa P. Bojanovského k predajcovi vrátili a financovali sa cez lízing. „No tí, čo išli o výpis požiadať do svojej banky, sa často vrátili s bankovou hotovosťou a tou vyplatili nákup auta,“ hovorí.
ČSOB Leasing sa stal jednotkou na trhu financovania osobných áut, prekonal aj VWFS
Riaditeľ obchodnej siete pre Slovensko v UniCredit Leasingu Peter Palkovič dodáva, že za nižším podielom spotrebiteľov sú vo všeobecnosti prísnejšie pravidlá nadviazané na novú legislatívu na posudzovanie schopnosti klienta splácať. Suma sumárum, v konkurenčnom boji začali nad lízingovkami aspoň v tejto časti hry vyhrávať banky, ktoré klienta lapili do svojej siete.
Lízingové firmy si však myslia, že z dlhodobého hľadiska
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?